K
Allt går ju att dimensioneras och räknas på och byggas därefter och visst kan en mur komma i rörelse och spricka, men då anser jag att man har dimensionerat fel.
 
Fasting65>>Hur gick det med din fars stödmur?

Jag har ett mycket snarlikt projekt till sommaren och funderar på hur det ska lösas.

Det är en kombinerad stödmur, carport och förråd och som tak kommer altanen. En L-formad lösning (sett ovanifrån). Bakvägg på 4 meter som ska/bör fästas i murad källarvägg. Sidoväggen ca 6-7 meter. Alltsammans ca 2,5 meter ovan motfyllnad på carportsidan.

Alla>>Förslag på lösning?
 
En bra början är att använda 25cm lecablock istället för 19cm. Det är dock avsevärt dyrare så kan man undvika det så....

Jag valde att bygga väggen till ett källarförråd i 19cm leca men den långa väggen (6m) delade jag av med en gjuten pelare. Denna pelare är förankrad i plattans vot nertill och upptill är den förankrad i bjälklaget som i sin tur sitter fast i hustet. Dvs, huset välter innan denna pelare faller till marken.

Därefter är det murat med leca runt denna pelare och sedan armerat genom pelaren (dvs pelaren gjuts sist, när lecan är på plats). Varje väggsektion blir på detta vis inte längre än 3m och avslutas då antingen med en väggsektion i vinkel eller med denna pelare.

En nackdel med denna konstruktion är att det mellan den gjutna pelaren och lecan antagligen kommer bli små små sprickor där fukt kan tränga in. Detta kommer med tiden få armeringen att rosta. För att hantera detta har jag gått upp en dimension i armering så det kommer nog ta hundra år innan den är bortrostad...

För att lösa detta problem med armeringen borde pelaren inte ha placerats i väggen utan straxt innanför. Det hade dock inkräktat på utrymmet innanför väggen vilkte inte passade i mitt fall. I annat fall är det en kontrefor som gäller och denna ska om jag minns rätt vara minst en meter lång.

PICT6615.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Ejo
  • Laddar…
Synd att bilden blev lite bred och beskuren. Jag kommer heller inte åt redigeraknappen längre.....
 
MathiasS skrev:
Synd att bilden blev lite bred och beskuren. Jag kommer heller inte åt redigeraknappen längre.....
Jo det var lite synd.......

Hursom tack för infon hur du löste det. Skillnaden mot mig är jag funderade på att inte gjuta en golvplatta för detta extrautrymme som trots allt bara är en bonus tack vare behovet av stödmuren. Så det får bli en gjuten sula att placera muren på om jag kör med Leca. T-block skulle funka men kanske kräver mer utrymme bakom. Någon som vet?

Får läsa lite mer innan jag pratar med några lämpliga firmor.
 
Om du ar duktig pa matematik kan du med hjalp av den har snabbkursen rakna pa hur mycket trycket fran jordmassorna blir och sedan dimensionera upp en lamplig stodmur. Personligen skulle jag aldrig i livet byggt en 2.5m hog lecamur med det jordtrycket som uppstar.

http://www.pdhonline.org/courses/c155/c155content.pdf

Det finns gott om bocker pa Amazon som visar hur du bygger "retaining walls" i sten, betong, gabioner eller tom. tegel. Du kan ocksa googla pa "retaining wall". Lycka till!
 
Att ha Leca som källarvägg är ju inte raketforskning och håller man sig bara till dimensioneringsguidlines så är det ju inget problem. Det är ju en väl beprövad standardlösning så att generellt avråda från det verkar konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.