Hmm, jag fick fel siffra. Skall vara 0,18 och detta är för byggnad med annat uppvärmningssätt än direktverkande el, avsnitt 9.4 ur BBR.

Jag utgick ifrån det jag skrev i min tekniska beskrivning där jag skulle ha siolering 195+45 som gav u-värde 0,16 vilket uppfyllde normen.

vanjis, det finns beskrivet hur mycket fönsteryta som är tillåtet och vilka u-värden som gäller även där.
 
Men det är upp till 100m2 i 9.4
 
Jovisst, 9.4 är en förenklad beräkning som får användas under vissa förutsättningar.

Beräkning är vad jag förstått tänkt att motsvara på ett ungefär de krav som ställs i den normala, större beräkningen.
 
Som flera andra påpekat skulle jag vara mycket försiktig att öka på den inre isoleringen innanför plasten "kondensbromsen". Varje cm extra på insidan gör väggen mindre robust mot kondensproblem och därmed fuktskador i väggen.

Ni har säkert utgått ifrån en bestämd isolerstandard = energiförbrukning och denna skulle jag också kräva. Samtidigt skulle jag begära en ny "kondensberäkning" av väggen om byggaren vill bygga med 70 på insidan.

Om det ej går att göra om allt skulle jag personligen kräva 170 + 45 + plast + 45.
Detta ger tom en robustare kostruktion mot fuktskador än den ursprungliga.

Lars
 
Vad tror ni om 220+45 isolering.. Är det bra ?
 
satt här och kollade priser på reglar och fick upp ögonen på denna tråd..

jätte bra att det finns diskutioner som för riktar sig åt vad vi yrkes folk håller på med och varför =)

nu vet jag inte var ni bor i sverige vilket avgör vad eller hur tjockt det ska vara i väggen då.

men för mej är det lysande ide med att krympa reglen lite och lägga på en 45 "obs !" på insidan av väggen då.

för det första så får du inte hål i plastfolien då som håller borta drag in i huset då.

du isolerar givetvis dom 45 med bara att du har lagt plasten 45 innanför som gör det hela enklare för elinstalationer och vvs så klart.


men som sagt 170+45 är lika med 220 vilket är alldelaes utmärkt här nere i södra sverige..


så lycka till byggizzar mvh småbyggare
 
Mikael_L
Välkommen till forumet byggizz.

Men du får nog läsa tråden lite mer noga. TS blev "lurad" på 25mm, fick inte något extra.

Vi bygger för övrigt med 45+195+45 = 285mm här i Svealand, uppsalatrakten.
Det känns inte alls som för mycket i alla fall.
 
jo jag läste tråden och såg med att dom gjort som dom gjort.

det är inte lysande att man inte säger eller har talat med kunden om att man ändrar lite på konstuktionen så klart..

jag hoppas dom gjorde det för att se till att din plastfoile blir intakt utan en massa hål i.

det var därför jag skrev här för många hade frågan om varför man gjorde så och varför fördel det har..

men visst somliga lägger den på utsidan och mennar på att det blir bra skydd för kalllras då men själv så anser jag att lägga 45man innanför blir ett bra mycket bättre skydd mot väder och vind då eftersom du med enkelhet kan hålla plasten fri från hål från rör och eldoser =)

just därför jag gjorde en not här
 
Mikael_L
Jo men då får jag väl berätta vad som står i tråden:

TS hade från första början tänkt ha ett 45mm installationsskikt innanför plasten. Och 195mm isolering i huvudregelverket. Nu satt byggfirman plötsligt bara 170mm huvudreglar och snodde därmed 25mm isolering från väggen.
Dvs ingen antydan till förbättring någonstans, utan bara ren och skär nonchalans som i alla fall skulle gjort mig galen.
 
Måste bara inflika.

Om man väljer bort 195mm isolering när det är panelat utvändigt så betyder det i mina öron att regelverket inte är byggt av 2"8 eller 45x195 som det heter utan av 2"7, så detta borde väl ha uppdagas i ganska tidigt skede.
Eller har jag missat något?

Övrigt så skulle jag bli mäkta irriterad om man beställt något och får något annat som dessutom är sämre. (om jag förstått ts rätt vill säga)
 
barajag skrev:
Måste bara inflika.

Om man väljer bort 195mm isolering när det är panelat utvändigt så betyder det i mina öron att regelverket inte är byggt av 2"8 eller 45x195 som det heter utan av 2"7, så detta borde väl ha uppdagas i ganska tidigt skede.
Eller har jag missat något?

Övrigt så skulle jag bli mäkta irriterad om man beställt något och får något annat som dessutom är sämre. (om jag förstått ts rätt vill säga)
Ja, det var väl ungefär så tråden började. Men det var ju över ett år sedan, så man kan förmoda att problemet är löst eller negligerat vid det här laget.
 
andersmc skrev:
Ja, det var väl ungefär så tråden började. Men det var ju över ett år sedan, så man kan förmoda att problemet är löst eller negligerat vid det här laget.
Aha det såg jag inte. haha. ja då har de nog flyttat in förmodar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.