Hej!

Vi har en firma som bygger vårt hus på löpande räkning. De har fått en ritning där det klart och tydligt står att vi ska ha 195+45 isolering/reglar. Nu har firman med eget initiativ byggt med 170 istället. Det kanske räcker men jag är riktigt irriterad på att de tog beslut utan att fråga oss. De har ett takpris så det var väl det som gjorde att de ville snika.
Ok, hur gör vi nu? Ska vi ta 70 i nästa lager eller räcker det bra med 170+45?

Tack!
/Vanja
 
Fråga vad dom själva hade tänkt sig? Eller tyckte dom att "det går lika bra med sämre isoleringsvärde".
Väldigt märkligt beteende må jag säga.
Tycker absolut ni ska köra med 70 i nästa lager i så fall. Lite jobbigare för byggarna att fästa men det hade dom ju säkert tänkt på då eftersom dom gick ner till 170...
 
När jag räknade på vad jag behövde för isolering i en utbyggnad för att klara BBR's regler fick jag fram att det krävdes 195+45 för att komma ner i ett U-värde under 0,15. Du kan mao få problem om du bygger med mindre isolering!

Oavsett tycker jag bestämt att du ska du kräva att felet rättas till!
 
Det tråkiga med att felet måste rättas till är att det i slutänden säkert är vi som betalar för det extra arbetet det krävs, på ett ller annat sätt...
Det yttre lagrets reglar sätts ju med cc 60. Hur gör man på det inre lagret där isolering ska sitta? Inte lika tätt antar jag.
 
Jodå, cc är nog 60 i båda lagren och man korsreglar, dvs ena lagret är reglat horisontellt och det andra vertikalt!
 
Du får säga till ordentligt att det inte är acceptabelt att dom väljer 170 för att det passar DOM bättre (vad anledningen nu var). Ni har ju kommit överrens om något annat.
 
Det känns som vi behöver tänka igenom det här med isolering igen, innan det är för sent att ändra sig.
Vad borde vi välja: 170+95 eller 170+45+45? Hur mycket bättre är tre lager om totala tjockleken är densamma (ungefär)?
 
Om man förskjuter reglarna så att du undviker att du så att säga har "trä rakt igenom väggen" så får du mindre köldbrygga.

Du bör även lägga skarvarna på isoleringen omlott så att du i största möjliga mån undviker att få skarvarna mitt för varandra.

Jag har byggt med 45+195+45 reglar. Som isolering har jag valt 45+95+95+45. Allt för att jag ska kunna förskjuta skarvarna som enligt min mening är en stor risk till förluster.
Jag har fortfarande svårt för att kunna skära en isolerskiva rakt fast jag har gjort av med 10 pallar med isolering.

Efter min erfarenhet så är det inte bra att ge jobbet att isolera mitt hus till någon som ska ha betalt för det. De har inte det rätta intresset för att göra jobbet bra. De ska ha upp isoleringen så fort det går. Det kliar o är besvärligt.
Jag har isolerat själv eller haft närstående till hjälp som verkligen har insett att jag river bort det som är dåligt o så gör jag om det själv. Den som har isolerat dåligt får veta det o gör det inte igen i mitt hus.
Jag ska bo i mitt hus i 50 år framöver o ska även betala uppvärmningen.
Om det tar 5 timmar eller 50 timmar att isolera spelar inte någon roll. Det ska bli bra.
 
  • Gilla
Hampus Chenon
  • Laddar…
Hur mycket bredare än hålet bör isoleringen skäras?
 
De flesta isoleringsskivor som man köper passar perfekt in i hålet om du reglar med cc60. Annars så skall du inte skära speciellt mycket mer än hålet, typ 1-2 cm max. Isoleringen skall inte tryckas ihop då tappar den sin isoleringsförmåga. Men som sagt med rätt sorts skivor/rulle så är dessa anpassade till regelavstånd på cc 60.

Jag hade räknat ut skillnaden i pris mellan 170 och 195 reglarna och krävt avdrag på detta om de inte lägger till en extra 45 regel eller ändrar 45 till 70 reglen. För om du kollar på byggmax så skiljer det 3,5 kr per löpmeter för dessa reglar. Och för isoleringen mellan 170 och 195 så skiljer det 9 kr/kvm.

Och det blir någon/några tusenlappar på ett hus, och det är pengar som du har betalar som de nu försöker ta ifrån dig.
 
Redigerat:
Tack för alla svar!
För att slippa för mycket jobb lutar det åt att vi väljer totalt två lager isolering. Vår kvalitetsansvarige (som tyvärr känner byggaren så jag litar inte längre på honom heller) menar att det är bättre att ta 170+70 än 170+95 pga att det yttre lagret ska vara så tjockt som möjligt i förhållande till det inre. Det stämmer väl bara om man har plast mellan lagren? Kan inte plasten ligga längst in istället?
 
Om du har riktiga kontrakt enligt ABS 09 och det är definierat som en utförandeentreprenad enligt de ritningar du skriver om är det deras skyldighet att bygga enligt dessa ritningar. Bra om de är daterade och signerade av entreprenören och dig, samt att de omnämns kontraktet.

Ställ krav på att de får regla på 45 till invändigt, alternativt byta ut 45 utvändigt mot 70...

I mitt fall blir det uifrån och in, 70mm liggande, 170mm stående (bärande), och 45mm stående, installationsutrymme, samtliga isolerade.
 
170x70 är väl alternativet för att komma upp i samma tjocklek som ni kommit överrens om? Så det är väl bara köra på det?
Att lägga plast innerst är ju synd på så vis att det blir en massa hål för all el som ska dras.

edit,
Hur skulle väggen se ut enligt överenskommelse?
195+45 ?
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag skulle bli bindgalen om det klart och tydligt var specat 195 reglar och dom sen struntade i det och satt 170mm. :@
Det är nästan så att jag bara för sakens skull skulle kräva dom att dom river ner allt och gör om och rätt, helt utan debitering för mig., reptilreflexen, vet ni ...

För att vara konstruktiv finns det några acceptabla lösningar, t.ex.
45+170+45, 170+70, 170+45+45, det sista blir två korsreglingar på varandra, så eftersträva i möjligaste mån att den yttersta lodräta 45'an kommer lite vid sidan av 170-reglarna.

vanjis skrev:
menar att det är bättre att ta 170+70 än 170+95 pga att det yttre lagret ska vara så tjockt som möjligt i förhållande till det inre. Det stämmer väl bara om man har plast mellan lagren? Kan inte plasten ligga längst in istället?
Det går, men det är inte lika bra som att du har 'tjock vägg' - plast - 45mm installationsutrymme.

170mm - plast - 95mm är verkligen nära gränsen för där man anser att det kan börja kondensera fukt i väggen. Jag skulle inte på något vis godtagit det när det var deras fel. Strandar förhandlingarna där, så skulle jag prompt upplysa att då kan dom riva ner allt, sen nollställa tim och materialräknaren och börja om. :cool:
 
Förresten, vad var förklaringen till att man bytt till 170 reglar??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.