Tack! Väldigt nöjd med svaren!

Har bara börjat bygga badrummet. Så jag har chans att göra det lite bredare nu när jag håller på.
Om jag ska bredda rummet något blir jag tvungen att pruta på några cm isolering.

Tack
 
Stuff skrev:
Kartong blir ju så fult efter ett par bad ;)
Dessutom ÄR matematik svart på vitt ;)
Ja nästan alltid, dock litar jag mer på en verklig kartong, än på matematik i detta fall :)
 
Kan berätta en liten story om exakta detta problem från verkliga livet :)
För ett ex antal år sen, så gjorde jag och en kollega ett gäng badrum i en BRF i Stockholm innerstad.
En kund hade beställt ett badkar fr Tyskland, vi hade berättat vilka mått som hon hade att rätta sig efter.
Dagen D, när badkaret anlände var en stor dag för kunden, för badrummet var klart sen länge, men hon
hade inte kunna nyttja det fullt ut eftersom det var lev tid på karet.
Jag och kollegan kommer dit dagen efter för att ställa karet på plats, vi strippar av embalaget och ganska samtidigt
tittar vi på varandra med stora, förskräckta blickar, vi inser ganska omgående att detta kar kommer vi aldrig få in.
Samtidigt kommer kunden hem nyfiken och glad i hågen....vi säger att vi kanske har ett problem, berättar att karet har dom måtten som vi sagt att det kan ha, dock så har karet för det första inga löstagbara ben, för det andra har det inga ben alls, utan en hel ram som en enda stor låda.
Vi hade räknat med ett badkar som var rundat inunder, med löstagbara ben.
Så vi konstaterar att detta kar får vi inte in....kunden faller på riktigt igråt över detta faktum. Blir ju såklart en vild diskussion vems felet är...den diskussionen går vi inte in närmare på :)

På natten efter denna händelse så ligger jag o grubblar på hur vi ska göra med problemet som uppstått.
Som en blixt fr klarblå himmel så kommer jag på att om vi sågar upp ett hål, lika stort som badkaret i ena väggen, väggen som skiljer badrummet och klädkammaren åt, så kan vi sticka in badkaret i hålet innifrån badrummet, och sen sas tillbaka, så får vi faktiskt in badkaret.
Sagt och gjort, förklarar iden för kunden, som ger oss klartecken att prova.
Vi sågar upp slaggväggen i sjöstensfogarna tillräckligt stort för karet, lyfter ur den uppsågade väggbiten, lyfter in badkaret i hålet, sen tillbaka in i badrummet, smack, där står badkaret på plats, med en jublande glad kund och hantverkare. Sen var det bara att limma tillbaka den utsågade väggdelen och foga om i fogarna.
Som tur va så var den delen vi sågade upp långt från den våta delen i badrummet, så det funkade att bryta det då rollade tätskiktet. Detta var ca 15år sen, men slutet gott, allting gott. Så så kan det gå, jag glömmer det aldrig.
Och allt detta berodde endast på att diagonalmåttet på karet var större än på en vanligt badkar. :)(y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Simsu och 2 till
  • Laddar…
Jörgen Ö skrev:
Kan berätta en liten story om exakta detta problem från verkliga livet :)...
Så så kan det gå, jag glömmer det aldrig...
En liknande historia:
Jag har goda vänner, som skaffade ett nytt badkar till sitt badrum i villan.
Det visade sig (naturligtvis) omöjligt att montera, för badrummet var för trångt.
Vad gjorde de då?
Jo, de rev väggen mellan badrummet och gången utanför, och satte upp en ny vägg 5-10 cm längre ut.

Det gick några år då badrummet inte var särskilt "privat", men slutet gott, allting gott, som man säger :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag lånar denna tråd lite då jag inte är en matematikprofessor (och ej heller lyssnade på matten under högstadiet). Jag har motsvarande problemställning och behöver hjälp med att räkna ut om ett badkar som är 157,5 centimeter med en "ram" som är 5 centimeter hög kan vikas ner i ett badrum som är 159 centimeter.
 
J jetolu skrev:
Jag lånar denna tråd lite då jag inte är en matematikprofessor (och ej heller lyssnade på matten under högstadiet). Jag har motsvarande problemställning och behöver hjälp med att räkna ut om ett badkar som är 157,5 centimeter med en "ram" som är 5 centimeter hög kan vikas ner i ett badrum som är 159 centimeter.
Som oftast, det beror på..
Är du säker att badkarets rundning under ramen eller fötterna inte tar emot?
Annars ska det gå. Om du vill kolla i praktiken kapar du en tvåtums planka i badkarets längd och provar först.
 
P Pin skrev:
Som oftast, det beror på..
Är du säker att badkarets rundning under ramen eller fötterna inte tar emot?
Annars ska det gå. Om du vill kolla i praktiken kapar du en tvåtums planka i badkarets längd och provar först.
Tack för svar, detta är ritningen. (Borde givetvis bifogat den direkt.)HfhuAkW.png
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nyfiken fråga: Vad är vitsen med den formen på karet?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Nyfiken fråga: Vad är vitsen med den formen på karet?
Jag får mer rum att ta en dusch än i ett vanligt badkar - modellen heter Nordhem Apelviken, men det finns flera andra typer av duschbadkar också. Bifogar bild nedan:

Apelviken_milj%C3%B6_2_1500x1500px.png
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
OK, nu förstår jag. Ganska fyndigt faktiskt.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
harry73
Nu räknade jag på det och det går utan problem
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.