Står inför en badrumsrenovering.
Badrummet kommer bli 172 cm brett.
Får jag in ett 170 badkar?
Dörren Till badrummet är på samma sida som badkarets långsida.
Det jag grubblar över är om badkaret går att vika ner om man bär in det på snedden?

Kommer att satsa på ett
Svedberg Emalj badkar där benställningen monteras separat.
Se länken:
http://www.svedbergs.se/products/badkar-massagebadkar/emaljbadkar/emaljbadkar-36609

Vad tror ni?
Någon som har erfarenhet av dessa badkar och om hur dom passar i badrummet?
 
Inte en chans. Enkel matematik ger att badkaret är 184 cm på diagonalen så du kommer aldrig att kunna svänga runt det.

Satsa på en rundare modell som tex. Noro Mood eller Gustavsberg 6368 så kommer du kunna snurra in det.
 
Jag skulle säga nej. Eftersom det är så kantigt så kommer det ju bara att bli bredare om du försöker vika ner det.
Det är enligt ritningen 170 långt och 510 högt. Med lite pytagoras får jag fram att diagonalen från benen i huvudändan till kanten i fotändan blir 177cm så även om du kommer in med det på högkant så kommer du inte att kunna vika ner det.
Ett badkar med rundad sarg kan funka bättre för då kan du ställa in det och sen vrida det på plats utan att det finns hörn som tar i väggen. Byt form eller välj en storlek mindre är mitt råd
 
BirgitS
Jag går emot strömmen och säger att det troligen kan gå, med hänvisning just till att benen monteras separat, under förutsättning att rören inte är utanpåliggande.

http://www.svedbergs.se/globalassets/catalog-assets/documentfile/H900120000-M1.pdf

Man ser ju att det är rätt rundat när man tar bort benen. Skruvningen av benen görs ju från insidan, sedan lägger man bara på karet.

Dock är min personliga erfarenhet att det blir obekvämt att ligga i badkaret om det är väldigt tight i huvudändan. Bättre att ta 160 långt och en smal hylla i huvudändan.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Karet har ju en kant som sticker ut utan för själva badbaljan. Är det dessutom snett i ena änden för att vara bekvämare att ligga i kan det finnas plats att böka in det.

Jag tänker att du tar in det stående i rummet och fäller ner det på plats.
 
  • Skiss av ett badkar med utstickande kant och lutande kortsida, dimensionerad till 1720mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anna_H skrev:
Jag går emot strömmen och säger att det troligen kan gå, med hänvisning just till att benen monteras separat, under förutsättning att rören inte är utanpåliggande.

[länk]

Man ser ju att det är rätt rundat när man tar bort benen. Skruvningen av benen görs ju från insidan, sedan lägger man bara på karet.

Dock är min personliga erfarenhet att det blir obekvämt att ligga i badkaret om det är väldigt tight i huvudändan. Bättre att ta 160 långt och en smal hylla i huvudändan.
Ja i så fall kan det ju gå vägen men fortfarande blir det riktigt tight. Hur säker är TS på att det blir 172 cm? Det kan t.ex räcka med att plattsättaren smetar på lite tjock med fix så skiter det sig
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
harry73
Jag gjorde ett litet beräkningsblad i Excel, där man ser hur mycket bredd badkaret behöver för olika vinklar
Skärmbild av Excel-beräkningstabell för badkarsbredd vid olika vinkelinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som mest behöver man 177,5 cm (vid 16 grader) så utan panel och stödben behöver badkaret vara 7,5 cm smalare på undersidan.
Det är väldigt rimligt att den är det. Sen måste det såklart också gå att montera kanterna. Man kanske kan montera ben lite löst så att det går att vika in dom 5-10 cm så att man därefter bara behöver dra åt bulterna?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Jag gjorde ett litet beräkningsblad i Excel, där man ser hur mycket bredd badkaret behöver för olika vinklar

Som mest behöver man 177,5 cm (vid 16 grader) så utan panel och stödben behöver badkaret vara 7,5 cm smalare på undersidan.
Det är väldigt rimligt att den är det. Sen måste det såklart också gå att montera kanterna. Man kanske kan montera ben lite löst så att det går att vika in dom 5-10 cm så att man därefter bara behöver dra åt bulterna?
Som det såg ut på bilden som Anna länkade det till så ser det ju ut som att karet inklusive kanter är i ett stycke och att man skulle kunna montera underredet helt och hållet på plats och därefter bara ställa i karet
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det går, jag har själv gjort det.
Ett badkar är ju som sagt inte kantigt.
Det går bra att vika ner badkaret, och montera ben och paneler därefter.
 
Det beror på vad det är för badkar.
De med lösa sidopaneler och vridbara fötter som endast har em liten kant som går emot borde du kunna få in om du demonterar sidopanelerna innan badkaret ställs på plats.
Ring tillverkaren av badkaret och fråga.
 
henrikbergman86 skrev:
Står inför en badrumsrenovering.
Badrummet kommer bli 172 cm brett.
Får jag in ett 170 badkar?
Dörren Till badrummet är på samma sida som badkarets långsida.
Det jag grubblar över är om badkaret går att vika ner om man bär in det på snedden?

Kommer att satsa på ett
Svedberg Emalj badkar där benställningen monteras separat.
Se länken:
[länk]

Vad tror ni?
Någon som har erfarenhet av dessa badkar och om hur dom passar i badrummet?
Bygg ett "badkar" av kartonger el liknande i samma mått, utan ben såklart.
Då får du svart på vitt om det funkar.....:)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73
Stuff skrev:
Som det såg ut på bilden som Anna länkade det till så ser det ju ut som att karet inklusive kanter är i ett stycke och att man skulle kunna montera underredet helt och hållet på plats och därefter bara ställa i karet
Spelar ingen roll. TS vet nu hur man ska tänka och kan komma med specifika frågor till leverantören. Och går det inte har hon nu en möjlighet att upptäcka det innan köpet.
Det går inte för oss att få alla detaljer om badkaret, men TS borde kunna fråga säljaren
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73 skrev:
Spelar ingen roll. TS vet nu hur man ska tänka och kan komma med specifika frågor till leverantören. Och går det inte har hon nu en möjlighet att upptäcka det innan köpet.
Det går inte för oss att få alla detaljer om badkaret, men TS borde kunna fråga säljaren
Instämmer. TS bör också kontrollmäta badrummet innan badkaret packas upp och börjar monteras. Trist att behöva påbörja monteringen och upptäcka att TS eller byggaren har råkat trolla bort 2-3 cm av badrummet och sen behöva krångla med byte av uppackade grejer.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Jörgen Ö skrev:
Bygg ett "badkar" av kartonger el liknande i samma mått, utan ben såklart.
Då får du svart på vitt om det funkar.....:)
Kartong blir ju så fult efter ett par bad ;)
Dessutom ÄR matematik svart på vitt ;)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.