Status
Tråden går ej att kommentera.
G
Beklaglig situation men tyvärr allt inom bygg suger idag! Det är helt o hållet kunderna och svenskens mentalitet som är grunden till problemet.
Som ex jag kan berätta från egen erfarenhet. Har haft problem med värme pannan många gånger och i maffia samhället som vi så gärna vill tro är bra så är vårt område uppdelat då att det finns bara 1 service ställe och vända sig till när pannan strular.
hur som helst summan de debiterar är vansinningt! Sist killen kollade på pannan var det bara en indikator som krånglade så han blåste på det lite och vi pratade lite om problemet. Allt som allt tog det 20min, de har kontoret i samma stad så knappt en lång körning, notan över 1000kr. klart att jag klagade men de hittar på massa påhittade kostnader. Vad ska man göra? Om alla klagar kanske det händer något men i det här samhället när ingen klagar så blir det så här.
Så klaga oftare! Så tillbaka till ämnet :) Jag tycker du gör rätt i att dokumenterar allt och slår tillbaks. Lycka till
 
Västkustvillan anger alltså att de följer SS 4370146 Elinstallationer i byggnader men uppenbart inte gör det!! Vad är det för klåpare och skojare? Menar de allvar med detta?

Tycker dessutom då "gäst" ("Stackare!") att det ska man godta? Varför överhuvudtaget skriva ett kontrakt? Varför överhuvudtaget nämna några belopp? Varföre överhuvudtaget nämna leveranstider? Vad ska man ha överrenskommelser (avtal) till om man ändå bara ska godta allt. DET ÄR VÄL SJÄLVKLART ATT ETT AVTAL SKA GÄLLA!!! Varför ska man annars ha avtal - och så klagar vissa här på jobbiga kunder som vill ha avtalet uppfyllt - man blir mörkrädd...

Hoppas allt går vägen till slut och försök att inte ge upp, åtminstone när du har uppenbart rätt!!
 
G
I bästa fall kan man gissa att inlägget från gästen med med rubriken "Stackare!" idag 12:14 handlar om ett osmakligt aprilsskämt, annars så kan man undra hur författaren av inlägget tycker att ett avtal ska fungera. Tyvärr är det alltför vanligt med säljare som lovar guld och gröna skogar och entreprenörer som lämnar glädjekalkyler och förväntar sig att den mesiga stackars svensken som är uppfostrad i mellanmjölkens land sväljer, tar emot och bara betalar trots att man inte fått vad man avtalat varken gällande pris eller innehåll.

Starkt att se att Daniel står upp för att "RÄTT SKA VARA RÄTT". Han kräver inte mer än att avtal och löften ska hållas och att han ska få det han betalt för vilket borde vara rena självklarheter. Men helt uppenbart är det inte så och bara grejen att han kräver det verkar provocera ett fåtal vilket är helt obegripligt om de nu inte är direkt inblandade i bygget eller verkar tycka att metoderna är blåsa kunder är helt OK.
 
problemet är inte bara där jag är själv snickare för 15 år sen fakturerade vi 320-360 kr nu är kan man knappt ta betalt så mycket det är där många fel ligger man får inte betalt längre för min kunskap tim deb borde liga på en 490-600 kr i timmen bara kostnaden för mej ligger på ca 360 kr i timmen + bil + verktyg mm
det kan man räkna ut med rumpan att vi har det svårt att få det gå ihop

det har gått så långt att jag funderar att lägga av och bytta yrke

trött snickare
 
H
Hej!
Jag sympatiserar med dig att du haft så mycket problem. Det äter upp en inifrån tillslut och det blir en mardröm.

Vill dock slå ett slag för Västkustvillans representanter Jörgen Larsson i Sandviken och hans snickare. Av dem kan man tryggt köpa Västkustvilla av!

De byggde en Västkustvilla åt oss under förra året och har visat sig vara mycket pålitliga och duktiga. Även vi har uppmärksammat och påpekat justeringar på det som Västkustvillan ritat, samt vi hade byggmöten nästan varje dag med snickarna innan de började för dagen- Några frågor?
och det var alltid lite frågor eller förslag.

Vi tror att tyvärr så är detta den största och svåraste upphandling man kan göra som privatperson, då man är helt utelämnad till att lita på säljaren, att man förstår varandra, men det krävs även att man tar reda på en massa för att veta vad man ska fråga. Och konstruerar man inte hus i sitt yrke så missar man väldigt lätta att fråga rätt saker. Som kan ha katastrofala följder.
Man måste vara väldigt väldigt närvarande. Risken är som du skriver, att något monteras enligt ritning istället för enligt verklighet och förnuft.

Hoppas att det löser sig i slutändan, vi är väldigt nöjda med vårt hus.
 
G
Skaffa ett jobb vet jag, så slipper du lägga tid på att hitta på fel så att dina leverantörer och entreprenörer skall betala ditt husbygge. Efter 20 år i branschen så kan jag lätt se vad du går för, en parasit och rättshaverist. Jag lider med dina leverantörer.

Vh

Björn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.