oderooy skrev:
Jag tänkte göra om hela vattensystemet från det stålröret som sitter i källaren. Vilket material är det bästa att använda? Prisol, kopparrör? 15 mm som stamman, 12 mm ut till köksblandare och diskmaskin?
Ställningstagandet är väl prisol eller något "modernare" i form av PEX/Rör-i-rör?

Jag tycker 15mm som stam och 12mm till förbrukare till köket verkar lite klent, jag har 15mm till varje förbrukare i hela mitt hus (22mm stammar). Får ju gärna vara lite fart på vattnet i ett kök så att man inte behöver stå och fjutta med kranen när man ska tappa upp potatisvattnet.
 
enligt VVS experten på Hornbach i GBG var 12 mm helt OK som stamman. Beror mycket på trycket man får utifrån kommunala vattenledningar.
 
A
oderooy skrev:
enligt VVS experten på Hornbach i GBG var 12 mm helt OK som stamman. Beror mycket på trycket man får utifrån kommunala vattenledningar.
När jag drog om i mitt hus nu för ett tag sedan så tog jag såhär:

32mm in till vattenmätaren, efter mätaren så är det 22mm som går förbi kallt upp till köket (15mm frånd en upp till köket), 22 fortsätter därifrån till varmvattenberedaren, från den så går det 15mm både för kallt och varmt bort till toan (Toa, handfat och dusch) samt varmt tillbaka upp till köket med 15mm. Trycket räcker och blir över både på toa o kök. Dock tror jag 12mm blir klent om du kanske tvättar samtidigt som du diskar och en annan står o duschar. Där jag har 22mm så har jag också avgreningar till tvätt och tappkran i källaren med 15mm till kranarna. Så om jag tvättar kan jag diska samtidigt utan problem och även duscha.
 
Det beror ju på hur långa sträcker vi pratar om.
Normalt är väll att man kommer in med 15 i bad rum o kopplar bad/dush med 15 resterande med 12.
Men då beror det ju på hur långt det är fram till bad rum o om det är fler bad rum på samma stam karnse ett kök med mm.

Mvh Jonny.
 
Som jag påpekat tidigare, blanda inte. Bilden visar vad som hände mig hemma. 40 år tog det innan järnröret började läcka dock. mindre än 20cm bort från läckan var röret helt intakt så det behölls, men avsticket som läckan satt på togs bort.
 
  • leak_ico.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavsett blandat eller inte så håller galvade järnrör inte för evigt. Jag har haft koppar, galv och sedan koppar igen och det har fungerat oavsett ordningsföljd.

Ni skiljer på koppar, mässing och galvat, koppar är koppar och galv är zink. Mässing är en blandning av dessa material.

Frågeställaren har sagt att han har 16 mm stålrör men det är jag lite tveksam till, jag tycker man ska skrapa lite på "stålet" och se om det inte är kopparrött. 16 mm stämmer inte in på stålrör, däremot så var gamla dimensionen på koppar 16 mm (5/8 tum).

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.