Hej,
Vad gäller varmvatten systemet har jag gamla 16 mm stålrör i mitt hus från 1926.

1. Var hittar jag 16 mm rördelen och kopplingar till detta system?
2. Går det att koppla från 16mm ner till 15 mm kopparrör? Eller är det inte bra att blanda rörmaterial?
3. När jag stängde av vattnet igår, tömde systemet, och sätte på det igen, så fick jag ut massa med brunt vatten först. Det blev normalt inom 10 sekunder. Är detta dåligt?

Tack för alla svar!
Olivier
 
Du skall absolut inte koppla ihop järn och koppar direkt utan någon galvanisk avskiljare emellan. Kopparröret kommer att "äta" på järnröret så det går hål på det.
 
Vad är en galvanisk avskiljare för någonting?
 
Det är inga problem med att koppla 16mm till 15 o angånde att koppar äter stål vet jag inte men koplingen du ska ha för att gå från 16 till 15 rör är gjorda i mässing (dom flesta i alla fall)

Det smuts du fick ut är normalt i äldre hus o är ingen fara.

Kopling du behöver finns på dom flesta väls sorterade byggmatrials levrentörer.
 
Lassie skrev:
Du skall absolut inte koppla ihop järn och koppar direkt utan någon galvanisk avskiljare emellan. Kopparröret kommer att "äta" på järnröret så det går hål på det.
Tycker mig ha sett detta i många sammahang, alltså att man skarvar på kopparrör på gamla galvade järnrör. Antog att kopplingarna i mässing löser problemet?
 
Så här är det man ska inte stopa stål i koppar eller messing men det går bra tvärt om. ( hörde med min arbteskolega ) skulle man göra på det först nämda altenativet så kommer det läcka om 15-20 år ca.


Mvh Jonny.
 
Tack Jonny!
Ordningen är alltså
stål, messing, koppar

Och inte
koppar, messing, stål,

eller
stål, koppar, messing

Tack
Olivier
 
Är det någon som kan förklara för mig vad det spelar för roll vilken "ordning" man sätter rören i?
Om man ställer sig på andra sidan rören så blir ordningen den motsatta, vilket redan det borde bekräfta att ordningen på rören inte spelar någon som helst roll.
Det håll vattnet strömmar spelar inte heller någon roll, elektrisk ström kommer inte att "följa med vattenströmmen".

Blandar man metaller kommer den minst ädla att oxidera (för järn "rosta") bort snabbt och lätt. (Kanske 20 år som någon skrev kan stämma, det beror väl delvis på vilken kondition rören är i innan inngreppet.) Detta beror på att när det är blött i omgivningen (som det ofta är innuti vattenrör) så kommer det att bildas ett galvaniskt element, dvs det går ström genom kombinationen. Detta innebär att järnet (i detta fallet) kommer att rosta bort.

En galvanisk avskiljare innebär att metallerna inte har direkt kontakt med varandra, vilket minskar problemet. Eftersom det dock rinner vatten förbi hela tiden så kommer problemet bara att minska, inte att försvinna. Ju längre avstånd, ju mindre problem. Eftersom mässing har högre elektrisk potential än koppar borde en passbit i mässing förvärra problemet. En passbit i plast borde vara idealisk, ur elektrisk synpunkt.
Se även : Galvanic series - Wikipedia, the free encyclopedia

/ Fredrik
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Avstängningsventiler är ofta tillverkade i mässing, hur kan dom funka ihop med stålrör, pannor , acktankar mm ?

I pannor och acktankar har man ofta kopparslingor, hur kan detta hålla då?

Jag tror inte det har nån betydelse i ett värmesystem med dött vatten.
 
det här gäller tapvatten systemet (varm och kallt)
 
oderooy skrev:
det här gäller tapvatten systemet (varm och kallt)
Ja jag ser detta nu, sorry !!

Då är det helt rätt att man inte skall blanda.

Man bör nog inte använda stålrör alls om man kan välja.
 
stålröret har suttit där i 80 år, så den borde nog väll funkar eller?
Kan du förklara varför man inte ska blanda?
 
A
Nog är det överdrivet, förr var det ju alltid stålrör och det blandades med koppar utan problem.
I mitt hus byggt 1954 så var det galvade rör överallt men koppar upp till blandarna i kök och varmt o kallt till handfat och till Dusch/badkar var det koppar på varmt och galvat på kallt, inga problem alls där, däremot så var ju dom galvade rören i princip igengrodda.

Om det inte skulle gå med metall mot koppar eller mässing så skulle man ju inte kunna ansluta en blandare till stålrör eftersom alla blandare är i förkromad mässing.
 
Detta är inget stort problem o över gångar från stål till koppar användas ofta så vitt jag vet så finns det inget altenativ.

Angånde varför man inte ska stoppa stål i koppar är den förklaring jag fått att det då blir en störe del messing i stället för störe delen stål(galvat) detta ska ge mera galviska strömar ( inte säker på det korekta benämningen ).

Hur o varför det är så får en kemis för klara detta är vad dom på mitt jobb hört men ingen har visat fackta om det. Men praksis är att man inte ska stopa stål(galvat) i messing eller koppar utan tvärt om.

oderooy jag vet ju inte hur stål ände ser ut som du ska skarva (gänger eller inga gänger) men gå o köp kopling(föminskning 16/15) så kommer det till 99% vara av messing för det är det som används.

Det finns en koppling son kallas Fernco koplingar som man sätter direckr på ett av kapat stål rör(galvat) där skälva klämringen är gjord av plast det är en dyrare kopling men smidig då man inte har en gänga att utnyttja så slipper man hjänga ny gänga.
Detta borde ju vara den bästa lösningen då det blir yterst liten del mellan messing o galvat.

Mvh Jonny.
 
Jag tänkte göra om hela vattensystemet från det stålröret som sitter i källaren. Vilket material är det bästa att använda? Prisol, kopparrör? 15 mm som stamman, 12 mm ut till köksblandare och diskmaskin?
Olivier

(det går inte att få hjälp an en rörmokare i GBG som vill jobbar för en privatperson, så det är bara fixa själva)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.