Tjena!
Är igång och planerar att bygga en frigga på 15m2.

Mina krav på bygget är att det ska vara plintar, platta hade varit gott men för dyrt. Och att ha ett "riktigt tak" med betongpannor för att jag personligen gillar tak med riktiga pannor.
Mina planer är att borra hål för plintar ca 70cm och gjuta 8 plintar, 4 per sida. På varje plint kommer en 100x100mm stolpe att stå, blir c/c ca 1533mm.

Min far tycker att jag ska ha ett enkelt platt tak med plåt samt att vi ska ställa bygget på vanliga plattor, själv känns det som värsta fuskbygget och jag vill verkligen göra det ordentligt, för det som byggs kommer ju stå kvar ganska länge. Är jag dum som vill ha det ordentligt med plintar och betongtak? Detta är mitt första bygge och jag vill gärna göra det ordentligt.

Var och hämtade ca 320st Benders palerma tegelröda pannor och 35 nockpannor för en femhundring idag(3500kr sparade). Så jag börjar sakta men säkert jaga material för att komma så billigt undan som möjligt. :)
Tanken med taket är att det blir bärläkt i 40x70mm direkt på takstolarna enligt benders instruktion och så blir det nån väv emellan som skydd.

Mvh Kim
 
Hur du gör taket är väl mest en smaksak men varför ska du ha 100x100 mm stolpar på plintarna? Är det inte enklare med en vanlig syll och stående reglar 45x95 på cc 600 mm?
 
Alla friggebodar jag sett brukar ha någon plint/platta i mitten. Annars får du väl ta till i dimensionen på bärlinan.
 
Vad ska du använda friggan till?
 
mlkjhr:
100x100mm stolparna är för att jag har dom. Det är möjligt att du har rätt, och det var nog så jag hade tänkt mig från början, men far hade lite material låg och skräpade.

Noseone:
Det har du rätt i, fast det är ju enkelt att slänga dit ett par plintar till. :)

Oldboy:
Jag ska ha den som kallförråd för gräsklippare, material, spadar, grep osv.


Mvh Kim
 
Låter som att du ska bygga något som är väldigt likt det jag hade tänkt bygga mig. Vad ska du ha för golv? Själv hade jag tänkt gräva ur och fylla upp med grus, typ 0-16 och sen eventuellt lägga betongplattor, alternativt ha gruset som golv.
 
Tänkte gräva ur och fylla med 8-16 och ha det som underlag, då kan jag fylla upp med mer när det sätter sig, gruset alltså!
 
Hur tänker du göra mellan vägg och mark/golv? Jag skulle vilja ha en lösning där råttor/möss och i värsta fall katter inte kan ta sig in. I normala fall hade jag murat upp en liten sockel runt om för att bygga huset på. Problemet är att jag har extremt sättningsbenägen mark och vill kunna justera varefter det sätter sig, därför är plintar (justerbara) smidigt men då får man ju också problemet att det blir en glipa mellan vägg och mark.
 
Hur tänker du göra mellan vägg och mark/golv?
Cementbaserad sockelskiva, el takplåt?
 
Jag tänkte inte göra nåt, jag förlitar mig på grannens katt.. :) Blir tillräckligt rum under så han kommer in och kan rensa ut möss.. :)
 
Ha inte grus som golv! Har haft det i mitt förråd och blir fullkomligt vansinnig, man drar alltid tv en del utanför och lösa gräsklipparen blir bara onödigt tungt. Jag tog ett par gamla garderober och delade på och la som golv för att slippa gruset.
 
Jag kommer ha det så länge, sen kan jag tänka mig att jag reglar upp ett golv i framtiden. Vi får se, det är inte riktigt klart än.. ;)
 
Den enda nackdelen med pannor på taket i min mening är att det väger mer och därmed behöver starkare konstruktion, vilket i sin tur troligtvis leder till lägre i tak inomhus (eftersom friggeboden max får sticka upp 3m från marken)
 
Jag ska som sagt ha 100x100mm stolpar så det kommer säkert att hålla, samt att jag kommer ha duktigt kraftiga takstolar. :) Jag kommer ha en taklutning så att jag kan ha min 2m invändig takhöjd, med max 3m till nock på utsidan. Skulle tippa på nånstanns mellan 27 - 34 grader.
 
Oldboy: Nuså, min farsa råkade ha såna sockelskivor i plast, så jag kommer ha såna sticka ner i marken för att få "tätt". Inte för att jag hade tänkt ha det, men nu är dom gratis. :)

Börjar dra ihop sig för att mäta ut hålen för plintarna. Ska spänna upp snören på gräsmattan ihelgen och eventuellt börja borra, köpt en sån plintborr på Jula för 149.- borde funka då jag mest har lera i marken under gräsmattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.