‍♂️ letar efter en extra lång duschslang inför sommaren. 15-25 meter. Vill bygga en utedusch med varmvatten. Ta det från badrummets blandare och ha avstängare på munstycket. Googlat så att fingrarna känns som falukorv - men hittar bara 5 meters.
Tips? Jag har en solvärmd men det ger bara 5-10 minuters dusch. Tackarr. Bjuder på macka till den bästa länken.
 
  • Mackor med salami, ost och grönsaker på en tallrik, med ett glas kaffe och vatten på ett utebord i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
kan du inte använda pex rör?
Och montera vanlig duschslang på sista biten..
Ta lite grövre diameter för bästa flöde..
Eller tänker jag galet..?
 
Det går ju att med ett par nipplar kombinera en vanlig trädgårdsslang med duschmunstycket och badrumsblandaren, men det kanske inte är vad du letar efter?
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A
Keiller Keiller skrev:
Det går ju att med ett par nipplar kombinera en vanlig trädgårdsslang med duschmunstycket och badrumsblandaren, men det kanske inte är vad du letar efter?
En sak jag märkt med trädgårdsslang och lite hetare vatten är, använd inte gardena kopplingar... De lossnar väldigt gärna...
 
Maskintok skrev:
kan du inte använda pex rör?
Och montera vanlig duschslang på sista biten..
Ta lite grövre diameter för bästa flöde..
Eller tänker jag galet..?
jag vill ha den i blandaren direkt och dra ut genom väggen. Sen på kvällen veva in den. Vanlig duschslang.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
En sak jag märkt med trädgårdsslang och lite hetare vatten är, använd inte gardena kopplingar... De lossnar väldigt gärna...
Sabbade nästan bastun genom att det sprutade i 24 h. Slangen eller munstycket lossnade.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Köpa flera vanliga duschslangar med nipplar emellan? Blir ju några skarvar men du får en mjuk och värmetålig slang.
 
Maskintok skrev:
En sak jag märkt med trädgårdsslang och lite hetare vatten är, använd inte gardena kopplingar... De lossnar väldigt gärna...
Jag tänkte mer på vanliga slangklammor på slangnipplar. Håller ju lite bättre än Gardenakopplingar. Gjorde själv på det viset i en lägenhet med liten trädgård när jag skulle vattna gräsmattan, drog trädgårdsslang från handfatet på toaletten, tvärs genom hallen och ut. Dock ingen permanent lösning :D
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Du får nog leta efter värmebeständig slang i allmenhet som metervara men det kallas väl inte för duschslang för jag tror inte det finns många duschar med 5 m mellan blandare och munstycket.
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
A
Keiller Keiller skrev:
Jag tänkte mer på vanliga slangklammor på slangnipplar. Håller ju lite bättre än Gardenakopplingar. Gjorde själv på det viset i en lägenhet med liten trädgård när jag skulle vattna gräsmattan, drog trädgårdsslang från handfatet på toaletten, tvärs genom hallen och ut. Dock ingen permanent lösning :D
Precis.
Tänkte jag talar om det med gardena kopplingar så ingen får tankarna som jag hade förr... Kan gå illa.. Som även TS var ute för..
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
hittade 5 m, för klent. 10 m 51$ och 50 dar från aliexpress. Villhöver ca 20 m. En vit duschslang på 5 meter upprullad mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Du får nog leta efter värmebeständig slang i allmenhet som metervara men det kallas väl inte för duschslang för jag tror inte det finns många duschar med 5 m mellan blandare och munstycket.
Typ grövre trädgårdsslang?
3/4"?
 
A
P Petteri Koste skrev:
hittade 5 m, för klent. 10 m 51$ och 50 dar från aliexpress. Villhöver ca 20 m. [bild]
Duger inte 3/4 vattenslang och kopplingarna till munstycket och blandaren?..
 
Får väl skarva ett gäng duschslangar då. Vore skönt med en varm dusch på bryggan
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Duger inte 3/4 vattenslang och kopplingarna till munstycket och blandaren?..
Jag vill inte hålla på och byta. Bara veva in och använda i duschen med.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.