Ok, är i en lite knepig sits helt orsakad av mig själv!

Troligtvis kommer huset vi planerar bygga endast ha 140 mm isolering i väggarna,
240 mm i tak och 240 i golv.
Det är ett fritidshus som ska byggas med permanentstandard men det fallerar alltså
på isoleringen i väggarna...

Kommer detta bli lika med katastrof för min del?
Huset kommer iövrigt att uppfylla kraven för energideklarationen.
Bygglovsansökan är redan inne och tillverkaren kan inte lägga på mer isolering
pga att husets konstruktion och prefabricering. (?)

Ett ytterligare problem är om då kommunen inte vill klassa huset som enbostadshus
pga de tunna väggarna... *suck*
Vad tror isoleringsexperterna om detta?

skrev tidigare idag lite om detta här;---->
http://www.byggahus.se/forum/prefab-traehus/87672-snart-aer-det-jul-tidsaspekter-foer-bygge.html
 
Jag tror faktiskt inte detta är en katastrof om isoleringen är proffsigt gjord. Vårt hus saknar isolering i en del väggar (16mm tretexskiva + 40mm plankor). Det viktigaste är taket och att du inte har sprickor/köldbryggor. Ett kylsåp eller frys har 4-5cm isolering.
Satsa på bra fönster! Där smiter en del värme ut!

mvh
Steffe
 
Varför spelar det roll om det är klassat av kommunen? jag tror inte du fryser.
 
jo men blir huset klassat som fritidshus så kommer jag väl förmodligen inte lyckas få ut lika mycket för
det den dagen vi eventuellt säljer det...
 
Som jag har förstått det beror det väl på om man bor där permanent eller på fritiden som avgör. Detta efter diskussion med SBAB en gång i tiden som ville ha oskälig kontantinsats bara för att huset var ett "Fritidshus". Men vi ska bo där permanent tyckte vi och senare SEB när vi köpte ett annant fritidshus som vi nu bor i permanent. Enl taxeringen är det kod 220 småhus för en eller två familjer om jag inte minns helt galet. Men det kanske har att göra med villapoäng och sånt?

Jo,just det vi har 100mm i vissa väggar. Och 170 i andra där vi tilläggsisolerat.
 
Klassningen på huset har väl inte med isolering att göra, har det det?
 
Var förresten ett tag sedan jag var på forumet. Hur gick det med huset du skulle bränna :) Brann det eller har ni flyttat?
 
Fein skrev:
Var förresten ett tag sedan jag var på forumet. Hur gick det med huset du skulle bränna :) Brann det eller har ni flyttat?
Näe det var KA:n som skrämde upp mig... det står ingenstans att väggarna ska vara si eller så tjocka, bara vad som är
rekomenderat och att man ska se till att man tar tillvara på energin huset förbrukar.

Huset jag skulle bränna? he he... ja du... det ska brinna... efter en hel del dribblande så är det nu det nya
huset som ska upp bredvid det gamla...sedan när det nya är klart ska jag riva det och elda upp det själv!
Så vi bor just nu på 45kvm helvetes yta... men men... om allt går vägen med bygglovet så KANSKE man kan
se ett ljus i mörkret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.