...Jaha, planen är att vi ska fira jul i nya huset. Ett Ulvön från skidstahus.
Bygglovsansökan är inskickad och svar kommer på tisdag..den 26:e...
Sitter på nålar just nu!! tänk om det inte går igenom..!

Efter att ha pratat med den tilltänkte KA:n insåg vi att husets väggar endast är
140 cm, dvs 70 cm mindre än vad som ska vara standard och att det tack
vare detta kanske inte kommer kunna klassas som enbostadshus utan
fritidshus, trots nytt värmesystem och gasfyllda fönster...
!??!!?

OM det går igenom så ska vi ha avrop med säljaren sedan dröjer det ca 8-10 veckor
innan huset är byggt i fabriken, sedan tar det ca 12 veckor att bygga upp det...

Jag är så nervös för att något ska strula!! Hade ingen aning om att jag själv skulle
behöva göra så mycket när man väljer totalentrepenad!?

OM allt går som planerat så ska iaf jag efter att huset är byggt måla och tapetsera invändigt och
utvändigt och flytta ín för att sedan riva det gamla huset som står bredvid och tack vare en
redan överskriden budget göra jobbet själv för att spara in dom budgeterade 50.000kr
för rivningen...

Julen... känns väldigt nära redan!! usch!
Vad tror ni, är det rimligt att hoppas på en jul i nya huset?
 
Är väggarna bara 140 cm höga? Jag får inte till det i min skalle hur det kan komma sig! :confused:
 
magnuse74 skrev:
Är väggarna bara 140 cm höga? Jag får inte till det i min skalle hur det kan komma sig! :confused:
Eh... ja det är ett hus för dvärgar!
ha ha ha... nej, det avser tjockleken på väggarna...
 
Menar du 140 milimeter?
 
EoJ skrev:
Menar du 140 milimeter?
Oj! ja givetvis !! sorry är så borta i huvudet just nu! Milimeter ska det vara...
 
Vi var i kontakt med Skidstahus för ett knappt år sedan. Jag upplevde dem som flexibla, så vore det inte möjligt att få ytterligare 70 mm isolering i väggarna? Och är du säker på att det är totalentreprenad? För oss (bygger i Sthlmsområdet) kunde de bara erbjuda delad entreprenad.
 
Pepparkaka skrev:
Vi var i kontakt med Skidstahus för ett knappt år sedan. Jag upplevde dem som flexibla, så vore det inte möjligt att få ytterligare 70 mm isolering i väggarna? Och är du säker på att det är totalentreprenad? För oss (bygger i Sthlmsområdet) kunde de bara erbjuda delad entreprenad.
Hej, nej inte enligt säljaren iaf. det skulle påverka husets konstruktion för mycket som jag förstod det...
Är ganska säker på att det är totalentrepenad, enligt överenskommelsen skulle säljaren vara min enda kontakt
och allt skulle gå via honom, när det hittills inte hänt något har det dock blivit så här när jag ringt;
" jag har så jäkla mycket just nu, det kanske går snabbare om du ringer själv..."

vilket jag hela tiden fått göra... Men det är ju lite speciellt i mitt fall då det är ett fritidshus som byggas...
Bygger ni en "riktig" villa?
 
magnuse74 skrev:
Är väggarna bara 140 cm höga? Jag får inte till det i min skalle hur det kan komma sig! :confused:
Så fel det kan bli ibland när man slarvar med måtten! :) :) :)
 
swecul skrev:
Hej, nej inte enligt säljaren iaf. det skulle påverka husets konstruktion för mycket som jag förstod det...
Är ganska säker på att det är totalentrepenad, enligt överenskommelsen skulle säljaren vara min enda kontakt
och allt skulle gå via honom, när det hittills inte hänt något har det dock blivit så här när jag ringt;
" jag har så jäkla mycket just nu, det kanske går snabbare om du ringer själv..."

vilket jag hela tiden fått göra... Men det är ju lite speciellt i mitt fall då det är ett fritidshus som byggas...
Bygger ni en "riktig" villa?
Men vafan, byt husleverantör.
Menar du att ni skall ge honom pengar för att du skall göra hans jobb?
 
jo... dock så har jag ju redan skrivit avtalet med dem...
 
JAAAAAAAAAAA!!!! vi fick bygglovet beviljat!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.