Demmpa Demmpa skrev:
Som jag skrev i inlägg 2,
Det är 7 olika golvvärmeslingor, är det inte märkligt om det är luft i alla..?

Hur stänger jag en slinga..?

Tidigare idag så stängde jag termostaterna på elementen på ovanvåningen för att se om det skulle göra någon skillnad men det gjorde det inte men nu när jag har satt på dem igen så blir bara 2 av 5 element varma... Är inte det märkligt?

Börjar tro att det är cirkulationspumpen som det är fel på. Det känns som att den är på och när jag öppnar metallpluggen med skåran så får jag en vag uppfattning om att den är igång men svårt att säga med säkerhet...
 
Tar du bort pluggen så kommer du åt axeln och bör då kunna avgöra om den snurrar.

Det är ju ytterligare en pump till golvvärmen, så du får inte bättre flöde i golvvärmen av att stänga av elementen.

Att det blivit luft i systemet vid byte av värmekälla är inte konstigt.
 
  • Gilla
Nikk Nolte
  • Laddar…
N Nikk Nolte skrev:
Det är 7 olika golvvärmeslingor, är det inte märkligt om det är luft i alla..?
Det är inte lustigt om det är luft i alla de sex slingorna som går uppåt.
Luft stiger till högsta punkten.
 
D Daniel 109 skrev:
Tar du bort pluggen så kommer du åt axeln och bör då kunna avgöra om den snurrar.

Det är ju ytterligare en pump till golvvärmen, så du får inte bättre flöde i golvvärmen av att stänga av elementen.

Att det blivit luft i systemet vid byte av värmekälla är inte konstigt.
Nu har jag öppnat och kollat igen, det jag kan se är en något rundad mässingsmojäng med en fyrkantig försänkning i mitten. Den här mojängen snurrar inte. Däremot småsprutar det ut lite vatten och den vibrerar något så att man kan tro att den är igång...

Ytterligare en pump? Menar du den i bergvärmepannan? Någon annan pump kan jag inte se...
 
I hålet på pumpen, sätt in en mejsel och känn, håll inte hårt i den och det kommer att skramla i handen. Samtidigt så ökar och minskar du farten på pumpen så det känns om den snurrar som den ska.
 
  • Gilla
Nikk Nolte
  • Laddar…
Sätt in en spårmejsel i uttaget i axeln och snurra till medsols, ta snabbt bort spårmejseln, nu bör pumpen komma igång.
 
  • Gilla
Nikk Nolte
  • Laddar…
N Nikk Nolte skrev:
Nu har jag öppnat och kollat igen, det jag kan se är en något rundad mässingsmojäng med en fyrkantig försänkning i mitten. Den här mojängen snurrar inte. Däremot småsprutar det ut lite vatten och den vibrerar något så att man kan tro att den är igång...

Ytterligare en pump? Menar du den i bergvärmepannan? Någon annan pump kan jag inte se...
Du bör ha en pump som pumpar ut vatten till radiatorer och glovvärmeshunt och en som cirkulerar i golvvärmen.
 
  • Gilla
Nikk Nolte
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
I hålet på pumpen, sätt in en mejsel och känn, håll inte hårt i den och det kommer att skramla i handen. Samtidigt så ökar och minskar du farten på pumpen så det känns om den snurrar som den ska.
👍 den snurrar och jag får en känsla av att den snurrar snabbare när jag vrider vredet uppåt till den tjockare änden av den svängda pilen så att säga...
 
D Daniel 109 skrev:
Du bör ha en pump som pumpar ut vatten till radiatorer och glovvärmeshunt och en som cirkulerar i golvvärmen.
Hmm kan inte finna någon pump till radiatorerna... Det är ett äldre hus som byggts om och till men inte är väl någon så korkad att man bygger in en pump...?
 
Den sitter sannolikt i värmepumpen.
 
D Daniel 109 skrev:
Den sitter sannolikt i värmepumpen.
Jamen det tänkte jag också från början men blev osäker nu...
 
N Nikk Nolte skrev:
👍 den snurrar och jag får en känsla av att den snurrar snabbare när jag vrider vredet uppåt till den tjockare änden av den svängda pilen så att säga...
OK ställ in den på strecken, för konstant tryck, det gäller att få upp det statiska trycket som en pump ger
N Nikk Nolte skrev:
Hmm kan inte finna någon pump till radiatorerna... Det är ett äldre hus som byggts om och till men inte är väl någon så korkad att man bygger in en pump...?
Värmer du med en VP så finns en pump monterad i underdelen av den, få lite fart på den med, så flödet ökar ut, lika där med det statiska trycket.
upp det statiska trycket en pump ger.
 
  • Gilla
Nikk Nolte
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK ställ in den på strecken, för konstant tryck, det gäller att få upp det statiska trycket som en pump ger

Värmer du med en VP så finns en pump monterad i underdelen av den, få lite fart på den med, så flödet ökar ut, lika där med det statiska trycket.
upp det statiska trycket en pump ger.
Konstanttryck - är det i mitten..? >

Cirkulationspump och rör med termometer i ett pannrum eller teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej det är när du vrider runt till markeringarna 1 - 2 - 3, ställ då på 3 till att börja med som är max. Men du måste även få fart på pumpen i VP med. Dom måste följ varandra så det inte blir som ett vacum från värmekällan.
 
Nej, det måste de inte. De driver var sitt flöde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.