15 timmar per kvadrat låter självklart galet mycket. Men när man börjar tänka igenom alla stora moment så sticker tiden iväg. Bara en sån sak som golv.
Vilken typ?
Hur mycket?
Vilka lister passar?
Vilken foam?
Vilka verktyg?
Plocka fram verktyg?
Åka hem, göra mat, åka till bygghandeln, välja golv, plocka ihop rätt antal kartongen, lasta, det börjar regna, packa bättre, köra till huset, packa ur, skär upp paketen, vart ska du börja..... blodsockret börjar sjunka.

Ingenting är omöjligt. Men tiden får inte bli ett problem, då får annat lida. Sen är det lite som en på forumet skrev förut. Förbered vänner, släkt och grannar på att dom inte är välkomna om dom inte är arbetsklädda. Det tar oerhört många timmar när folk ska komma och titta och ifrågasätta. Viktig tid!
 
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Till det vardagliga behövs det också tid
Handla mat och äta
Handla kläder
Gå på kalas
Fira midsommar och jul
Man blir sjuk
Man skadar sig
Åka och köpa verktyg/maskiner man inte visste att man behöver
Vädret hindrar arbete utomhus

Listan på saker som förlänger tiden kan bli hur lång som helst Och den hjälp man tror att vänner och släkt skall bistå med tryter ganska snabbt det är garanterat. För dom skall göra allt det som jag räknat upp. Handla äta, gå på kalas. åka bort. fira midsommar ,jul, semester, osv osv.
[h=1][/h]
 
Det är 100ggr bättre att vara pessimist när man ska räkna på något liknade om man inte har erfarenhet.....mycket kan bli som man inte vill eller önskar under tiden man bygger.....
 
Bara att sätta alla lister/foder i ett hus tar närmare 1 månad om man vill ha det någorlunda snyggt! Prova sätt ett hörn först, klocka hur lång tid det tar multiplicera med 4 så har man ett rum med 4 väggar, mja så går det inte att räkna, alla moment har en viss tendens att ta mycket längre tid än vad folk som ser på byggprogrammen tror, de har oftast 10 15 olika hantverkare med sig som är proffs inom sitt område, men hav förtröstan, huset blir säkert klart någon gång, men mera än 2000 timmar tar det!
 
Som tumregel brukar jag multiplicera alla tidsuppskattningar med pi (3,14...), det brukar bli förvånansvärt rätt i slutändan!
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Intressant och viktig tråd! Borde klistras.
 
Mikael_L
Va falls.
Klistra en tråd full med trubbiga tumregler och vilda gissningar, och negativa vibbar?

Vad av detta är det som är värt en klistring? ;)

edit:
OK, tråden är trots allt bra, då den tar upp rätt mycket som säkert brukar missas när folk gör upp sina tidsplaner för husprojekten.
Så jag är inte på något sätt negativ till trådens ämne och inlägg.

Men att klistra trådar tycker jag man ska vara ganska restriktiv med, det skulle bli jobbigt om första halvsidan i ett delforum upptas av klistrade trådar. Tycker jag, iaf.
 
Redigerat:
Jag skulle nog säga att jag som egenbyggare lägger i snitt över året ca 2tim per dag eller mer i administrativt jobb. Leta reda på info på Internet om det jag inte kan, val av olika saker, koll av priser, ringande m.m.

Kan som tur är göra mycket av detta utanför min effektiva byggtid hemma på huset.
 
Mikael_L skrev:
Va falls.
Klistra en tråd full med trubbiga tumregler och vilda gissningar, och negativa vibbar?

Vad av detta är det som är värt en klistring? ;)

edit:
OK, tråden är trots allt bra, då den tar upp rätt mycket som säkert brukar missas när folk gör upp sina tidsplaner för husprojekten.
Så jag är inte på något sätt negativ till trådens ämne och inlägg.

Men att klistra trådar tycker jag man ska vara ganska restriktiv med, det skulle bli jobbigt om första halvsidan i ett delforum upptas av klistrade trådar. Tycker jag, iaf.
Vi kan klistra en tråd som är låst där det står som rubrik. "Det tar MYCKET längre tid än vad du tror!!!
:)
En kort och enkel summering av hur verkligheten ser ut.
 
Suhagg skrev:
Jag skulle nog säga att jag som egenbyggare lägger i snitt över året ca 2tim per dag eller mer i administrativt jobb. Leta reda på info på Internet om det jag inte kan, val av olika saker, koll av priser, ringande m.m.

Kan som tur är göra mycket av detta utanför min effektiva byggtid hemma på huset.
Ja man skall ju ha något att göra på jobbet också... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.