Jag förstår mig fan inte på denna vilja att förstöra det är helt befängt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag vill inte bo i Älvsjö, vill du? Priserna visar ju tydligt att jag inte är ensam.
Älvsjö är väl relativt sett dyrt även om de jämfört med Äppelviken är billigt. Det ligger bra till och är man inte estet finns massor av okej hus, bland dem några riktiga pärlor.

Med det sagt pågår rovdrift på allt som går att riva för att bygga fler bostäder, just för att det rätt citynära läget gör man kan få löjligt bra betalt. Med konsekvensen att området blir mindre och mindre den fina villastad det troligen en gång var.

Gäller att engagera sig i sitt eget område så att planerna uppdateras för att stoppa dessa rivningar...
 
J JohanLun skrev:
Älvsjö är väl relativt sett dyrt även om de jämfört med Äppelviken är billigt. Det ligger bra till och är man inte estet finns massor av okej hus, bland dem några riktiga pärlor.

Med det sagt pågår rovdrift på allt som går att riva för att bygga fler bostäder, just för att det rätt citynära läget gör man kan få löjligt bra betalt. Med konsekvensen att området blir mindre och mindre den fina villastad det troligen en gång var.

Gäller att engagera sig i sitt eget område så att planerna uppdateras för att stoppa dessa rivningar...
Vem vill ha en pärla med soptipp som granne. Detaljplan krävs för att säkerställa ett områdes stjäl. Annars förstör människor som Daniel Ek eller Jan Emanuel området, om inte politiker och byggherrar gör det via exploatering. Det är två olika problem som är minst lika viktiga
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Och ändå måste folk ha någonstans att bo.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vem vill ha en pärla med soptipp som granne. Detaljplan krävs för att säkerställa ett områdes stjäl. Annars förstör människor som Daniel Ek eller Jan Emanuel området, om inte politiker och byggherrar gör det via exploatering. Det är två olika problem som är minst lika viktiga
Många vill ha det, alla har inte din plånbok. Men jag håller med i princip, när områdena blir för sönderbyggda tappar de charmen.

Jag vägrar Spotify pga Eks dåliga smak och avsaknad av moral i hans husrivning, parallellt med att han lät Joe Rogan härja, parallellt med att han inte gick ur ryssland.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vem vill ha en pärla med soptipp som granne. Detaljplan krävs för att säkerställa ett områdes stjäl. Annars förstör människor som Daniel Ek eller Jan Emanuel området, om inte politiker och byggherrar gör det via exploatering. Det är två olika problem som är minst lika viktiga
Detaljplan hindrar ju inte att det skapas en frimärkesplan för ett höghus.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
I Älvsjö är det överlag rätt generösa byggrätter i de gamla detaljplanerna. Det behövs alltså överlag inte nya detaljplaner för att slå ihop ett par gamla villatomter och exploatera tätare.
 
Claes Sörmland
A andersda skrev:
Detaljplan hindrar ju inte att det skapas en frimärkesplan för ett höghus.
Men ett kulturmiljöprogram kan sätta stopp för det.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Och såna planer är ännu hemskare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Varför är det hemskt med frihet? Själv tycker jag att moderna planer som skräddarsys efter det som ska byggas just i det tänkta projektet.

Planer med en viss byggrätt per kvm känns rimligare, även om de inte utnyttjas från dag ett. Att de då inte blir cementerade per 1923 får kanske bara vara så.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför är det hemskt med frihet? Själv tycker jag att moderna planer som skräddarsys efter det som ska byggas just i det tänkta projektet.

Planer med en viss byggrätt per kvm känns rimligare, även om de inte utnyttjas från dag ett. Att de då inte blir cementerade per 1923 får kanske bara vara så.
Du missförstår mig helt. För mig är en lämplignivå på en detaljplan: max byggnadsarea per tomt samt en definition om det ska vara maximalt ett boningshus per tomt. Möjligvis kan man även begränsa byggande till 2-3 meter in på tomten.
Frihet är vacket!

edit: meningsbyggnad
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A andersda skrev:
Detaljplan hindrar ju inte att det skapas en frimärkesplan för ett höghus.
Det kan absolut detaljplan styra. Och borde. Man vill inte ha flerfamiljshus eller industri i en trädgårdsstad.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det kan absolut detaljplan styra. Och borde. Man vill inte ha flerfamiljshus eller industri i en trädgårdsstad.
Nej, en detaljplan kan inte hindra en ny detaljplan från att antas.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, en detaljplan kan inte hindra en ny detaljplan från att antas.
Det är sant, man borde utöka skydded för Bromma och gamla Enskede innan det är för sent.
 
A andersda skrev:
Du missförstår mig helt.
Sorry, tolkade det som att det vsr ett svar på mitt inlägg. Trodde att Claes inlägg om kulturmiljöprogram bara råkade komma emellan.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.