Ungefärliga priser på SolarEdge-växelriktare:
SE8k setapp 18500 kr
SE10k setapp 20000 kr
SE12.5k setapp 20700 kr
SE17k setapp 18200 kr

Du ser en på 17 kW kostar till och med ett par hundralappar mindre än på 8 kW. Du ser ingen mening att byta till annat än en på 17kW. Det där borde din solcellsfirma ha känt till och gett dig en på 17 kW, skulle inte kosta dig ett öre mer för installationen de har gjort, utan till och med ett par hundra mindre.

Även paneler åt norr ger ganska mycket kWh, men beror på takvinkeln. Har du större takvinkel än 27 grader börjar det bli tveksamt att lägga på norrtak. Men har du 17 graders takvinkel åt norr då får du ca 65 % kWhskörd jämfört om panelen är mot söder. Det är ju väldigt bra. Molniga dagar producerar en panel på norrtak lika mycket som en mot söder. I Sverige är det många molniga dagar under ett år.
 
Redigerat:
Sittställning
A Arnodt skrev:
Ungefärliga priser på SolarEdge-växelriktare:
SE8k-N4 setapp 18500 kr
SE10k-N4 setapp 20000 kr
SE12.5k-N4 setapp 20700 kr
SE17k-N4 setapp 18200 kr

Du ser en på 17 kW kostar till och med ett par hundralappar mindre än på 8 kW. Du ser ingen mening att byta till annat än en på 17kW. Det där borde din solcellsfirma ha känt till och gett dig en på 17 kW, skulle inte kosta dig ett öre mer för installationen de har gjort, utan till och med ett par hundra mindre.

Även paneler åt norr ger ganska mycket kWh, men beror på takvinkeln. Har du större takvinkel än 27 grader börjar det bli tveksamt att lägga på norrtak. Men har du 17 graders takvinkel åt norr då får du ca 65 % kWhskörd jämfört om panelen är mot söder. Det är ju väldigt bra. Molniga dagar producerar en panel på norrtak lika mycket som en mot söder.
Ahh där ser man, man litar för blint ibland helt klart.

Vi har närmre 30 grader så det borde kvala in som ikke lönsamt.
 
Jag tror det mer beror på okunskap hos solcellsfirman. Jag var själv för några år sedan väldigt förvånad att en SolarEdge på 17 kW kostade mindre än en på 8 kW. Det är emot vanligt förstånd. Det beror tydligen på att de stora 17 kW växelriktarna är egentligen tänkta för större anläggninger och SolarEdge vill ha konkurenskraftiga priser.

Med den på 17 kW kan du dessutom bygga ut max till 22,95 kWp paneler, och utöver det, använda alla olika SolarEdge-effektoptimerare. Med den på 8 kW går det bara att ha vissa effektoptimerare.
 
Sittställning
A Arnodt skrev:
Jag tror det mer beror på okunskap hos solcellsfirman.

Säkerligen, men jag har läst något om att man ska underdimensionera riktaren för att..
Hur är det med start osv ? Startar en 17kw riktare och producerar lika tidigt som en 8kw ?
 
SolarEdge-systemet är speciellt. Effektoptimerarna i en sträng samarbetar och ger tillsammans en strängspänning med riktvärde 750 Volt, men kan få variera från 550 Volt till 950 Volt. Växelriktaren vill ha mellan 550 och 950 Volt.

Om den seriekopplade strängen med paneler utan effektoptimere skulle ge säg 400 Volt, då kan den med hjälp av effektoptimerarna ge mer kanske 550 Volt. Effektoptimerarna kan öka spänningen i strängen mer än vad endast blott panelerna kan ge. Så inga problem att ha "överstor växelriktare".

Men vilka effektoptimerare har du då? P370 eller vilka? Hur många paneler är i strängarna med dina seriekopplade effektoptimerare?

Du säger du har idag 9,25 kWp paneler. Om 370 Wp paneler har du då 25 st paneler. Alla dina effektoptimerare måste då vara seriekopplade i en enda sträng. En seriekopplad sträng med effektoptimerare får ha högst 11,25 kWp paneler, men i visst fall uppåt 13,5 kWp. Kolla databladet! Jag tänker om du avser att förlänga den befintliga strängen med fler 370 Wp paneler.

Du kanske har ett garagetak att lägga paneler på?

Här en som har lagt paneler på norrtak.
Kolla BengtK han har paneler på både södertak och norrtaket och har taklutning 27 grader. Är i Skåne.
Han visar produktionen separat för södertaket och för norrtaket för årets månader. I juni fick han 76 % från norrtaket jämfört södertaket.
http://solcellforum.207.s1.nabble.com/Driftdata-kWh-kWp-td5010911i420.html

Ditt södertak kanske inte är rakt åt söder? Då är inte heller norrtaket rakt åt norr, och då kan läget vara litet bättre för att lägga på norrtaket.
 
Redigerat:
Inte för att jag vet, men att man kan ta massor av Ampere från en sträng av solceller kan väl aldrig vara ett problem? Enbart en spänning som omvandlaren inte tål är ett problem. Sen är det väl upp till omvandlaren hur mycket watt den vill ge ut. Och vid max vad den klarar så ger den inte mera. Så jag ser inga problem för TS att använda en mindre omvandlare.
 
H håbbe1961 skrev:
Överlast i vx riktaren hanteras med att den klipper vid max effekt och den Överlast kommer ej nätet tillgodo. Å andra sidan rek en överlast på 10% till 20% som max. Solinstrålningen är generellt låg i Sverige så förmodligen kommer den ej att klippa heller.
Jag har en följdfråga på detta.
Stryps själva produktionen, så att det aldrig kommer mer än t ex 8 kW från panelerna?
Eller kan det komma säg 11 kW och det är den siffran på produktionen jag ser? (Men givetvis inte få ut mer än 8 efter växelriktaren)
Är nyfiken på om man kan se hur mycket panelerna verkligen genererar, oavsett strypning i växelriktaren
 
Man kan nog förenkla och säga att du får ut 8 kw oftare vid normalväder men till kännedom att den den bara ger 8 kw vid finväder. Så kanske inte så tokigt
 
H håbbe1961 skrev:
Man kan nog förenkla och säga att du får ut 8 kw oftare vid normalväder men till kännedom att den den bara ger 8 kw vid finväder. Så kanske inte så tokigt
Jamen vad jag undrar är om jag kan se att panelerna genererar sin peakeffekt.

Eller om det aldrig kommer stå högre värde från panelerna än de 8 som kommer ut från växelriktaren
 
Den mäter bara vad den ger så klpper vx så ser du max 8
 
Sittställning Forlowt skrev:
Hej !

Jag vill ha några fler paneler på taket och undrar ifall man kan göra så att man sätter 12.2kw på taket och behåller sin riktare på 8kw, det är en solaredge som enligt spec ska klara max 10.8kw.

Alla dåliga dagar lär ju bli roligare men alla roliga dagar lär bli påfrestande för växelriktare ? Bör jag tänka om ?

Idag sitter det 9.25kw på taket, väldigt mycket söder så det lär bli riktigt fina dagar när som riktigt fina dagarna dyker upp.
Om du har ett tak i annat väderstreck så kan man lägga på mycket mer. Har själv en växelriktare på 16kw och en anläggning på 24,5kw men har fördelat hälften öst och hälften väst. Då de två anläggningarna sällan samverkar så kan man få ut mer energi utan att växelriktaren och proppar blir överbelastade
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Har precis fått 32 paneler uppsatta, hälften i sydväst och hälften i nordost, 12,8 kWp. Taklutning 28 grader.

Till detta en Sungrow sg8, så AC ut = 8000 W och max DC = 12 000 W. Tänker att det i praktiken säkert är OK då de ligger i olika väderstreck, men är lite orolig för garantin då vi överskrider max DC med 800 W. Bör jag kräva ett utbyte?
 
I Infan skrev:
Har precis fått 32 paneler uppsatta, hälften i sydväst och hälften i nordost, 12,8 kWp. Taklutning 28 grader.

Till detta en Sungrow sg8, så AC ut = 8000 W och max DC = 12 000 W. Tänker att det i praktiken säkert är OK då de ligger i olika väderstreck, men är lite orolig för garantin då vi överskrider max DC med 800 W. Bör jag kräva ett utbyte?
Mina 32 paneler (12.8kWp) fördelade på hälften i öst och hälften i väst och 20 graders taklutning producerar redan i slutet på mars 7.5kw som mest. Utifrån mina tidigare erfarenheter räknar jag med att jag kommer ha en toppeffekt på strax under 10kw. Jag hade nog försökt få den utbytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.