Sittställning
Hej !

Jag vill ha några fler paneler på taket och undrar ifall man kan göra så att man sätter 12.2kw på taket och behåller sin riktare på 8kw, det är en solaredge som enligt spec ska klara max 10.8kw.

Alla dåliga dagar lär ju bli roligare men alla roliga dagar lär bli påfrestande för växelriktare ? Bör jag tänka om ?

Idag sitter det 9.25kw på taket, väldigt mycket söder så det lär bli riktigt fina dagar när som riktigt fina dagarna dyker upp.
 
SolarEdge anger i sitt datablad för SE8k max 10,8 kWp tillåten paneleffekt. 12 års garanti anges.
Du äventyrar garantin på den växelriktaren om du "överbelastar" den. Även om det inte skulle vara på grund av överlast den pajar, så har SolarEdge bra argument att förverka sitt garantiåtagande.

Blir alla paneler i samma väderstreck och har samma lutning?
Du skulle alltså få en överlast på 1,4 kWp, dvs på 13 %.

Du kan ju göra en beräkning över din tänkta ombyggnad med SolarEdges beräkningsprogram. Ett resultat är maximalt uppnådd DC-effekt från panelerna vid något tillfälle under året. Beräkningen kanske visar på att du inte någon gång under året kommer upp i över 10,8 kW, och då borde det vara OK.

Dina paneler kan ha en viss försmutsning på täckglasen som gör att de inte ger lika hög effekt som de var nya. Dessutom åldras de litet varje år och ger litet mindre för varje år. Jag menar som argument för det du vill göra.

Är det i Kiruna eller i Ystad anläggningen är? Är växelriktaren gammal och börjar närma sig slutet på 12 åriga garantin?
 
Redigerat:
Sittställning Forlowt skrev:
Hej !

Jag vill ha några fler paneler på taket och undrar ifall man kan göra så att man sätter 12.2kw på taket och behåller sin riktare på 8kw, det är en solaredge som enligt spec ska klara max 10.8kw.

Alla dåliga dagar lär ju bli roligare men alla roliga dagar lär bli påfrestande för växelriktare ? Bör jag tänka om ?

Idag sitter det 9.25kw på taket, väldigt mycket söder så det lär bli riktigt fina dagar när som riktigt fina dagarna dyker upp.
Överlast i vx riktaren hanteras med att den klipper vid max effekt och den Överlast kommer ej nätet tillgodo. Å andra sidan rek en överlast på 10% till 20% som max. Solinstrålningen är generellt låg i Sverige så förmodligen kommer den ej att klippa heller.
 
Sittställning
A Arnodt skrev:
SolarEdge anger i sitt datablad för SE8k max 10,8 kWp paneleffekt. 12 års garanti anges.
Du äventyrar garantin på den växelriktaren om du "överbelastar" den.

Blir alla paneler i samma väderstreck och har samma lutning?
Du skulle alltså få en överlast på 1,4 kWp, dvs på 13 %.

Du kan ju göra en beräkning över din tänkta ombyggnad med SolarEdges beräkningsprogram. Ett resultat är maximalt uppnådd DC-effekt från panelerna vid något tillfälle under året. Beräkningen kanske visar på att du inte någon gång under året kommer upp i över 10,8 kW, och då borde det vara OK.

Dina paneler kan ha en viss försmutsning på täckglasen som gör att de inte ger lika hög effekt som de var nya. Dessutom åldras de litet varje år och ger litet mindre för varje år. Jag menar som argument för det du vill göra.

Är det i Kiruna eller i Ystad anläggningen är?
Runt Helsingborg är det.

Dom befintliga är knappt 6 månader så något speciellt har inte hänt med dom än antar jag. Har än inte varit igenom ett år så har inte data på hur det kan kan se ut. Gissar dock på att panelerna aldrig ger sina fulla 370watt.

Nu räknar jag enbart max effekt och frågan blir väl hur ofta man når den...

Klipper inte växelriktaren vid 10.8, jag vill liksom inte tvinga den så att säga

Kommer tyvärr inte åt beräkningsprogrammet ser det ut som.
 
Sittställning
H håbbe1961 skrev:
Överlast i vx riktaren hanteras med att den klipper vid max effekt och den Överlast kommer ej nätet tillgodo. Å andra sidan rek en överlast på 10% till 20% som max. Solinstrålningen är generellt låg i Sverige så förmodligen kommer den ej att klippa heller.

Yes! Exakt den klipper, men garantier ?
 
Nej den klipper vid 8,0 kW AC-uteffekt. Den kan inte ge mer AC-effekt än så.
Korkad solcellsfirma som inte satt dit en större växelriktare om det fanns framtida utbyggnadsmöjlighet.
En på 10 kW skulle bara ha kostar ca 1000-lapp mer.
 
Sittställning
Se på fan, jag har missuppfattat mer än vad jag trodde dårå. Jag ser det är max DC effect jag tittat på.

Vad avser den raden då ? 10800w
 
A Arnodt skrev:
Nej den klipper vid 8,0 kW AC-uteffekt. Den kan inte ge mer AC-effekt än så.
Såg de nu med, AC effekten var 8kw så den blir överlastad med 50%,inte bra
 
Precis som det står i databladet
Max DC effekt (panel STC) : 10800 W
Dvs panelernas totala märkeffekt

STC är ju Standard Temperature Condition, bestrålning med 1000 W/m2 vid 25 oC.

Men gör en beräkning och se vad den säger. Du kanske klarar dig.

Ett annat sätt är att byta till större växelriktare.

Vi har en SolarEdge-anläggning ca 4 år gammal och faktiskt lagt på mer paneleffekt på 12,5 kW växelriktaren än tillåtet enligt SolarEdge. Max är 16,85 kWp paneler men vi har 19,0 kWp. Men då är panelerna i alla olika väderstreck, även åt norr.
 
Redigerat:
Sittställning
A Arnodt skrev:
Precis som det står i databladet
Max DC effekt (panel STC) : 10800 W
Dvs panelernas totala märkeffekt

STC är ju Standard Temperature Condition, dvs vid 25 oC.

Men 10800 W gäller i Spanien också med deras starka bestrålning. Därför göra en beräkning och se vad den säger. Du kanske klarar dig.

Jo precis, det lossnade nu för mig.

Märk effekten är 370w så 4 paneler till tar mig till 10730w så så ligger jag inom ramarna.

4 eller 8 paneler till, risken är väl inte stor men att bryta garantin är ju definitivt inte värt det.

10730w vs 12210w.


Man märker ju att dom fina dagarna i december klarar ge en 10-11 kwh så man vill ju göra dessa dagar så bra som det går.
 
Sittställning
A Arnodt skrev:
Precis som det står i databladet
Max DC effekt (panel STC) : 10800 W
Dvs panelernas totala märkeffekt

STC är ju Standard Temperature Condition, bestrålning med 1000 W/m2 vid 25 oC.

Men göra en beräkning och se vad den säger. Du kanske klarar dig.

Ett annat sätt är att byta till större växelriktare.
Det blir för dyrt i förhållande till att behålla och dimentionera rätt, återbetalningstiden blir tråkigare än den är :p
 
Det är lätt att byta ut en SolarEdge SE8k mot en på t.ex SE12.5k. De har samma fäste och är exakt lika stora. Inga kablar behöver dras om allt passar. Hör med solcellsfirman som byggt den, de kanske har en större liggande som du kan få byta med för en liten peng? Prisskillnaden är väldigt liten mellan 8k och 12.5k.

Men ska du byta byt då till en på 17 kW, kostar nämligen samma som en på 12,5 kW. 17kW:aren är för övrigt precis lika stor som den på 8 kW och passar också i samma fästen. 17kW:aren väger ca 10 kg mer
 
Redigerat:
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
A Arnodt skrev:
Det är lätt att byta ut en SolarEdge SE8k mot en på t.ex SE12.5k. De har samma fäste och är exakt lika stora. Inga kablar behöver dras om allt passar. Hör med solcellsfirman som byggt den, de kanske har en större liggande som du kan få byta med för en liten peng? Prisskillnaden är väldigt liten mellan 8k och 12.5k.

Men ska du byta byt då till en på 17 kW, kostar nämligen samma som en på 12,5 kW. 17kW:aren är för övrigt precis lika stor som den på 8 kW och passar också i samma fästen. 17kW:aren väger ca 10 kg mer

Väljer jag att sätta 12.2kw på taket finns det inte plats för mer ändå så behöver kanske inte tänka så stort.
Men 4 eller 8 paneler till gör knappt något skillnad ändå kanske :p

Har 16a säkring och vill inte behöva säkra upp
 
Har du SolarEdges Modbus SE-MTR-3Y400V-A(är en energimätare) + 3 st SolarEdge SE-CTML-350-070 strömsensorer installerade? Det kanske solcellfirman installerade? Då kan du så att säga dynamiskt styra hur stor maximal ström du vill låta gå ut på allmänna elnätet via dina huvudsäkringar. Du behöver då inte säkra upp huvudsäkringarna från 16A till något högre.

Har du ingen SolarEdge Modbus installerad så kan du istället ställa in en fast AC-uteffekt som SolarEdge-växelriktaren max tillåts producera. Den kan du ställa på säg 16,5 A dvs 11,4 kW. Då behöver du inte heller säkra upp huvudsäkringarna från 16A till högre. De 0,5 A dvs skulle då vara husets tomgångsförbrukning, du har ju alltid en viss förbrukningen i ett hus, kan vara fläktar och annat som alltid är igång.

Byter du till större växelriktare t.ex. en SE17k-N4setapp på 17 kW kan du ju bygga ut även på flera andra takfall. Med SolarEdge går det ju väldigt bra. Det är ju en av fördelarna med ett SolarEdge-system nämligen att man kan ha paneler i många olika väderstreck och olika takvinklar.
 
Redigerat:
Sittställning
A Arnodt skrev:
Har du SolarEdges Modbus SE-MTR-3Y400V-A(är en energimätare) + 3 st SolarEdge SE-CTML-350-070 strömsensorer installerade? Det kanske solcellfirman installerade? Då kan du så att säga dynamiskt styra hur stor maximal ström du vill låta gå ut på allmänna elnätet via dina huvudsäkringar. Du behöver då inte säkra upp huvudsäkringarna från 16A till något högre.

Har du ingen SolarEdge Modbus installerad så kan du istället ställa in en fast AC-uteffekt som SolarEdge-växelriktaren max tillåts producera. Den kan du ställa på säg 16,5 A dvs 11,4 kW. Då behöver du inte heller säkra upp huvudsäkringarna från 16A till högre. De 0,5 A dvs skulle då vara husets tomgångsförbrukning, du har ju alltid en viss förbrukningen i ett hus, kan vara fläktar och annat som alltid är igång.

Byter du till större växelriktare t.ex. en SE17k-N4setapp på 17 kW kan du ju bygga ut även på flera andra takfall. Med SolarEdge går det ju väldigt bra. Det är ju en av fördelarna med ett SolarEdge-system nämligen att man kan ha paneler i många olika väderstreck och olika takvinklar.

Jäklar, du är duktigt påläst märker jag.

Jag tror inte jag har något av det där. Så vitt jag vet har jag optimerare, paneler och växelriktare.

Takets andra sidan har typ ingen sol alls någon del av året så det lär vara bli den sidan av taket jag redan har.
Tänkte dock inte så långt när vi dimentionera växelriktaren och nu står här och vill maxa på 12.2kw märkeffekt på en 8kw riktare hmm

Har ställt frågan ifall man kan göra ett byte uppåt, men det bör räcka med en 10a tänker jag men vi får se vad dom kan göra.

Vi har en tomgång på ca 1kw-2kw nu vintertid, på sommaren går 2 luft luft på kyla i princip hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.