A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det måste ju finnas en anledning till att köpa dyrare maskiner....
J jockebq skrev:
[bild]
Verkar inte vara någon jätteskillnad mellan 1200 och 1400rpm om man ska tro på detta.
Men detta är ju skrivet av en tillverkare av 1200rpm maskiner som inte klarar av högre varvtal
dessutom är i verkligheten skillnaden mellan 1400 och 1600 knappt mätbar
 
A
J jockebq skrev:
Vad tycker ni är den bästa maskinen man kan få för 5000-6500kr just nu?
klappbräde och tvättbänk
 
  • Gilla
Ellso och 1 till
  • Laddar…
A
J jockebq skrev:
Tack! Ja den verkar intressant!


Ja, det är där dilemmat är. Har hittat en Siemens med i-Dos och 9kg/65L trumma, det enda jag tvekar på är 1200rpm, om det är tillräckligt.
tittar jag på simens så hittar jag ingen modell idag som säljs med i-dos som har lägre centrifugeringshastighet 1400rpm

det måste vara en utgående modell på en lågpriskedja som har kvar något dammigt längst in
 
A
B bygges skrev:
Jag köpte en Samsung för ca 9000 kr på 8 kg med automatisk dosering, Wifi uppkopplad så en röst säger i Google högtalaren att tvätten är klar, visar energiförbrukning och integrerad torktumlare. Mycket nöjd, framförallt mycket tyst maskin. Förstår inte varför man har separat tork och tvätt, hade i sådana fall haft två tvättmaskiner med integrerad tork. Väldigt bekvämt att inte behöva ta ur tvätten och byta maskin, starta tork etc.
Har den gått länge?
Vad gör du när spökrösten säger att den är färdig? springer till den och tömmer?
Kan du ångra programmet om den visade förbrukningen överskrider den av dig bedömda eller reklamerar du produkten?
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
A
J jockebq skrev:
Ja, denna har jag fått ett bra pris på. Utgående modell tror jag:
[länk]
Jasså den
En modell bara till för lågpriskedjorna i huvudsak för webförsäljning och därför den enda 1200rpm som de säljer
 
B bygges skrev:
Jag köpte en Samsung för ca 9000 kr på 8 kg med automatisk dosering, Wifi uppkopplad så en röst säger i Google högtalaren att tvätten är klar, visar energiförbrukning och integrerad torktumlare. Mycket nöjd, framförallt mycket tyst maskin. Förstår inte varför man har separat tork och tvätt, hade i sådana fall haft två tvättmaskiner med integrerad tork. Väldigt bekvämt att inte behöva ta ur tvätten och byta maskin, starta tork etc.
Beror på hur stor tvättutrymmet är. Är det litet och blir varmt, så är det VP-tumlare som gäller. Kondenstumlarna slutar fungera när det blir varmt i rummet eftersom kondensorn inte får någon kylning av rumsluften
 
A
M magnu skrev:
Beror på hur stor tvättutrymmet är. Är det litet och blir varmt, så är det VP-tumlare som gäller. Kondenstumlarna slutar fungera när det blir varmt i rummet eftersom kondensorn inte får någon kylning av rumsluften
Alla tumlare förutom frånluftstumlare är kondenstumlare de bara kondenserar med olika media. Kombimaskinerna använder vatten eller VP.
 
Hade en Siemens men den gick sönder efter 7år. Blev en Samsung och jag är nöjd. Den har 1400rpm. Känner du någon student kan du dessutom få den ruskigt billigt via Mecenat.
Betalade 4500kr inkl upp/inbärning i lägenhet.

Jag tycker inte det är någon större skillnad i 1200 och 1400rpm, vi hade 1200 på Siemens.
Jag skulle inte se det som en deal-breaker alls.
 
J jockebq skrev:
Ja, denna har jag fått ett bra pris på. Utgående modell tror jag:
[länk]
Tänkte bara meddela att det blev denna från Bosch egna outlet (Vitvator-outlet.se) för 6199kr. Hittills är funktionen kanon och jag märker absolut ingen skillnad i torrhet mot vår tidigare maskin med 1400rpm (Husqvarna-Electrolux QW147075). Siemens-maskinen är mycket tystare också!
 
electroluxaren skrev:
1200rpm är för lite om du skall köra torktumlare efteråt
sen beror det ju på om det är frotté eller ylle eller tyll
men 1200 rpm är ute sedan länge nu försöker man ha 16000rpm maskiner just för torkningen
16 000 ?
Jäklars vilken snurr ! :D

@jockebq : Trro inte det är några problem med 1200. Trumman är rimligen större också på en större maskin, vilket ger mer krafter som några varit inne på.

Men sen brukar ju även 1200 vara rätt standard, även om en maskin kan köra fortare: Vi brukar va vår vanliga Siemens inställd på 1200 rpm- vilket är grundinställningen (max är 1400), och det funkar utmärkt.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Skit i varvtalet! Det har mycket med utformningen av trumman att göra också.
Läs några tester av maskiner innan du köper.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Skit i varvtalet! Det har mycket med utformningen av trumman att göra också.
Läs några tester av maskiner innan du köper.
läsa tester när det finns byggahus???
 
  • Gilla
Knorren
  • Laddar…
B bygges skrev:
Rekommenderar maskin med automatisk dosdispensering, fantastiskt bekväm funktion.
Min fru som är bättre på det här än jag ville absolut INTE ha automatisk dosdispensering för att ibland vill hon köra med annat tvätt-sköljmedel i.
Sen köpte hon en med inbyggd torktumlare i, blir mjuka frottéhandduk av det, förutom kortare torktid, fast längre tvätt-tid, så lite motsägande får man tänka på, finns fördel med att ha separat tvätt å tumlare men vi har inte den platsen.
Sen har vi förstått att koreanerna är duktiga på det här, vill man inte betala en stor förmögenhet för en tvättmaskin - de är ju faktiskt sviiiindyra - så räcker LG eller Samsung rätt bra, det är ju ändå 10-20 års motorgaranti så inget större ras med efterföljande nyinköp hoppas vi på.
Den Boschen vi har nu som inte är så gammal skitar ner tvätten, ett lager kanske vad vet jag, flera maskintvättar hjälpte inte, och vibrerar rätt mycket. Vill inte frugan ha igen.
 
  • Haha
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
R Radhussemlan skrev:
Min fru som är bättre på det här än jag ville absolut INTE ha automatisk dosdispensering för att ibland vill hon köra med annat tvätt-sköljmedel i.
Det är dock lätt att stänga av automatiken tillfälligt när man vill köra fintvätt/ull eller
något som kräver annat medel.

Vår maskin är semi-automatisk och doserar inte själv baserat på vad innehållet i trumman faktiskt väger.
Jag har en knapp där jag väljer mellan 0 till 3 "mängd" dosering av skölj- eller tvättmedel.
 
  • Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är dock lätt att stänga av automatiken tillfälligt när man vill köra fintvätt/ull eller
något som kräver annat medel.
Finns det nåt fack då att hålla det tillfälliga medlet i då? Det har sett så konstigt ut i vanliga facket så trodde inte det skulle gå. Japp vi skulle kanske läst manualen. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.