gunhead skrev:
Låter som ett fynd, borde vara värd nästan det dubbla (inkl VA) om ni sökte på Hemnet idag. Grattis!
.
Nja, centralt i närheten av det dubbla kanske. Men Vallentuna är stort, kommer du ut en bit hittar du tomter för runt miljonen. Nu vet jag inte var denna tomten är belägen och jag är inte så intresserad av att analysera det priset heller. Men tomterna kostar inte det dubbla om man pratar generellt sett.
 
Tomtens pris speglade marknadsvärdet så något fynd var det inte men heller inte något överpris.

Att bygga ett passivhus är mycket mer än bara extra isolering som är en mindre kostnad i sammanhanget. Generellt sett så brukar nämnas på siffror 2-5% dyrare att bygga ett passivhus än ett likvärdigt, ej passivhus. Fönsterytan bör inte vara över 15-16% idagsläget och naturligtvis låga U-värden. Vi har fönster från Elite, Extreme 0,9 (hela konstruktionen) samt Hajom skjutglasparti, även det 0,9 (hela konstruktionen). Ytterdörrarna är Diplomat och U-värde O,84. Huset är sedan placerat på tomten för att optimalt nyttja solinstrålningen. Allting är således anpassat för att få en så låg energiförbrukning som möjligt även utöver passivhus kraven.
 
Förstår att det kostar att bygga energisnålt. Ta fönstren som exempel, Elit Extreme drar iväg ganska duktigt. För att få U-värde 0,9 istället för 1,1 skulle mina fönster ha kostat 25% mer, dvs 60.000:-.
Lite offtopic nu men vi kom ju trots allt in på byggnadskostnader. :)
 
Vallentuna är stort så priserna varierar nog en del som ni säger.

När jag läser kraven för Passivhus ser jag bara ett U-värdekrav 0,9 på fönstren: http://www.energieffektivabyggnader...d56117c51a2d30800050284/Kravspecifikation.pdf

På byggnaden finns- istället för U-värdekrav- ett maximalt energiåtgångsvärde per kvm. 10w/kvm resp 14W/kvm i söder resp. norrläge.

Detta borde alltså innebära att man borde kunna bygga stenhus som Passivhus utan att behöva ha allt för tjocka väggar? Med beaktande av optimalt läge för solinstrålning och värmelagring i väggarna kan man kanske ha lite större fönster som rentav tillför mer energi än de släpper ut...

Vad har ni beaktat för ytterligare faktorer vid bygget, utöver kraven på max energitillförsel och energiutsläpp från husskalet?

Vad har ni valt för energisystem? Kommer ni att använda solpaneler som komplement?
 
När det gäller stenhus - passivhus så är det ingenting jag känner till eller har funderat på. Mig veterligen så finns det inget stenhus som passivhus i Sverige idag.

Kortfattat så skulle man kunna säga att vi har velat bygga ett hus som passar oss och vårat framtida behov. Vi ville bygga ett så energisnålt hus som möjligt med kända metoder utan att för den skull ge avkall på komforten.

Vår ventilation kan ni läsa mer om här: Pressmeddelande från Nibe

Mer information om exakt hur vi har gått tillväga kan ni läsa om på vår websida.
 
Raft skrev:
När det gäller stenhus - passivhus så är det ingenting jag känner till eller har funderat på. Mig veterligen så finns det inget stenhus som passivhus i Sverige idag.
I Tyskland har det byggts en del passivhus i sten. Jag hittade ett bygge på http://www.passivhaus-schwabach.de/ som är ett exempel med en del matnyttig information kring ventilation, isolering, m.m.
 
Åh gud va fint hus. Jag hoppas på att få en liknande stil när vi köper drömkåken. Vi har en på g och så fort vi får tassarna om den lägger vi upp en projekttråd för lite tips är aldrig fel. Underbart hus!
 
Läckert

Däremot undrar jag över alla spotar i fönstrena. Är du nöjd med dem? Jag jobbar hos en elkonsult och vi avråder folk att sätta spotar där. Effekten blir att man inte ser ut när det är mörkt ute men man ser däremot in bra utifrån.
 
Niteowl skrev:
Läckert

Däremot undrar jag över alla spotar i fönstrena. Är du nöjd med dem? Jag jobbar hos en elkonsult och vi avråder folk att sätta spotar där. Effekten blir att man inte ser ut när det är mörkt ute men man ser däremot in bra utifrån.
för att kunna se ut så måste det vara svart inne ändå*blink*
 
Åhh kollar typ varje dag på detta, så sjukt grymt...
 
Det tackar man för. Bygget är nu i full gång och vi hoppas bli klara i slutet av året eller i Januari nästa. Härnäst är det följande som händer:
balkong
eldragningar
rördragningar
ventilationsdragningar
Imorgon bitti kl 07.00 kommer feab och sprutar isolering i taket.
Ni kan läsa mer och kika på bilder på vår websida.
 
Riktigt snyggt,
 
Etapp två av huset är nu färdigt invändigt. Putsning samt balkong kommer ske när vädret tillåter, förhoppningsvis i början av Maj.

Jag och Linda, min sambo har nu flyttat in i etapp två som innebär att huset börjar närma sig färdigställande.

Nytagna bilder finns på websidan granback.se.

På websidan finns också information om konstruktionen, berättelse om hur vi fick tanken på att bygga ett passivhus och mycket mer. Inom kort kommer mätningar börja genomföras och visas på websidan. Vi kommer även installera en del andra innovativa produkter som jag idag är tvungen att vara tyst om. Mer info kommer..

Webadress: granback.se

Några utvalda bilder:

8_sovrum1.jpg

9_badrum1.jpg
 
Fint! I inlägg #6 ser man inga golvlister längs väggen, hur löser ni det? Vi vill heller inte ha några golvlister i vårt nya hus.
 
Hejsan ken175. Dessa bilder togs långt innan huset var helt och fullt färdigt. Vi har nu satt in lister och dörrfoder från Kanallisten i hela huset. Detta gör att vi slipper ha löst hängande sladdar överallt vilket ger ett vackrare visuellt intryck samt lättare städning. Hur du skall gå tillväga om du inte önskar några lister överhuvudtaget kan jag tyvärr ej hjälpa dig med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.