Det är inte hederligt jobb, det är ett dumt jobb.

Risken att det blir otäta skarvar är uppenbar och då kommer en senare installation av lösull att få läckage, s k köldbryggor. Något som sedan kommer att försämra värmeekonomin för all framtid.

Ta direkt reda på om företaget bekostar en isolering med lösull 300-500 mm. Om inte, är det för lite pengar att tvista om, ca 30-35 tkr.

Måste ändå göras eftersom huset ska stå i 100 år.
 
Nej då det blir inte så om man gör det rätt. Inte ens om man slarvar faktiskt så blir det nån nackdel som kan förstöra på det vis du säger...
 
Redigerat:
DennisCA DennisCA skrev:
Nej. Jag har redan förklarat att det är tempen i FTX rören som sjunker, jag har mätt det och jag vet med bevis på hand att lufttempen sjunker i rören och det har jag också räknat på att det är dit som skillnaden far mellan min verkliga verkningsgrad och den som systemet borde uppnå.

Klart bjälkaget också läcker värme (fast mindre än man tror, men allt är annars bra byggt och tätt) då jag endas har ca 100mm men det påverkar inte FTX systemets verkningsgrad om rören vore korrekt isolerade, det skulle bara påverka den totala värmenotan. Detta säger ju sig själv om man tänker på hur systemet fungerar och hur verkningsgraden mäts.

Jag är dessutom övertygad att rören ska ha haft mera isolering enligt designen. För hade dom lagt 500mm isolering enligt ritningarna så skulle rören varit övertäckta av blåsull. Det är säkert så systemet är designat också, rören är menade att utöver isoleringstrumpan som dom har ska också ligga försänkta i ett hav av isolering. Nu saknas detta.

Nu tycker jag det är viktigare att isolera FTX systemet först, sen får jag se hur man gör med resten av bjälkaget, om Hartman tänker stå för det, annars får jag se kolla om jag har nån juridisk fot att stå på efter så här lång tid.
Det är ju märkligt…jag har 50mm på mina rör i FTX men har ändå nära 80% aldrig varit närheten av 50-60% bor i norra Sverige. Ha ett 50-tals hus men halvdålig isolering i vindbjälkslaget. Skall lägga på 50mm till. Om du har 100mm redan nu(det såg rätt bra ut) känns forfarande som nått bör kollas upp förutom lägga mer isolering. Skall tilläggas att verkningsgraden beräknas i aggregatet så verkliga är lägre då temp vid utblåset är betydligt lägre än vad som skall vara. Men det beror ju på min 50mm isolering :Dhade jag installerat det så hade så klart 50mm varit minst 100mm
 
Redigerat:
Har du faktiskt begärt offert på blåsullen? Den är förvånansvärt förmånlig på Åland i alla fall. Betalade 600 euro för 13m3 ifjol vilket var billigare än att köpa skivor och då ingick jobb och hela härligheten, till och med på faktura :D mitt Kastelli är byggt 2017 och har 700mm i taket.

Med det sagt så gör 100mm isolering förvånansvärt mycket, 400mm ger bara ca 5% mer besparing jämfört med 200mm, så det är de där första decimetrarna som är absolut viktigast(y)
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag var uppe i kallvinden och inspekterade första gången sen huset byggdes (flyttade in 2014/08), för det kom fram förra vintern att FTX systemet inte uppnådde korrekt verkningsgrad (80-85%) utan låg runt 50-60%.

Nå såhär ser det ut. Under reglarna så ligger alltså ångspärren. Jag märkte in detta före jag klev in och kollade, trodde det var djupare. Men som bäst är det 100mm tjockt eller mindre.

[bild]

Jag gick och kollade på ritningarna och där nämns 500mm blåsull i taket. Jag börjar tro jag har blivit snuvad på några tusen euro med blåsull (lösull säger ni visst i sverige), kan varit ett misstag av byggarna. Hartman Hem, som inte längre finns, Hartman är en kedja hårdvaruhus och dom finns ännu men dom lade ner husbyggarsektionen 2018 tror jag.

Dom har ju uppenbart satt in ett lager med blåsull så jag undrar varför dom slutade efter så litet. Är det verkligen normalt, jag hade trott blåsullen borde ha täckt över ventilationsledningarna så allt skulle liggat inbäddat i isolering. Kan man verkligen lägga så lite isolering på ett nytt hus som byggdes 2013-14?

Detta förklarar ju varför vårt FTX system inte funkar så bra som det borde, och förklarar väl även att vår elförbrukning känns högre än vad man kunde tro för ett nytt hus. 11,000 kWh om året med bergvärme. Jag tror det handlar om några tusen kWh per år som vi förbrukat nu.

Det jag nu tänker göra är att ta kontakt med moderföretaget och fråga dom vad som hänt och om dom kan göra nåt. Jag vet inte om jag kan kräva några pengar eller ersättning efter snart ett decennium, men det är ju värt att prova och åtminstone få klaga åt dom. Jag har köpt rullar med 100mm glasfiberisolering som jag kommer lägga runt ventilationskanalerna till att börja med, jag ska linda in dom för att förbättra isoleringen där. Vilket jag hoppas gör en märkbar skillnad i FTXens verkningsgrad.

Sen får jag väl se hur det blir.... Men känns ganska dumt just nu.
Ta kontakt med en lösullsisolerare och spruta in dem resterande 400 mm istället för att bråka. Kostar dig runt 15.000:-. Sen kan du gå vidare i livet. Vart i landet bor du?
 
Jag har svårt att förstå det där synsättet. Jag ska definitivt bråka om detta innan jag går vidare.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
@
DennisCA DennisCA skrev:
Igår var jag till byggmax, verkar vara enda stället i Finland som har isolering på rulle. Då jag först gick till den lokala byggaffären bara några km bort så blev det typ att här har dom inte sett isolering på rulle på över 10 år. Det fanns bara skivor. Jag tyckte dock inte det skulle funka så vidare, blir lite väl många skarvar då dom inte är så stora i formatet.

Tog hem 4 stycken rullar, får se om det räcker, gjorde lite snabba kalkyleringar då jag mätt omkretsen på ett rör och ungefär hur långa de är. Det bör bara 565mm breda och 3m långa remsor, så jag bör kunna tvinna det runt rören några ggr, så är förhoppningen. Blir väl ändå många skarvytor men ser inget annat sätt. Kanske det hjälper att silvertejpa eller dylikt.
Rullar med nät för att isolera rör borde väl finnas?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har svårt att förstå det där synsättet. Jag ska definitivt bråka om detta innan jag går vidare.
Absolut ska du bråka, jag ville bara lyfta faktumet att lösullen inte är så dyr som man tror, så hör med en leverantör så du har en summa färdigt att strida med Harman för (y) kan ju till och med vara så att du betalt för en viss tjocklek och då är det väldigt lätt att bevisa det och om du då vet att det kostar säg 1500€ är det kanske enklare att få igenom än att ni sitter och tror att ni strider om 5000€
 
Behövde inte ens bråka. Hartman ringde idag, inga problem där, dom bad om ursäkt och ska skicka en bil så snart som möjligt, inom två veckor och se till jag får de där 500mm som jag ska ha. Så ett hederligt företag det.
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
DennisCA DennisCA skrev:
Behövde inte ens bråka. Hartman ringde idag, inga problem där, dom bad om ursäkt och ska skicka en bil så snart som möjligt, inom två veckor och se till jag får de där 500mm som jag ska ha. Så ett hederligt företag det.
Dom är nog väldigt nöjda om båda parter är nöjda med att dom bara levererar det dom lovat. Känns som att detta kunde leda till en tidskrävande sak för dom om det var ”fel” kund. Nu säger jag absolut inte att du ska eller inte ska bråka mer men minskar energiförbrukningen rejält är det ju väldigt lätt att förstå varför man kanske skulle vilja.
 
Jo jag tänkte det också, men känns som onödigt att vara för jobbig också.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det för dig? Fick du några bättre förbrukningssiffror på elen efter "tilläggsisoleringen"?
 
Ja ca 3000kWh mindre förbrukning senaste året än året innan, då har jag också installerat en värmepump i garaget och håller 12 grader där inne, istället för en 5 grader med elradiator. Totala förbrukningen på 12 månader är runt 7500kWh. Uppvärmning i huset med bergvärme.
 
Skrev fel där, 2000 kWh inte 3000 kWh mot föregående år. Ändå ganska bra, ett år hade vi en förbrukning på över 11,000 kWh, vi hade redan infört energisparande åtgärder innan isoleringen så förbrukningen har sjunkit i flera år.
 
  • Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
Hur påverkades FTX-systemets verkningsgrad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.