prototypen prototypen skrev:
Röret är inte jordat, elektrisk är det så att det ”flyter”.
Om du håller i ena mätproben och den andra mot fas så kommer du få ett liknande värde.
Eller mät mellan din bil som står på gummidäck och fas.

Protte
Slutar det kittla om man jordar röret då ?
 
Om du kopplar ihop röret med vad du står på, dvs kortsluter strömmen som får det att kittlas.
Jordar du röret så kan det vara ström från golvet som får det att kittlas.

Protte
 
  • Gilla
Sveis
  • Laddar…
Det tyder på att metall-rören i huset inte har kontakt med den elektriska jorden, det förekommer om serviceledninen är av plast. Likaså om det är ett modernt hus med pexrör. Då är det bara vattnets ledningsförmåga och rent vatten är en isolator, det leder bara ström om där är t.ex. saltjoner i vattnet.
Du mätte 0V mellan kran och nolla/skyddsjord vilket är normalt. .??
Det kan vara en induktion från en ledning,men det är långsökt. Tom på idéer för tillfället.
Jag skulle prova att mäta på fler ställen i huset, kolla också mot säker jord, ta en lång förlängningskabel och mät mot daggvåt gräs, du skall ha 0V mot skyddsjorden och nolla samt 230 mot fasen.
 
  • Gilla
Sveis
  • Laddar…
Kittlingarna kommer från en potentialskillnad som i detta fall troligen bara kan uppträda mellan duschens metalliska rör och golvbrunnen. Eller kan du säga mer exakt mellan vilka punkter som dessa kittlingar uppstår?

Du har på sätt o vis gjort en korrekt mätning mellan fas och vattenrör för det ger svar på om vattenrören i duschen är skyddsjordade. I ditt fall verkar det inte vara så för då skulle du mäta ca 230 V. Så mät spänningen och resistansen mellan en känd skyddsjord och vattenrören. Det ska inte finnas någon potentialskillnad att tala om där emellan. I annat fall kanske varmvattenberederen saknar skyddsjord, om du har en VVB?

Men en potentialskillnad mellan dusch och golvbrunn kan också orsakas av vagabonderande strömmar, kanske från grannen. En skyddsutjämning av golvbrunnet kan avhjälpa detta.

Svårt att ge visare råd med den information vi var. Gäller det en villa på landet eller en lägenhet på 18:e våningen??
 
  • Gilla
Sveis
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Om man mäter fas mot t. ex. en jordkabel som är oansluten i änden kan man få det fenomenet så det behöver inte vara något fel. Jag undrar som tommib, varför vill du veta?
Undrar för att jag får ström när jag duschar
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kittlingarna kommer från en potentialskillnad som i detta fall troligen bara kan uppträda mellan duschens metalliska rör och golvbrunnen. Eller kan du säga mer exakt mellan vilka punkter som dessa kittlingar uppstår?

Du har på sätt o vis gjort en korrekt mätning mellan fas och vattenrör för det ger svar på om vattenrören i duschen är skyddsjordade. I ditt fall verkar det inte vara så för då skulle du mäta ca 230 V. Så mät spänningen och resistansen mellan en känd skyddsjord och vattenrören. Det ska inte finnas någon potentialskillnad att tala om där emellan. I annat fall kanske varmvattenberederen saknar skyddsjord, om du har en VVB?

Men en potentialskillnad mellan dusch och golvbrunn kan också orsakas av vagabonderande strömmar, kanske från grannen. En skyddsutjämning av golvbrunnet kan avhjälpa detta.

Svårt att ge visare råd med den information vi var. Gäller det en villa på landet eller en lägenhet på 18:e våningen??
Hej Tack för svar. Det låter vettigt. Det är en villa på landet :)
 
S Sveis skrev:
Hej Tack för svar. Det låter vettigt. Det är en villa på landet :)
Finns det häst eller kohage med elstängsel i närheten av huset?
 
L lordi skrev:
Finns det häst eller kohage med elstängsel i närheten av huset?
Hej. Nej det finns inget i närheten.Närmaste granne typ en kilometer undan. Plastslang in till hus ifrån brunnen, och kopparrör i badrum och kök. Rören ligger öppet, så dom har ingen kontakt med kablar heller.
 
Hur är det varmvattenberedare då som nämndes tidigare? Den kan tex vara felaktigt ojordad och med läckströmmar när den värmer. Du får mäta mellan rör och golvbrunn när det känns. Eller det kanske inte är mellan rör och golv du känner av det?
 
Hmm, skrev jag ovanstående igår natt vid halv ett?? Har inget som helst minne för vid den tiden var jag asfull... :thinking:
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
tommib
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hmm, skrev jag ovanstående igår natt vid halv ett?? Har inget som helst minne för vid den tiden var jag asfull... :thinking:
Jag gillar att du kan skriva ett såpass koherent inlägg när du är asfull :rofl:
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Panor82
tommib tommib skrev:
Jag gillar att du kan skriva ett såpass koherent inlägg när du är asfull :rofl:
Jag håller med mäkta imponerad..
Annars har vi bara en annan syn på vad som definierar "asfull".
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.