Har mätt 100 v mellan vattenrör och fas i badrummet. inkommande vattenrör till huset är av plast, medan det är vanliga kopparrör i badrummet. Dragit ur allt av apparater, men har fortfarande samma spänning. Mäter inget emot Nollan eller jord dock. Hittar heller ingen kabel eller något som ligger i närheten av rören, då rören ligger öppet. Någon som har tips ? Får lägga till att det kittlar till när man duschar......
 
Redigerat:
tommib
Vad föranledde mätningen?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Om man mäter fas mot t. ex. en jordkabel som är oansluten i änden kan man få det fenomenet så det behöver inte vara något fel. Jag undrar som tommib, varför vill du veta?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag gissar att du har en digital multimeter med väldigt hög ingångsipedans. Det blir så då. Om du lägger en liten last parallellt med instrumentet, eller använder ett analogt instrument kommer du att mäta 0V
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Det är nog helt normalt med ett högohmigt instrument med 100V eller vad som helst till ett inte jordat föremål.
Till och med till vatten är det inte säkert att du får 230V till en fas. Det beror på konduktiviteten i föremålet.
 
tommib tommib skrev:
Vad föranledde mätningen?
Det kittlar till i duschen :)
 
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att du har en digital multimeter med väldigt hög ingångsipedans. Det blir så då. Om du lägger en liten last parallellt med instrumentet, eller använder ett analogt instrument kommer du att mäta 0V
Ingen avancerat utrustning som du säger, men det kittlar till i duschen....
 
Det kittlar till i duschen
 
tommib
Hmm.... Det är förstås inte bra. Men du ska inte mäta mot en fasledare då utan mot jord. Förhoppningsvis har du inte kontakt mellan något i badrummet och en fasledare, då är något väldigt fel.

Har du elektrisk golvvärme? Vad händer om du stänger av den?

En klassiker är blandare till golvbrunn.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
F
Jag kanske är dum i huvet här men om det kittlar när man står i duschen, varför mäter du då mellan vattenröret och fas?
 
tommib tommib skrev:
Hmm.... Det är förstås inte bra. Men du ska inte mäta mot en fasledare då utan mot jord. Förhoppningsvis har du inte kontakt mellan något i badrummet och en fasledare, då är något väldigt fel.

Har du elektrisk golvvärme? Vad händer om du stänger av den?

En klassiker är blandare till golvbrunn.
Har inga golvvärme. Mätte det som kunde mätas för att säga det så, för någonstans måste ju spänningen komma ifrån typ......
 
F fsn skrev:
Jag kanske är dum i huvet här men om det kittlar när man står i duschen, varför mäter du då mellan vattenröret och fas?
Mätte det som kunde mätas för att säga det så, för någonstans måste ju spänningen komma ifrån typ......
 
F
S Sveis skrev:
Mätte det som kunde mätas för att säga det så, för någonstans måste ju spänningen komma ifrån typ......
Och genom att mäta mellan fas och röret så skulle du då kunna bestämma var kittlet kommer ifrån? Hur många volt tycker du att du borde ha mätt upp mellan fas och röret? Hade du haft fas i röret så är det rimligen lite mer än kill i tårna när man duschar.

Jag är inte elektriker men skulle gissa på att röret är lite halvkasst jordat.
 
F fsn skrev:
Och genom att mäta mellan fas och röret så skulle du då kunna bestämma var kittlet kommer ifrån? Hur många volt tycker du att du borde ha mätt upp mellan fas och röret? Hade du haft fas i röret så är det rimligen lite mer än kill i tårna när man duschar.

Jag är inte elektriker men skulle gissa på att röret är lite halvkasst jordat.
Nej jag skulle inte bestämma vart kittlet kom ifrån vid att mäta på röret. men svårt att fråga om något utan att berätta vad som mäts på alla ställen antog jag. Jag ville nog tro det skulle varit 230 volt mellan fas och röret, så därför tyckte jag det va värt att nämna :)
 
Röret är inte jordat, elektrisk är det så att det ”flyter”.
Om du håller i ena mätproben och den andra mot fas så kommer du få ett liknande värde.
Eller mät mellan din bil som står på gummidäck och fas.

Protte
 
  • Gilla
Sveis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.