Har inte sett någon sådan men jag tänkte i sådana fall att man kunde göra en själv av masonit eller liknande. Har du vita stommar kan man ju bara måla dem vita.
 

Jag hade liknande läge med spottar som skulle in i ikeas täckskiva. Spottarna
krävde ytterligare 5mm luftspalt ovanför täckskivan. Jag använde en handöverfräs
för att ta bort 5mm ur överskåpet samt fräste kanaler i täckskivan för spottarnas
sladdar. Det ställs ju inga krav på precision/snygghet eftersom inget av detta syns
när täckskivan är på plats. Trafon satte jag sedan i ett av överskåpet och hade
en skiva inne i skåpet framför trafon som döljde ihopkopplingen...

 
Per_A skrev:
J

P.S. Glömde kolla på Beslag Designs förpackningar. Får väl bli på nästa runda.
Det ÄR 16mm som gäller. Jag lovar att jag inte skojar om det.
 
BD:s anvisningar ligger I påsen så det är lite svårt att se för en gluttis som mig, men MathiasS verkar ha rätt. Men varför har BD bara matt glas till sina 10-wattare? I 20-wattarna sitter det klarglas, vilket jag tycker borde ge en mindre (i mitt tycke sämre) spridning av ljuset.
 
Det är reflektorn tillsammans med själva lampan som styr spridningen, ett matt glas skapar väl bara ett mjukare mer diffus ljus? Inget att sträva efter som jag ser det.

Jag tycker det är självklart att montera 20wattare+dimmer på cirka cc40. Montera i framkant på skåpet (inte i mitten) så sprids ljuset över hela bänkytan och inte bara i bakkant/på väggen.



ps... jag har läst på lappen i påsen eftersom det ligger 10st här bredvid..... :)
 
Videonisse skrev:
Intressant idé! Jag känner bara till de vanliga distansringarna som bygger ca. 20-25 mm (23 mm för Hide a lite). Finns det några som bygger mindre? (jag tror att vi kommer välja borstad stål som material)
Jag hittade ett svar på min fråga; Beslags Designs Uranus-modell (som MathiasS köpt 10 st av om jag förstått det rätt) har som tillbehör både 20 och 3 mm distansringar. Se sidan 17 i deras belysningsbroschyr http://www.beslagdesign.se/get_file.php?id=18.

Får nu starkt överväga om det är värt besväret och tiden att köpa en handöverfräs och fräsa upp minst 2 mm i överskåpet eller om jag skall satsa på 3 mm distansringar. Lite att klura på i helgen...

Out of Topic kan jag berätta att idag flyttade vi in i vårt nya radhus och det mesta i nya köket hann bli färdigt (slängde temporärt upp en lysrörsbelysning under bänken). Superskönt!
 
Det låter ju super!
3mm distansring kan jag leva med.
 
Videonisse skrev:
Jag har skickat iväg en fråga till Electro Elco AB, som är distributören för Hide a light, ang. vilka inbyggnadsmått som gäller för 20 W (1206-modellen). Får hoppas att dom är snabba på att svara även om det är semestertider...
Här kommer kopia på svaret (dom var snabba på att svara men jag glömde kolla min jobbmail som jag skickat ifrån så därför kommer svaret först nu...):

"Hej Michel,

Till att börja med är det roligt att höra att du är intresserad av våra produkter.

Jag beklagar dock att vår broschyr inte innehåller all information som förpackningen har. Det du tar upp är något som jag tycker borde framgå i broschyren då det är en uppgift man ofta behöver veta innan man köper armaturerna. Vi kommer att åtgärda detta snarast på ”nätet” och i framtida tryck av broschyren.

Beträffande din fråga är det så att den information du hittat på förpackningen i byggvaruhuset är den riktiga.

Som du säkert sett i broschyren finns armaturen i två varianter 1205/10W och 1206/20W. Armaturerna är identiska, enda skillnaden är att 1205 är godkänd för och levereras med 10W ljuskälla, 1206 är godkänd för och levereras med 20W ljuskälla. Armaturerna bygger båda 14 mm.

1205, 10W är godkänd för infräsning utan luftspalt ovan armaturen. Min inb.djup = 14 mm
1206, 20W är godkänd för infräsning med luftspalt på min 5 mm ovan armaturen. Min inb.djup = 19 mm

Vid 20W måste det finnas ett utrymme ovan armaturen på minst 5 mm för att den fortfarande ska vara godkänd att montera i brännbara material det vi på fackspråk kallar F-märkning (F i en varningstriangel). Detta innebär att det verkliga inbyggnadsmåttet blir 19 mm.

I ditt fall innebär det att du antingen får välja 1205/10W eller att du fräser ur 5-10 mm av skåpsstommen.

Ett annat alternativ är att lägga en ram av ytterligare en täckskiva mellan skåpet och den hela täckskivan. På så sätt skapas ett utrymme tillräckligt för armaturen samtidigt som du får plats för kabeldragning mm.

Det går alldeles utmärkt att skapa tillräckligt med ljus även med 10W ljuskällor. I köksinredningar för man sätta armaturerna tätare, det går åt cirka 30-50 % fler armaturer jmf med 20W för att skapa samma ljusmängd, inte dubbelt så många som man kanske kunde tro, jag brukar rekommendera en per 30-40 cm. Däremot går det åt mindre transformatoreffekt vilket kompenserar merkostnaden för armaturerna till viss del. I badrumsinredningar räcker det normalt med 10W i dom allra flesta fall.

Den stora fördelen med 10W är dock värmen som är väsentligt lägre än motsvarande 20W. Det innebär att både armaturerna och den dyra köksinredningen kommer att hålla mycket bättre vid 10W.

Det är alltid bättre om det finns ordentligt med luft ovan armaturen oavsett om det är 10W eller 20W.

Jag rekommenderar att man alltid använder dimmer ihop med halogenbelysning, detta av framförallt två skäl.

Livslängden på ljuskällorna ökar dramatiskt vid 5 % ”dimring” ökar livslängden med nästan det dubbla.
Det går att skapa precis den karaktär på ljuset som man vill ha vid olika tillfällen.
Allt från riktigt bra arbetsljus när man lagar mat, till riktigt stämningsfull belysning av stearinljus karaktär när man sitter till bords eller som ett effektfullt inredningsljus som lyfter fram hela köksinredningen.

Jag hoppas att du blivit lite klokare annars får du gärna höra av dig igen.

Lycka till med köket och armaturerna.

Med Vänliga Hälsningar/Best regards

Mats Ahlgren
Elektro Elco AB"



Nu blev jag osäker på om jag verkligen skall väja 20 W, pust...  :-?
 
Besökte Fredells igår och studerade spottar och lysrör i deras köksutställning.

En sak kom vi fram till; 20 W blir jätteheta. Detta innebär att vi inte kan ha kaffebryggaren och vattenkokaren på köksbänken. Sedan har vi två barn som älskar att klättra och fingra på saker och risken att de ska bränna sig på själva spotten är överhängande.  :(

Nu står valet mellan Hide-a-lights smala lysrör eller 10 W.....(eller både och).  :-/
 
Ms_Smirk skrev:
Besökte Fredells igår och studerade spottar och lysrör i deras köksutställning.

En sak kom vi fram till; 20 W blir jätteheta.
Men det är väldigt sällan man har 20W fullt pådragna - det är ju alltid dimmrat. Det är inte några problem att ha kaffebryggaren på bänken. Så har vi haft i flera år och den har inte smält ännu.

Värme är inte ett problem i praktiken.
 
MathiasS skrev:
Men det är väldigt sällan man har 20W fullt pådragna - det är ju alltid dimmrat.

Har man? Varför då? Då kan man väl likaväl ha 10 W.  :-?
 
Ms_Smirk skrev:
Har man? Varför då? Då kan man väl likaväl ha 10 W. :-?
Ja det har man. Fullt pådrag är väldigt omysigt och nästan för mycket ens för köksarbete. Däremot är det kanon när man städar och fixar och vill ha maxljus. Jag vet inte hur mycket det skiljer mellan 10 och 20W men skulle inte vilja ha mindre. Att köra 10W lampor på max jämt antar jag också påverkar livslängden negativt. Här har jag inte bytt en lampa på tre år tror jag.
 
Jag är fortfarande förvirrad trots Mats Ahlgrens utförliga och ödmjuka svar. Han skriver ju att 1206 ska ha 19 mm inbyggnadsdjup, och jag skrev tidigare att det stod 22 mm på förpackningen. Eftersom jag ibland (!) virrar till det med siffrorna så kollade jag igen när jag besökt samma försäljningsställe som förut. Det står fortfarande 22 mm på förpackningen... Åtminstone tolkar jag det så: det är ritat som två "T" som har hattarna vända mot varandra, med ett mellanrum, och så står det 22 mm. Irriterande. Jag ska se om jag kan få Ahlgren att förklara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.