Det förändrar ju kraftigt förutsättningarna, till det sämre. Du kan köra DM och kaffebryggaren samtidigt, men inte så mycket mer, absolut inte spisen. Vill ni ändå ha fler grupper behöver centralen bytas till en större och en ny ledning dras till DM. Det kommer att kosta en del.
 
  • Gilla
Bästasvågern
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vill ni ändå ha fler grupper behöver centralen bytas till en större och en ny ledning dras till DM. Det kommer att kosta en del.
Ska man göra något "meningsfullt" måste det väl dras en ny stigare med trefasmatning? Att bara byta till en ny enfascentral med befintlig enfasmatning känns lite meningslöst eller finns det någon "finess" jag förbiser?

Om det är möjligt att byta till trefas beror helt på "husets" förutsättningar. (Hustyp, ägarförhållanden, vilja, mm. Tekniskt går det nog oftast.)

Med en "enkel" elinstallation som denna får man nog leva med lite pusslande kring vad som körs samtidigt. Ofta fungerar det i praktiken ändå förvånansvärt bra. Jag har bott i en trea med en propp till spisen och två 10A grupper till allt annat. Det funkade med diskmaskin, brödrost, kaffebryggare flera datorer och även enstaka dammsugning. :) Väldigt få proppar som byttes där under runt 10 år.
 
  • Gilla
Bästasvågern
  • Laddar…
Jo, det skrev jag i första delen av mitt stycke. Denna "finess" möter frun's krav att köra DM och kaffemaskin samtidigt, men inte mer. Ställer hon än högre krav blir det betydligt dyrare så säg ingenting!
 
  • Gilla
Bästasvågern
  • Laddar…
Har kört diskmaskinen flera gånger nu utan problem efter att ha kopplat den på kylens uttag, så det var inga problem alls
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.