Jag står i begrepp att sätta in diskmaskin i köket. Vatten och avlopp är inga konstigheter att ordna men det finns ingen el framdraget.
Däremot har jag ett uttag bakom kyl/frysen. Den säkringen är på 10 A . Diskmaskinen som jag tänkte skaffa är på 2.3 kW. Är det någon fara att dra ett uttag fram till diskmaskinen på det uttaget? Eller tror ni säkringen kommer gå hela tiden?
 
Dessa 2300W förbrukas bara när diskmaskinen värmer diskvattnet samt eventuellt torkar disken.

En kyl/frys drar 150-300W när kompressorn går MEN startströmmen är kraftig.

Så ja det finns risk att säkringen löser ut när kompressorn startar när diskmaskinen värmer.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Dessa 2300W förbrukas bara när diskmaskinen värmer diskvattnet samt eventuellt torkar disken.

En kyl/frys drar 150-300W när kompressorn går MEN startströmmen är kraftig.

Så ja det finns risk att säkringen löser ut när kompressorn startar när diskmaskinen värmer.
Aha OK. Jag förstår.
Kan man byta säkringen till en 13 A säkring?
 
Kanske, det bör räknas på kortslutningsströmmar mm innan uppsäkring från 10A till 13A när ledningarna är 1,5mm^2.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Går även att använda en annan karaktär på säkring, så 10A med C kan fungera för att klara kyl/frys startström (dvs om du har dvärgbrytare).
 
Redigerat:
Nu har jag visserligen smältsäkringar men jag kör både kyl&fryst samt diskmaskin på samma 10A och den har aldrig löst ut.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
B Bästasvågern skrev:
Diskmaskinen som jag tänkte skaffa är på 2.3 kW. Är det någon fara att dra ett uttag fram till diskmaskinen på det uttaget?
Jag gissar att det kommer att fungera. Helt optimalt är det inte men ibland måste man anpassa sig till befintlig verklighet och göra kompromisser.
 
A AndersS skrev:
Går även att använda en annan karaktär på säkring, så 10A med C kan fungera för att klara kyl/frys startström (dvs om du har dvärgbrytare).
Jag har gamla skruvsäkringar. Det kanske är sämre?
 
B Bästasvågern skrev:
Jag har gamla skruvsäkringar. Det kanske är sämre?
Bättre och även där finns tröga.
 
Dvärg eller smältsäkring spelar ingen roll.
Belastningen ska hållas under dess märkström 10 A.
Men det gäller medelbelastningen. Man "får" tillfälligt överbelasta lite, typ den tid det tar att koka upp en liter vatten.
Både kyl och DM skulle jag räkna till medelbelastning, dvs motsatsen till intermittent.
Och frågan är också vad mer som belastar denna grupp?
Om kylen är ensam på gruppen så tycker jag inte man behöver hårddra det utan låta DM gå på samma grupp utan samvetskval eller praktiska problem.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dvärg eller smältsäkring spelar ingen roll.
Belastningen ska hållas under dess märkström 10 A.
Men det gäller medelbelastningen. Man "får" tillfälligt överbelasta lite, typ den tid det tar att koka upp en liter vatten.
Både kyl och DM skulle jag räkna till medelbelastning, dvs motsatsen till intermittent.
Och frågan är också vad mer som belastar denna grupp?
Om kylen är ensam på gruppen så tycker jag inte man behöver hårddra det utan låta DM gå på samma grupp utan samvetskval eller praktiska problem.
Det är kyl /frys (som inte drar mycket ström alls) Sen ett par lampor som går på den säkringen- thats it. Så baserat på era kommentarer så känns det helt lugnt att dra ett uttag till DM. Skulle det gå säkringar sen så får jag ta dit elektrikern.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dvärg eller smältsäkring spelar ingen roll.
Belastningen ska hållas under dess märkström 10 A.
Men det gäller medelbelastningen. Man "får" tillfälligt överbelasta lite, typ den tid det tar att koka upp en liter vatten.
Både kyl och DM skulle jag räkna till medelbelastning, dvs motsatsen till intermittent.
Och frågan är också vad mer som belastar denna grupp?
Om kylen är ensam på gruppen så tycker jag inte man behöver hårddra det utan låta DM gå på samma grupp utan samvetskval eller praktiska problem.
OM man nu skulle behöva dra ny ström från centralen fram till ett uttag - hur gör man då det ? Har en gammal elcentral med smältsäkringar. Men kan man dra en ny sladd i rören som går i väggen fram till kylskåpets uttag - eller drar man det utanpå? Och vilken tjocklek på sladden behöver man?
 
Ja det behövs en ny ledning från elcentralen. Andrahandsvalet är att göra en tvåfasgrupp som delas med kylen.

Men jag ser inga problem i ditt fall. Det bryter marginellt mot formalia, inte mer. Eller med andra ord, det är inte motiverat att ta någon högre kostnad för att hamna på rätt sida om paragrafen.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det behövs en ny ledning från elcentralen. Andrahandsvalet är att göra en tvåfasgrupp som delas med kylen.

Men jag ser inga problem i ditt fall. Det bryter marginellt mot formalia, inte mer. Eller med andra ord, det är inte motiverat att ta någon högre kostnad för att hamna på rätt sida om paragrafen.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det behövs en ny ledning från elcentralen. Andrahandsvalet är att göra en tvåfasgrupp som delas med kylen.

Men jag ser inga problem i ditt fall. Det bryter marginellt mot formalia, inte mer. Eller med andra ord, det är inte motiverat att ta någon högre kostnad för att hamna på rätt sida om paragrafen.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det behövs en ny ledning från elcentralen. Andrahandsvalet är att göra en tvåfasgrupp som delas med kylen.

Men jag ser inga problem i ditt fall. Det bryter marginellt mot formalia, inte mer. Eller med andra ord, det är inte motiverat att ta någon högre kostnad för att hamna på rätt sida om paragrafen.
Problemet är att jag upptäckte att vi har ett uttag där kaffebryggaren sitter inkopplad som är på samma säkring som kylen och skulle hamna på samma säkring som DM. När jag berättade för frun att det kan bli problem med att man inte kan använda kaffebryggaren samtidigt som diskmaskinen kör så blev det helt plötsligt viktigt att ha uttaget på en egen säkring - så frågan är då hur man kopplar det på bästa sätt ? Har 4 säkringar och det är en gammal central Gammal säkringslåda med fyra vredsäkringar och en huvudströmbrytare märkt "VÄXELSTRÖM H1".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Ni har enfas, in i lägenheten, troligen avsäkrad 25A.
Spisen avsäkrad 20A
Sen tre säkringar på 10A, där någon redan har bytt ut till 13A (ser ut att säkring 2 & 4 har svarta signalpärlor).
Färgkodade säkringar med angivna ampere: grön 6A, röd 10A, svart 13A, grå 16A, blå 20A, gul 25A.

Edit: Skruva ur säkringarna och kolla vilken färg passdelarna har, kraftigare säkring får inte monteras. Ja, 13A säkring passar i 10A passdel men för att vara säker på att det får monteras 13A säkring så behöver passdelen bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.