Ricksson Ricksson skrev:
Systemet är byggt i ditt hus på gammalt vis med grova rör matningar..
Kallas för självtrycks system.. = 1rör i dag
Tackar - det var det svaret jag ville ha :)

Detta innebär då (om jag fattar det rätt) att vi kan ha värme på ena sidan - men inte den andra?
Så vi ska ha samman kopplat den kalla sidan av slingan och hoppas på att det kommer igång :)

Som sagt - jag är novis på detta (då ena sidan är varm men inte den andra).
 
Om du gör som tidigare nämnts.. alltså ansluter övre och nedre rör på vänster sida, och sen även på höger sida, så har du i princip ”återställt” det som det var innan minus radiatorerna.
 
  • Gilla
mandersson71
  • Laddar…
mandersson71 mandersson71 skrev:
Hej,

Ok - tror jag får lägga upp dessa bilder också.
2 radiatorer bortkopplade (som är de sista på respektive sida av huset).
Första bilden är stället som de har kopplat bort radiatorerna - mellan dessa två är det ingen förbindelse överhuvudtaget och har aldrig varit.
Bild 2 = vänster sida - här är det varmt
Bild 3 = höger sida - här är det kallt

Jag blir inte klok på det :D
/Mathias
Är huset byggt i omgånger? Det kan vara så att en del är ettrörssytem och en annan del är tvårörssystem. Så är det i mitt hus.
Du kanske kan följa rören i källaren.
 
Ricksson Ricksson skrev:
Systemet är byggt i ditt hus på gammalt vis med grova rör matningar..
Kallas för självtrycks system.. = 1rör i dag
Nja, i mitt förra hus var det också grova rör fats det var ett tvårörssystem. Tror inte det kallas för självtryck utan självcirkulation. Är tänkt att klara sig utan circpump.
 
Självcirkulation system med öppet kärl på vinden..
Inte helt ovanligt att det även var byggt i 2st kretsar över samma panna.. beroende på hur stort huset var..
 
Jag har mycket svårt att tänka mig självcirkulationssytem med enrörsprincip. De byggdes alltid med två rör. Jag ser inget som tyder på ett enrörssystem. Men det finns ju udda kopplingar ibland. Men jag skulle utgå ifrån att det är tvårörssystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.