Hej,

Sitter med ett lite prekärt problem.
Vi håller på att göra om 2 rum i vårt hus och i samband med detta har vi fått bortkopplat 2 radiatorer (vattenburna).
På ena sidan av huset har vi värme i radiatorerna (5 stycken) - men på andra sidan noll värme (7 radiatorer).

Rent generellt har vi ett 1 rörs system eller 2 rörs? Se bild (Element Sovrum 1 - första bilden).
Skall sägas att slottsventilerna (dock utan svanhals) är helt öppna över allt.
De två radiatorerna som är bortkopplade är den sista radiatorn på respektive sida av huset...
Så om jag säger så här:
På vänster sida i huset har vi värme - men inte på höger :)

Alla radiatorer är luftade så det kommer endast vatten ur dem - Acc tanken är återfylld till c:a 1 Bar. Och Ja vi har varmvatten i kranarna :)

Värmepump:
Thermia Calibra med jordvärme...

Mvh: Mathias
 
  • Vattenburen radiator kopplad till vägg med synlig ventil och röranslutning i rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburen vit radiator i ett rum med grått golv och delvis målad vägg, synliga anslutningsrör i nederkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburen radiator kopplad till ett rör i ett rum, med avstängd ventil och elementskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja du är nog på rätt spår, hade du haft tvårörsystem hade varmvattnet helt enkelt inte gått upp till bortkopplad radiator men vidare ut i värmesystemet, har du ettrörsystem vilket det verkar som så ska ju varmvattnet in och igenom en radiator för att sedan fortsätta till nästa, men kopplar du bort låt oss säga den näst sista radiatorn kan det bli så att vattnet inte kan ta sig fram till den sista radiatorn, lite beroende på hur man kopplat om allt. Det behöver inte alls vara som nedan i ditt fall men det är bara en tanke. Se bild.

På den övre bilden är ett ettrörsystem där radiator 3 är bortkopplad, har man bara dragit det varmvattnet som normalt skulle gått till radiator 3 direkt till returen kommer det aldrig till radiator 4 som då blir kall. Röd pil visar där varmvattnet normalt skulle fortsatt till radiator 4, blå pil visar hur man kan ha kopplat det som skulle till radiator 3.

På den nedre bilden är ett tvårörsystem där radiator 3 är bortkopplad, här fortsätter dock varmvattnet trots detta vidare till radiator 4.
 
  • Schematiska diagram över ettrörs- och tvårörs värmesystem med markeringar där radiatorer är bortkopplade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S0MMER S0MMER skrev:
Ja du är nog på rätt spår, hade du haft tvårörsystem hade varmvattnet helt enkelt inte gått upp till bortkopplad radiator men vidare ut i värmesystemet, har du ettrörsystem vilket det verkar som så ska ju varmvattnet in och igenom en radiator för att sedan fortsätta till nästa, men kopplar du bort låt oss säga den näst sista radiatorn kan det bli så att vattnet inte kan ta sig fram till den sista radiatorn, lite beroende på hur man kopplat om allt. Det behöver inte alls vara som nedan i ditt fall men det är bara en tanke. Se bild.

På den övre bilden är ett ettrörsystem där radiator 3 är bortkopplad, har man bara dragit det varmvattnet som normalt skulle gått till radiator 3 direkt till returen kommer det aldrig till radiator 4 som då blir kall. Röd pil visar där varmvattnet normalt skulle fortsatt till radiator 4, blå pil visar hur man kan ha kopplat det som skulle till radiator 3.

På den nedre bilden är ett tvårörsystem där radiator 3 är bortkopplad, här fortsätter dock varmvattnet trots detta vidare till radiator 4.
Hej,

Ok - tror jag får lägga upp dessa bilder också.
2 radiatorer bortkopplade (som är de sista på respektive sida av huset).
Första bilden är stället som de har kopplat bort radiatorerna - mellan dessa två är det ingen förbindelse överhuvudtaget och har aldrig varit.
Bild 2 = vänster sida - här är det varmt
Bild 3 = höger sida - här är det kallt

Jag blir inte klok på det :D
/Mathias
 
  • Renoverat rum med blottlagda väggar där radiatorer har bortkopplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avslutade rör där en radiator har kopplats bort i ett hörn med rosa och naturliga träväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plats där radiatorer kopplats bort med synliga rör och ventiler i en orenoverad byggnadsdetalj
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Koppla ihop ledningarna på respektive ställe där radiatorerna är bort kopplade
 
Prova lufta en stund på den kalla sidan, även om det rinner vatten. Du bör tappa tryck i systemet (kolla manometer) om inte den delen är bortkopplad. Har du inget tryck på den kalla sidan har man troligen brutit kretsen mitt i.
 
  • Gilla
mandersson71
  • Laddar…
Det vill säga....
 
  • Schematisk bild av rörsystem med etiketter "Tryck och värme" samt "Inget tryck och kallt".
Ricksson Ricksson skrev:
Koppla ihop ledningarna på respektive ställe där radiatorerna är bort kopplade
Hej Ricksson,

Det är ju just detta som inte ger nån mening (och nej jag är ingen röris :) ) då de två elementen som är bortkopplade aldrig har varit sammankopplade från start. Allt funkade innan bortkoppling - men nu så är det värme på endast ena sidan, men inte på den andra... Skumt om du frågar mig :)

/Mathias
 
S0MMER S0MMER skrev:
Det vill säga....
Hej,

Ja tryck är där - har testat att lufta lite mer på den "kalla" sidan.

typ 4 liter vatten :D - yes trycket i Acc Tanken sjunker - men ingen värme på den radiatorn/slingan än så länge....

/Mathias
 
Det har väl suttit radiator där eller..
När radiatorerna vart bort tagna så bröts kretsen
 
Måste finnas rörmokare i Skåne eller..
 
mandersson71 mandersson71 skrev:
Hej Ricksson,

Det är ju just detta som inte ger nån mening (och nej jag är ingen röris :) ) då de två elementen som är bortkopplade aldrig har varit sammankopplade från start. Allt funkade innan bortkoppling - men nu så är det värme på endast ena sidan, men inte på den andra... Skumt om du frågar mig :)

/Mathias
Fast han kan ha en poäng, dom kan ha varit anslutna dolt :geek:
 
Ricksson Ricksson skrev:
Det har väl suttit radiator där eller..
När radiatorerna vart bort tagna så bröts kretsen
Stämmer 100% - men hur kan det då vara värme på ena sidan - men inte den andra.
Dessa två sidor har aldrig varit sammankopplade där vi fick bortkopplat radiatorerna - det vet jag till 100%.

/Mathias
Ricksson Ricksson skrev:
Måste finnas rörmokare i Skåne eller..
Ja rörisar har vi, det var en rörfirma som kopplade bort dessa två radiatorer...
Och nu vet jag vad svaret blir - kontakta firman som gjort bortkopplingen...hehehe - mjo det kan man ju göra.

Jag vill bara förstå systemet och dom som gjorde bortkopplingen var inte professionella om jag ska uttrycka mig milt, så jag drar mig lite för att kontakta dom igen. Bifogar en bild på innan radiatorerna kopplades bort - här ser man klart å tydligt att de inte är sammankopplade....
 
  • Två radiatorer med synlig rörledning och väggyta där de kopplades bort.
Systemet är byggt i ditt hus på gammalt vis med grova rör matningar..
Kallas för självtrycks system.. = 1rör i dag
 
  • Gilla
mandersson71
  • Laddar…
Schematisk illustration av ett hemvärmesystem med panna, ackumulatortank, radiatorer och rörkopplingar.
 
  • Gilla
mandersson71
  • Laddar…
Dvs.. även om du inte ser rören, och ser att dom är sammankopplade utvändigt, så satt dom en gång på samma krets.
 
  • Gilla
mandersson71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.