Många verkar haka upp sig på att man ska "göra själv".. ok jag ska göra det jag vet att jag kan. Alltså jag gör alla moment färdiga att sätta l-stöd. Kommer även dra rören i grunden och gräva in allt så som fiber avlopp el, även dränering utanför huset och dagvatten. Det som återstår är då att sätta l-stöd isolera armera golvvärme och gjuta. Tomten är tänkt att bli 5000m2 och är idag bara en gräsyta.
 
Tänk på att trappor är dyrt.
Ska man ha lite extra som till exempel ek-steg och vitlackerade vagnstycken, räcken, sättsteg mm så är det minst 50-60k
Finns andra småsaker som också blir dyrare, som mera rör till skorstenen, taksäkerhet, samtliga fönster på övre våningen ska vara öppningsbara.

Så jag tror inte att man ska bygga 2-plan och tro att det blir mycket billigare.
 
Enplanshus is the shit!

+ Saker som ska underhållas är närmare marken på ett enplanshus. Hängrännor, takpannor, vindskivor, skorsten, getingbon...
+ Lättare att komma ur ett enplanshus om det brinner - inte så långt till marken om man behöver hoppa.
+ Fler möjligheter att ansluta till utemiljö och andra enheter: man kan ha fler fler dörrar för grovingång, soldäck, finingång, trädgård, garage, altan, pool, uterum, ...

- Alla rum ligger nära något annat i ett enplanshus. Ibland önskar jag att jag hade ett gäng sovrum samlade på en övervåning.
- Uppvärmnings- och underhållsekonomi; det blir väldigt mycket mer vägg och tak i ett enplanshus.

Kanske mycket OT här, men det erkänner jag aldrig!
 
Strip skrev:
+ Saker som ska underhållas är närmare marken på ett enplanshus. Hängrännor, takpannor, vindskivor, skorsten, getingbon...
Nja, hängrännorna kommer väl lika nära marken på ett enplanshus som på ett 1½-planshus? Jag menar, taken börjar ju på samma höjd från marken, är väl bara taklutningen som skiljer sen?


Jag ser att vissa har varit inne på att själva trappen är dyr. Det som man måste tänka på är platsen trappen tar. Dels tar själva trappen plats. Men sen brukar det ju bli att man behöver någon slags hall även på ovanvåningen där trappen kommer upp. Så man får betala för ett gäng kvadratmeter extra när man ska ha fler än en våning, som är svåra att utnyttja till något vettigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.