kanske kan vissa motortyper uteslutas om jag säger att den sitter i en kedjesåg
 
Det är nog en sk allströmsmotor du har dvs med kolborstar och kollektor. En sån går alltid åt samma håll oberoende om du växlar trådarna in till den. Finns heller ingen kondensator i så fall. Varför vill du ändra riktning på ett sånt verktyg?
 
För att utesluta vissa motortyper måste du visa en bild. Dock skulle jag inte gissa att det sitter en asynkronmotor i kedjesågen. Handhållna maskiner har ofta en likströmsmotor av en sort som även kan gå på växelström. Om så är fallet kan du bortse från allt som står i denna tråd.

Om det är en likströmsmotor så finns det i ena änden av rotorn en kollektor och två kol. Om du byter plats på trådarna till kolen, men inte trådarna till statorn borde den snurra åt andra hållet. Varför skall du reversera kedjesågen?
 
Avemo skrev:
För att utesluta vissa motortyper måste du visa en bild. Dock skulle jag inte gissa att det sitter en asynkronmotor i kedjesågen. Handhållna maskiner har ofta en likströmsmotor av en sort som även kan gå på växelström. Om så är fallet kan du bortse från allt som står i denna tråd.

Om det är en likströmsmotor så finns det i ena änden av rotorn en kollektor och två kol. Om du byter plats på trådarna till kolen, men inte trådarna till statorn borde den snurra åt andra hållet. Varför skall du reversera kedjesågen?
kanske för att inte få spånen på sig :D :D
 
det är det snabbaste sättet att få den att fungera då detaljer i drivlinan är utslitet. har bara tagit för givet att det inte finns reservdelar till billigasteb sågen det är en partner.kan nog ochså svetsa ihop denna (kopplingen) men den blir nog farligare då.
 
TS jag förstår inte hur Du tänker det skall funka ?
 
man måste se de utslitna detaljerna för att förstå jag har fotat men måste ha hjälp att få dom hit.man kommer ju att få såga med skjutande svärd om man inte sågar underifrån inte lika smidigt men de e så trist att kassera sågen som annars är i gott skick
 
Skaffa en ny eller reparera.
Går kedjan åt fel håll så kastar den nedåt om den hugger med änden på svärdet, då svingar sågen nedåt och kastskyddet slår ej mot din hand.
 
Instämmer, att ens fundera på att använda en motorsåg som går åt fel håll är milt sagt livsfarligt.
Kassera och köp ny istället. Är inte ett ben eller det mellan benen värt mer?
Inget elakt menat men det finns information på skogsvårdsstyrelsen om säkerhet, läs det som står där.

Jag hade vägrat att ens prova en sådan såg, bara starten när den vrider åt fel håll är otrevlig.
Och jo, jag har jobbat en hel del med motorsågar så snälla skippa dessa tankar.

Sen är kopplingen till för kastskyddet så du tar bort en mycket viktig säkerhetsdetalj till där.

Snälla ge upp tankarna och lyssna på proffs här.

/Kent
 
Redigerat:
snickarboden skrev:
Instämmer, att ens fundera på att använda en motorsåg som går åt fel håll är milt sagt livsfarligt.
Kassera och köp ny istället. Är inte ett ben eller det mellan benen värt mer?
Inget elakt menat men det finns information på skogsvårdsstyrelsen om säkerhet, läs det som står där.

Jag hade vägrat att ens prova en sådan såg, bara starten när den vrider åt fel håll är otrevlig.
Och jo, jag har jobbat en hel del med motorsågar så snälla skippa dessa tankar.

Sen är kopplingen till för kastskyddet så du tar bort en mycket viktig säkerhetsdetalj till där.

Snälla ge upp tankarna och lyssna på proffs här.

/Kent
Instämmer kasta den på skroten och köp en ny det ryser i kroppen vid bara tanken vad som kommer att hända
 
Funderar på vad som kan hända om någon annan än du får tag i sågen eller om du själv glömmer bort den där lilla detaljen att den går åt fel håll :thumbdown:

Den här tråden påminner lite om personen (kanske en släkting till TS månne?) i en annan tråd nyligen skulle skära/bila upp källargolvet och medvetet spänningssatte höljet på vinkelslipen så att JFB skulle lösa när han kom på ett rör.........:x
 
DSCN2122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN2123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hej äntligen bilder.vill gärna veta om motorn går reversera oavsett om ja ska göra det . tack alla för goda råd!
 
Tänk inte ens på att köra sågen "baklänges". Har man nå köpt det billigaste tänkbara så blir det ofta dyrare då man måste köpa nytt.

Motor reverseras genom att byta plats på de kopparfärgade ledningarna. Att låta de gå i kors.

Protte
 
hade aldrig köpt en sån ,den har jag hittat på åvc ! tack nu har jag iaf lärt mig något nytt!
 
Kommuterande "Allströmsmotor" (Likströmsmotor med växelströmsdrift) / "borrmaskinsmotor" eller vad man nu vill kalla den,kommutatorn är den där cylindriska saken högst upp, med isolerade gap mellan kopparn. Till höger & vänster 180 grader i plasten där de flexibla kopparledningarna går in sitter "släpskorna" eller "kolen".

(Slipar bottenfärg med metallinnehåll, typiskt var det koppar på senare tid ännu tidigare giftigare metaller, med en handhållen maskin av den typen så kommer slipdammet att hamna i kommutatorn och kortsluta, adjöss excenterslip.... Been there , done that):beer:


den lilla kondingen på bilden är till för att "avstöra" maskinen. Har inget med rotationsrikningen att göra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.