Alfredo Alfredo skrev:
Varför gör du inte allt själv om du ändå ska begå brott?
Vadå för brott?
 
L LekmannJohan skrev:
Vadå för brott?
Olagligt elinstallationsarbete eller någon liknande formulering torde brottsrubriceringen bli.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Olagligt elinstallationsarbete eller någon liknande formulering torde brottsrubriceringen bli.
Om jag kopplar in det ja. Men att dra ut en kabel genom alla de 5 rum som den ska passera och förbereda allt torde inte gå under den rubriceringen 🤷🏼‍♂️
 
S
L LekmannJohan skrev:
Om jag kopplar in det ja. Men att dra ut en kabel genom alla de 5 rum som den ska passera och förbereda allt torde inte gå under den rubriceringen 🤷🏼‍♂️
Jo.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Även kabelförläggningen kräver auktorisation.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Då lärde jag mig något nytt där! Tack ☺️
 
Du hittar mer på "Elsäkerhetsverket.se"
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Jo.
Att spika upp kabel var man vill är förstås alltid tillåtet. Ett brott uppstår när den kopplas in. Kan man få en elektriker att koppla in ( de flesta är säkert ovilliga) och han tar ansvar är det förmodligen OK
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Carl-Olof Almbladh Carl-Olof Almbladh skrev:
Att spika upp kabel var man vill är förstås alltid tillåtet.
Nej inte om syftet är att kabeln ska ingå i en starkströmsanläggning.
 
  • Gilla
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inte om syftet är att kabeln ska ingå i en starkströmsanläggning.
Själv förbereder jag alltid för nätverk med massor av slang, dosor och lägger i ett par FQ som dragtråd. Om det kommer till nytta när elen ska göras är det ren bonus 🤓
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Samma här. Tänkte först ha små högtalare innanför varje dörr ungefär 120 cm från golvet. Men har ångrat mig nu, så elektrikern kan använda dosorna till lampknappar istället.
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
L LekmannJohan skrev:
Om jag kopplar in det ja. Men att dra ut en kabel genom alla de 5 rum som den ska passera och förbereda allt torde inte gå under den rubriceringen 🤷🏼‍♂️
Jo tyvärr, men det bör inte orsaka några besvär om kabeln är synlig och du talar om för elektrikern att det är du som spikat upp den. Elektrikern kan dock inte "godkänna" ditt arbete på något sätt. Elektrikern har ett ansvar att kabeln är lämplig att koppla in FTX-aggregatet på, inte mer än så. Du ska se det som att du bär det fulla ansvaret, dvs du har ingen att skylla på och ska inte räkna med att elektrikern påpekar mindre brister. Han kan möjligen säga att det ser bra ut, eller så säger han gör om gör rätt.

Som nämnts i tråden är sträckan en faktor. 5 rum kan handla om 20-30 meter? Det är tumregelmässigt nära till hands att välja 2.5 mm². Aggregatet kanske kan kompletteras med en elpatron? Då kan 13 A komma ifråga, och då är det surt om kabeln är för klen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.