Japp, vi har beställt fönster för ett tag sedan. Det blev 1+1 med energiglas i innerbågen och kulturglas i ytterbågen. Vi kom fram till att det troligen syns mindre än isolerglas.. Och det känns bra att ändå få ner u-värdet en hel del mot enbart 1+1.
 
Ok, ja kommer nog att sätta energiglas i innanfönstren också.

Tänkte bara tipsa om att det ska finnas 3mm energiglas att få tag på, läste om det nånstans i nån byggnadsvårdstidning (används vist ofta utomlands), det kanske är smidigare att sätta i gamla bågar än 4mm-glaset.
 
3mmm är inte smidigt i gamla bågar. Dom blir dessutom hemskt tunga. gjorde den missen själv för många år sedan...
 
gafsan skrev:
3mmm är inte smidigt i gamla bågar. Dom blir dessutom hemskt tunga. gjorde den missen själv för många år sedan...
Jag har tänkt låta tillverka nya innanfönster med 3 mm energiglas. Men jag tvekar just pga av tyngden. Jag vet inte hur otympliga fönstren blir, men jag tycker att våra befintliga innanfönster med gammalt glas är tunga nog.
 
ok.... jag som tänkte att det lät bättre än dom 4mm som är standard nu...

De få innanfönster som vi har kvar monterade är 2 små rutor (liggande) i kammarna uppe och där skiljer inte tyngden mellan de med gammalt glas och nytt "vanligt" (standard 4mm's), inget som jag tänkt på iaf, men jag vet inte vad det gamla glaset är, det är ju inte munblåst, skulle tro draget för det är liksom ränder o små "hål" i det, och det är iaf tunnare än 4mm.
Men det är klart, med 3 rutor högt blir det ju mer skillnad...

men Gafsan: hur menar du med "inte smidigt" att det syns eller mer känns på tyngden? Vi har inte tänkt ta ut innanfönstren överallt, och ha dom på sånna små gångjärn så det går att putsa lätt. Eftersom vi har nytt glas i nån innanbåge, så borde det ju iaf gå att få fast rutorna (att listen inte är för smal där man kittar).
Har inte tänkt på att det ser knasigt ut med tjockare glas på vårat fönster, men det är i toafönstret, o man kanske stör sig mer om det är ute i huset?
 
Hårdbelagda är inte mörktonade i lika hög grad som mjukbelagda är enligt vad jag läser på pilkingtons hemsida, men har inte lika bra isolervärde. Mörktoningen är samtidigt dålig därför att de minskar värmen från solinstrålning. Bäst att kontrollera före köp om det är mörktonat.

Det mest ekonomiska och samtidigt bra isolerande varianten är 2 ihoplimmade rutor med 16 mm argongas emellan och energibeläggning på det inre glaset. En fönstertillverkare anger U-värde 1,4 för ett helt sådant fönster inklusive karm.

Som jämförelse håller de gamla 100-åriga fönstren imponerande U-värde 2,07 om de har nya tätningslister och de kan uppgraderas till U-värde 1,6 genom att byta den löstagbara inre rutan till en enkel skiva hårdbelagt energiglas. En forskare i Lund har utfört mätningarna och skrivit en avhandling om det. Så kassera inte de äldsta fönstren på grund av U-värdet.
 
Redigerat:
Stirra er inte blinda på U-värden. Ny teknik i all ära men man måste bestämma sig för vad byggnadsvården innebär för en själv och huset. Vad jag menade med inte smidigt i gamla bågar är att det för det första är svårt att kitta eftersom kittfalsen blir så liten! Jag är ingen vän av att fräsa ur kittfalsen då man förändrar profildjupet . Tyngden gör också att det känns verkligen att bågen inte är gjord för den tyngden. Nya karmar och bågar har precis omvänt tyndförhållade än gamla, dvs karmen är lättare än bågarna! Gamla glas är inte dåliga. Värmeförlusten genom glaset är inte så stor, jämför med ytan på taket.....En annan synpunkt är ventilationen. I synnerhet om man har gjort om golvet och fått ett tätare och varmare golv. Om man tex tätar alla fönster i köket och i de andra rummen/kammrarna låter det vara otätat i överkant på innerbågarna så får man bra ventilation genom storspjäll eller immkanal även på vintern. Bra för människan och bra för vedeldningen.
 
keja01:
Ok, ska kolla upp färgtonen.

Gafsan:
Nej, jag håller med ang U-värden. Det känns som att alla stirrar sig blinda på energiåtgången enbart och pratar "miljötänkande", men det är lite som att sila sand och svälja kameler när man försöker minska energiförlusterna i huset med nya fönster, mot vad fabriken som producerar dom släpper ut...

Problemet är att våra gamla bågar knappt har ett helt fönster... (Dom ligger utspridda i uthuset just nu.) Vi funderar på att skrapa ihop de gamla glasrutorna vi har (innan och yttebågar) och sätta dom i ytterbågarna när vi renoverar upp dom hellre än att sätta nya glaset i ytterbågarna, det är därför vi börjar kolla på energiglas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.