Kjell_G skrev:
Att den vita färgen på ex lister får en gulaktig ton efter flera år beror kanske inte bara på nikotinbruk. Målade furulister bleknar/gulnar pga att träet åldras, särskilt tydligt om färglagret är tunt eller färgen av lägre kvalité.
Versionen jag hört är att det är färgen som gulnar i brist på ljus. Furun gulnar väl bara när den får ljus på sig och målad furu får ju inget ljus. Skulle man skrapa av färgen på gamla furulister är väl träet fortfarande ljust som när det målades? Ngn målare som vill kommentera?
 
Eluttag är ju inte numera i 502Y, vad är de i för nyans ?
 
cameljointen skrev:
Eluttag är ju inte numera i 502Y, vad är de i för nyans ?
Mina Eljo Trend är i S 0502-Y (eller väldigt nära) och de är alldeles nya.
 
Hej!

Har jag fattat rätt om S-0502-y är gulare än 0502-y? Vad står y:et för? Jag tycker oxå 0502-y=fönsterfärgen är för gul så skulle vilja ha något mellanting mellan den och takvitt så det blir en behaglig övergång. Någon som vet vilken vit som är något mindre gul än 0502-y?

Var nämligen på en husvisning där de hade målat takvitt ner på väggarna som jag själv skulle vlat ha det, men markeringen vid fönsterfoder och uttag blev för markant så vill därför gå halva vägen ;)

Mvh
Bambi
 
Bambi skrev:
Har jag fattat rätt om S-0502-y är gulare än 0502-y?
Nej, det är exakt samma. S:et står för "Second edition", alltså den nuvarande NCS-skalan.

Y:et står för "Yellow", helt enkelt. En mindre gul nyans skulle vara S0501-Y, eller så tar man bort det gula helt och kör med S0500-N.
 
När "S" kom till så gjorde man exakt som OlaF säger : "Second edition".

Ett mer säkert brytsystem. När "S" kom blev även S0502-Y lite gulare en föregångaren 0502-Y.
Så då kan man säga att S0502-Y är gulare än 0502-Y. Och att 0502-Y utan "S" inte finns längre som NCS kod.
 
jizzo skrev:
När "S" kom blev även S0502-Y lite gulare en föregångaren 0502-Y.
Så då kan man säga att S0502-Y är gulare än 0502-Y.
Intressant. Det kan säkert ställa till det för folk som ska komplettera. Fast, avvikelser i brytning och åldersförändringar i färgen spelar säkert större roll.

Att många skriver 0502-Y och inte S0502-Y är snarare slarv än hänvisning till den äldre varianten.
 
Hej Jizzo!

har du något bra förslag på mellanting på takvit å fönsternas S0502-y?

tack för dina förslag ola, 0501-y kan vara tänkbart.

Mvh
Bambi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.