Chaly
Ang. att kolla inkommande faser så visar iallafall min elmätare på skärmen "L1 L2 L3" och saknas en så slocknar den symbolen. Enkelt sätt att kolla som funkade för mig när en av servissäkringarna gick utan att behöva mäta på/bakom säkringarna. Förutsätter dock modern elmätare, men det har väl de flesta idag?
 
ceddan skrev:
OM jag får resultat att jag HAR ALLA faser vid säkringarna och så har jag 1,5 meter från säkringar till min brytare inne, vad betyder det?
Då är det brott/glapp på den fasledaren i kabeln mellan säkringarna och huvudbrytaren, alternativt har någon lyckats koppla den kabel fel.

En möjlighet är att L2=L3, dvs att det har blivit en felkoppling någonstans så att L2 och L3 är samma fas. Det finns mycket i dina mätningar som tyder på just detta, nämligen att alla faser har spänning mot jord och spänningen mellan L2 och L3 är noll. När det handlar om brott på fasledare och backspänning så brukar en fas ligga på hundra volt eller så, men alla dina mätningar visar exakt 0V.

ceddan skrev:
OM jag får att det INTE finns spänning mellan faserna
vad betyder det?
Då är det fel i bottenplattan eller före säkringshållaren, och vi är inne på ett område där man absolut inte bör mäta själv pga risken för mycket farliga ljusbågar.
 
Faran för ljusbågar i ett mätarskåp är inte stor, har man en 25A service brukar nätägaren säkra den med en 35 A smältsäkring. Det brukar aldrig generera nån ljusbåge att tala om, MEN oavsett ska man inte vara och "pilla" om man inte har rätt grejer och vet hur man säker använder dom.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.