N
Min erfarenhet är att konvektorelement klarar att värma ett utrymme liknande det du beskriver mycket bättre än oljefyllda radiatorer. Har testat och har båda typerna i min ägo. De oljefyllda är på 1000 watt och konvektorelementen har tre olika effektlägen (750, 1250 eller 2000 watt). Ett konvektorelement på läge 750 watt är mycket effektivare än det oljefyllda på 1000 watt.
Dock är konvektorelement av den typ jag använder (köpt på Jula) inte avsett annat än för tillfälligt bruk enligt medföljande instruktioner.
Oljeelementen kan ju väggmonteras för stadigvarande användning.
 
A aka_the_barf skrev:
Med ventilationen och så många fönster kommer 1200watt få kämpa på bra för att kunna hålla en ok temp.

Placera elementen under fönster där det drar(kallras) som mest.

Har du pengar pch lite tid kan du kika på mitsubitshis vl-100 ftx aggregar som för en liten peng kan göra värme förlutsterna mkt mindre på ventilations sidan. Har gjort en mini recension på denna här : [länk]
Tydligen är oljeelement inte så bra att ha under fönster med kallras. Men det är där de är uppsatta.
 
B Boende45 skrev:
Jag förstår inte problemet?

Det är naturligtvis bara att vrida upp termostaten på max.

Det är inte så att radiatorerna värmer upp samtliga byggnader på 20 kvm till 19 grader vid en viss inställning.

Om huset kräver 1,5 kW värmeeffekt vid 0 grader för att hålla 19 grader inomhus kommer naturligtvis dessa 2 radiatorer inte klara detta.
Man tycker att det borde termostatet reglera för det är dess uppgift. Men som påvisat är felmarginalen stor.
 
N Nalleman64 skrev:
Min erfarenhet är att konvektorelement klarar att värma ett utrymme liknande det du beskriver mycket bättre än oljefyllda radiatorer. Har testat och har båda typerna i min ägo. De oljefyllda är på 1000 watt och konvektorelementen har tre olika effektlägen (750, 1250 eller 2000 watt). Ett konvektorelement på läge 750 watt är mycket effektivare än det oljefyllda på 1000 watt.
Dock är konvektorelement av den typ jag använder (köpt på Jula) inte avsett annat än för tillfälligt bruk enligt medföljande instruktioner.
Oljeelementen kan ju väggmonteras för stadigvarande användning.

Jag såg att det fanns oljeelement med konvektor.

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...-element-gnosjo-klimatprodukter-1480/p-877720
 
F forummannen skrev:
Jag såg att det fanns oljeelement med konvektor.

[länk]
Det där är väl inte vad i vart fall jag brukar kalla konvektorelement (med fläkt) ?
Konvektorplåt vet jag inte vad det är...
 
F forummannen skrev:
Man tycker att det borde termostatet reglera för det är dess uppgift. Men som påvisat är felmarginalen stor.
På dessa radiatorer sitter termostaten på elementet och kan därför inte känna av temperaturen längre bort i rummet.
 
D Dilato skrev:
Det där är väl inte vad i vart fall jag brukar kalla konvektorelement (med fläkt) ?
Konvektorplåt vet jag inte vad det är...

Konvektorplåt?
Utöver val av termostat, effekt och storlek på radiatorn erbjuder vi också radiatorer med eller utan konvektorplåt. Konvektorplåten är en veckad plåt som är placerad på baksidan av radiatorn för att bättre sprida värmen ut i rummet. Istället för att värmen på baksidan av radiatorn går in i väggen, sprider konvektorplåten varmluften uppåt och ut i rummet. (Konvektorplåten utökar inte distansen ut från väggen vid fast installation)
 
D Dilato skrev:
Det där är väl inte vad i vart fall jag brukar kalla konvektorelement (med fläkt) ?
Konvektorplåt vet jag inte vad det är...
Element med fläkt heter väl fläktelement? Konvektion behöver ingen fläkt.
 
F forummannen skrev:
Tydligen är oljeelement inte så bra att ha under fönster med kallras. Men det är där de är uppsatta.
Alla element är bra att ha under fönster det är därför de alltid sitter där.... varr är just olje element tex sämre än vattenburet?
 
A aka_the_barf skrev:
Alla element är bra att ha under fönster det är därför de alltid sitter där.... varr är just olje element tex sämre än vattenburet?
Det förklaras inte men jag kan tänka mig att det handlar om den långsammare jämnare uppvärmningen.
 
F forummannen skrev:
Har ett litet hus där huvudbyggnaden är cirka 20 kvm. Det är fritidshusstandard med tvåglasfönster främst för sommarbruk. Men isolerat.

Har två element på 1200 W totalt.

Det här är det största

[länk]

Teoretisk så skall det räcka till 20 kvm. Men när jag ställer termostaten på kl 12 som skall vara 19 grader så får jag typ 13-14 grader.

Det är 11 fönster (3 små) och tre ventiler så det är väl lite överdrivet med ventilation men det är på grund av tidigare problem med mögel i "krypgrunden". En ventilation är en större som går på solenergi.

Jag stängde två ventiler, såna där små runda, och tänkte köpa isoleringsgardiner samt installera ett till element.

Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att det är så kallt vid bara noll grader. Borde inte 2 oljeelement klara det om de kör på? Det har tidigare inte varit så lätt att få upp det till 19 grader även när det vara runt 8 grader utomhus. Termostaten är tydligen inte de bästa i såna när budgetelement så det kanske påverkar?

Någon som har några tips?
Bild/bilder på huset?
 
F forummannen skrev:
Det förklaras inte men jag kan tänka mig att det handlar om den långsammare jämnare uppvärmningen.
1000 watt på olja eller 1000 watt konvektor spelar liten roll så det måste vara att konvektorer snabbt värmer upp medan olja/ vatten håller jämnare värme.
 
N Nalleman64 skrev:
Ett konvektorelement på läge 750 watt är mycket effektivare än det oljefyllda på 1000 watt.
Effektivare? Har du lust att utveckla? I min värld är båda hundraprocentigt effektiva.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
Effektivare? Har du lust att utveckla? I min värld är båda hundraprocentigt effektiva.
Ett konvektorelement klarade/klarar att hålla ett rum varmt bättre än ett oljefyllt element till en lägre förbrukning av el. Mätte med en energimätare under en vecka med ungefär samma utomhustemperatur.
Det gick dessutom snabbare att få upp temperaturen med konvektorelementet.
 
Cheesen
N Nalleman64 skrev:
Min erfarenhet är att konvektorelement klarar att värma ett utrymme liknande det du beskriver mycket bättre än oljefyllda radiatorer. Har testat och har båda typerna i min ägo. De oljefyllda är på 1000 watt och konvektorelementen har tre olika effektlägen (750, 1250 eller 2000 watt). Ett konvektorelement på läge 750 watt är mycket effektivare än det oljefyllda på 1000 watt.
Dock är konvektorelement av den typ jag använder (köpt på Jula) inte avsett annat än för tillfälligt bruk enligt medföljande instruktioner.
Oljeelementen kan ju väggmonteras för stadigvarande användning.
Min erfarenhet är då precis tvärtom. Har ett "utedass" i stugan där jag har ett oljeelement på 750W. Alltid behaglig temperatur när vi är där vintertid. Provade med ett 750w konvektorelement först, det var endera iskallt inne efter tre minuter när elementet slagit av eller kokhett när det värmde. Du får ingen jämn och behaglig temperatur.
Hade samma upplevelse i villan i Arjeplog där vi hade moderna konvektorelement i två rum för att stötta luftvärmepump. När jag ställde in samma portabla oljeelement som jag har på dasset nu så blev värmen behaglig och jämn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.