Som rubriken lyder vill jag kunna logga husets elförbrukning till ett minne som jag kan tanka ur lite då och då med en pc och göra en sammanställning. Det jag hittat är ju nästan 5-siffriga belopp och inget för mig. Nu har jag hittat en någorlunda billig logger för 36 dagar. Den finns i 2 versioner. Den ena är för 1-fas stickpropp och den andra vet jag inte riktigt vad det är, möjligtvis är den för 1-fas fast installation.

Man skulle skaffa 3 st uttagssensorer och logga pararellt i en visningsenhet.

Nu är jag kanske inte så smart på det här med 3-fas men tror ni det skulle funka att logga varje fas med en uttagssensor och få korrekt resultat?

Eller är det helt fel utrustning jag hittat?
 
Redigerat:
Har du tur Har Ditt Elbolag satt upp en digital mätare i din Servisanl med utgång av en potentialfri kontakt för pulsstyrd elmätning kWh.
Då kan du ta in signalen till din dator och logga denna.
Du kan även montera in en billigare Regulator/duc eller liknande som loggar det via display.
Finns ju även duc:ar som är relativt prisvärda för några tusenlappar där du kan få övervakning till av elförbrukning av villan via ett webgränsnitt.
Kolla med ditt elbolag ang mätaren...
 
Jo jag har kollat det och jag har en gammal elmätare utan utgångar. Men för ca 18 månader sedan satt dom dit en liten låda före den gamla mätaren som inte har någon komunikation med den. Det är för fjärravläsninng. Nu har dom en skum mätartyp som ligger och sänder ett mätvärde under 25 timmar. Samtliga 1000 talet elmätare ligger och sänder samtidigt till elverkets server. Och det fungerar bara för att alla sänder så långsamt. Jag pratade med elverket förut och fick en excelfil men det var lite pustigt för honom.

Nu vill jag logga typ varje timme. Det är sådan utrustning jag vill ha.

Du nämde nått om billigare Regulator/duc. Kan du länka till en sådan?
 
mrw skrev:
eru lite händig så finns ju detta+
[länk]
Nog är jag ganska händig, men var får man tag på en EMC-Controller?
 
Om du har en gammal mätare fär du sätta in en mätare med utgång med pulsutgång först.
Det finns många olika fabrikat av regulatorer med webgränsnitt men många av de stora märkena har licensierad program verktyg = Dyrt att köpa in.
Men det börjar finnas lite på marknaden där man inte behöver licens.
Jag har fö rmig att Albelko webmaster är licensfri och dessutom friprogrammerbar.
Eller så får du välja någon med färdiga lösninga typ Regin corrigo EV ,EH
Men det är dyrt at köpa in en Regin corrigo och endast logga elmätaren .
Men helt klart prisvärt om du vill koppla upp värmesystemet vi regulatorn och logga teperaturer och dyligt och få tillgång till det på nätet.
Välj en modell med TCP/IPkommunikation för att endast patcha in det till befintligt nätverk.
 
http://www.regin.se/sv/index.html
Kolla denna adress.
Corrigon är licensfri
Men vill du ha häftigare lösningar så går det att ordna men det kostar där efter.
 
Det där låter lite dyrt för att endast logga elmätaren som jag tänkt göra. Men det är helt klart intressant som du säger, om man också vill reglera värmen i huset. Det ligger nog i framtiden isåfall för mig.

Nu vill jag endast logga elförbrukningen. Det bästa vore om loggningen gick direkt till ett memory card typ SD el dyl. Får man nu tag på en mätare med pulsutgång skulle man ha nån enchips dator (PIC, Amtel eller dyl) som skriver direkt till ett SD-kort. Man skulle även logga utetemperaturen med en pulsad tempgivare om det inte är för krångligt. Får man tag på en sådan byggbeskrivning med källkod så kan det bli billigt. Nackdelen är ju att man inte kan se förbrukningen "live". Går väl att kompensera något genom att skifta SD-card oftare. Tror många skulle uppskatta en sådan lösning om det är enkelt och billigt.
 
Det absolut billigaste (och exakta) måste vara att montera en extra elmätare med pulsutgång efter elbolagets. Du får en för under 300kr http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=22&products_id=37
Sen behövs något som kan logga S0-utgången. Helt klart enklast är att använda en dator och något av dom gratisprogram som finns, tillexempel EMC från techtrade ovan. Det enda som behövs förutom elmätaren och datorn är en kabel och ett motstånd.

Vill man inte ha en dator igång så får man nog allt lära sig att programmera µC ;)
 
Dum fråga kanske, men borde inte nätleverantörerna kunna erbjuda en onlinetjänst som visar förbrukningen live nu när man installerar realtidsmätare? Jag skulle i alla fall vara intresserad av att se vad som händer med förbrukningen i sommarstugan dryga 30 mil bort.
 
Jodå, eon har redan det på prov i några storstäder, ser fram emot när det kommer hit.
 
Kanon. Eon är nätleverantör för stugan så det är väl bara att bida sin tid.
 
Eon tillhandahåller en tjänst där man kan se förbrukningen timme för timme.
Än så länge endast inom vissa områden.
Jag har anmält mig men inte fått tjänsten än men det ser lovande ut.
/m
 
Vi har fått mätare från Kamstrup, Kamtrup 162, ngn som vet om man kan göra ngt kul med den? Tyvärr lär det ta sjukt lång tid innan min kommun kommer erbjuda ngn slags web-applikation.
 
Kolla in denna om ni ska hålla koll på förbrukningen, hittade den av en slump igår och kom att tänka på att jag hade läst nån tråd om någon som ville logg sin förbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.