Hej,

Jag tänkte att jag kunde lägga upp lite bilder på vårt projekt efterhand som jag får lite tid att lägga upp dom.


För ungefär ett år sedan kom vi fram till att de två rummen som vi saknade kan möjliggöras om vi inreder vår vind.
Så vi beslöt att rita ihop ritningar och söka bygglov för ”projekt ovanvåning”.

Vi har inte 45gradiga takstolar på vårt hus utan vi har ~30graders takstolar vilket tyvärr gör den blivande ovanvåningen lite mindre än önskat men vi körde på för att se vad vi kunde få ut av vår vind.

Efter många timmars ritande och trixande samt kontroll av material m.m. så hade vi nått ett resultat som vi tyckte var acceptabelt i relation till de pengar som vi grovbudgeterade projektet till.

Våra takstolar var konstruerade med en snedsträva från stödbenets nederkant och upp i snedtaket (in i rummet) så denna regel var vi tvungna att växla av på något vis.

Efter en del jagande av byggnadsingenjör som kunde göra en beräkning på hur vi skulle växla av dessa reglar så fick vi då äntligen klart med alla detaljer till vår bygglovsansökan.

I början på februari kom då svaret från byggnadskontoret och vi hade ett beviljat bygglov med ett krav på kvalitetsansvarig och kontrollplan (vilket jag hade hoppats på att slippa).

Efter lite forskande på Internet om vad som krävdes och samtal med kommunens byggnadsingenjör kom vi fram till att svärfar har den kompetensen som krävs för ett projekt som detta.

Efter att vi äntligen hade fått till en tid för byggsamrådsmötet och kontrollplanen var ifylld fick vi äntligen godkänt för byggstart även om vi nu var inne i mars månad.

I följande inlägg kommer jag nu att lägga upp lite bilder efterhand som jag får tid och ork för den som är intresserad.
 
Försök1 att infoga bild!

Skiss på den blivande ovanvåningen.
 
  • husritning_2_060120_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Försöker få in fler bilder på omväxlingen av takstolarna nedan.
 
  • takstolsomvxling_4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan någon vänlig själ förklara för mig hur man får in flera bilder i samma inlägg?
 
NiclasR skrev:
Kan någon vänlig själ förklara för mig hur man får in flera bilder i samma inlägg?
Jag har sett diskussioner om det där förut, och det verkar som om det inte går att få in flera bilder. När du ser ett inlägg med flera bilder så är bilderna länkade från en annan hemsida. Men skicka en bild i taget du, det är ju kul med lite bildtexter också. Intressant projekt förresten.
 
Här har jag börjat att växla av dom första reglarna samt förstärka stödbenet.
 
  • takstolsomvxling_5.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite bättre bild på anslutningen mellan stödben och snedvägg/tak.
 
  • takstolsomvxling_3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här ser man anslutningen mot nocken. Behövde inte gå hela vägen upp eftersom taket ska sänkas något och bärigheten var tillräcklig. Alla förstärkande reglar är limmade och skruvade med cc 300.
 
  • takstolsomvxling_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftspalt uppe vid nock som jag har böjt för att lösullssprutarna ska kunna spruta hela vägen upp. Som synes så har jag använt oljeimpregnerad massonit för att få ett dubbelt "yttertak".
 
  • Luftspalt_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite luftspalt till.....
 
  • Luftspalt_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutningen mellan luftspalt och ytterväggens utegips som jag har tätat med fogskum för att få anslutningen så tät som möjlig.
 
  • luftspalt_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftspaltspassage förbi takfönstret (takfönstret fyller inte ut hela takstolsfacket).
 
  • luftspalt_takfnster_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätning med silikonfog mellan luftspaltsskivor för att få det så lufttätt som möjligt.
Som man kan se så ligger skivorna fel för bästa lufttäthet men för att inte eventuellt vattenläckage ska rinna in i isoleringen så har jag lagt skivorna på detta vis.
 
  • PICT3135.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Men behöver det verkligen vara (så) tätt mellan luftspaltskivorna? När jag var med på ett bygge var det inte alls speciellt viktigt, utan det enda som räknades var att isoleringen inte skulle ha en chans att nå yttertaket.
Däremot verkar det smart att lägga masonitskarvarna en aning omlott, så om det "omöjliga" händer, att det droppar in vatten, så rinner det ovanför masoniten och neråt.

Tycker det ser bra ut, mycket seriöst.
//ML
 
Nej det är möjligt att det inte behöver vara så tätt som det blir med fogen.

Jag resonerade som så, att göra denna fog tar nästan ingen tid och kostar ~en hundralapp så varför inte.

Har läst om isoleringsförsämringen vid luftrörelse i isoleringsskiktet, så tyckte jag att man kan göra det så bra som möjligt.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.