IMAG1041.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Länken verkar inte funka!
 
hmm ok, jag ser den, vet du någon lösning?
 
Länken verkar inte funka!
 
IMAG1041.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
går det att se bilden?
 
yes, fast vertikalt.
 
Vad är problemet? Det är så här det ska seut. Papp i botten, underlagspapp som förstärkning i botten av rännan, plåt med falsning för hakklammer för att fästa vinkelplåten och en underlagspapptäckning som klistras in på plåten.
 
he he har du lust att förklara detta lite bättre i praktiken? och en underlagspapptäckning som klistras in på plåten.
som jag förstår det blir det papp på pappen, känns dom en märklig uppbyggnad men det är nog för jag inte fattar...
 
Så gjorde man ofta för men många har går ifrån det idag eftersom läkten ofta ruttnar i ränndalen utan man gör som på min bild ofta med underbeslag och sen en annan typ av ränndals plåt när du väl har läktat.


20121023_1_5086f4f9ddf2b35451000d62.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bygger+134+028.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack johan så som du visar på sista bilden har jag inga problem att förstå hur man gör, och så hade jag gärna gjort men i ama hus 11 så är det som på min bild... och enligt ama hus 11 så skall underbeslaget som du visar på första bilden ligga underst och sedan papp...
 
och johan vad gjorde man ofta förr? den bild jag visar är ju från ama hus 11 alltså senaste boken...
 
Man måste inte ha papp under underbeslaget bara en extra säkerhet. sätter man underbeslaget sen papp ut på det sen en sån ränndal som är på sista bilder räcker gott och väl.

Många plåtslagare har slutat göra så vet inte om det ny finns med i hus ama men ibland kommer plåtslagare på bättre sätt och det kan ta tid in hus ama lägger till det.
 
Redigerat:
Tack johan men är din lösning godkänd för det är ju inte föreskrivet att göra så.
 
Vilken funktion fyller underbeslaget?

Jag förutsätter att man måste ha pappa mellan underbeslaget och ränndalsplåten.

I "hängslen och livremsfallet" är det alltså papp-underbeslag-papp-ränndalsplåt?

Jag skulle ju i alla lägen, med erfarenhet från min gamla kåk, som numera har ett heltäckande dubbelfalsat plåttak, gå på den lösning Johan förordar, och det är den jag sett tidigare som "nuvarande" sätt att göra på, praxis typ.

Nackdelen med den dock, är väl att vatten som rinner ner innanför pannorna inte hittar in i ränndalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.