Jag tror vi alla kan hjälpa varandra om de som mätt temp/luftfuktighet på sina vindar kan delge sina resultat.

Jag tänkte föreslå att folk med termometrar/hygrometrar kan lägga ut sina resultat.

Jag har själv lagt på 100 mm isolering ovanpå det gamla kutterspånet (100-150 mm) på vinden i mitt gamla hus från 1920-talet med en nybyggd del med 400 mm stenullsisolering med luftspalt. Jag fick rådet att hålla koll på vinden efter detta och införskaffade en termometer/hygrometer. Nu under julhelgen när det var ung. -10 C ute var det ung. 0 C på vinden med en luftfuktighet på 80%. Detta kändes lite mycket men jag vet inte hur bra instrumentet är, +-5% noggrannhet vid 25 C. Tänkte införskaffa en bättre instrument med trådlösa givare för kontinuerlig insamling av data.

Vinden var i gott skick innan tilläggsisoleringen lades dit men eftersom jag inte vet hur luftfuktigheten var innan tilläggsisoleringen vet jag inte om den relativt höga luftfuktigheten beror på tilläggsisoleringen eller om det var liknande klimat innan. Därför vore det bra om andra kunde lägga ut sina värden för någon form av jämförelse. Jag tror vi alla kan vara betjänta av det.
 
Jag har mätt i två år med trådlösa sensorer som kostar drygt 300sek per styck.

http://www.safecast.se/shop/?cat_id=70

Problemet med dessa (och alla andra givare av liknande typ (konsumentprodukter) är att när man mäter under lång tid och vid låga temperaturer så mäter dom så fel att mätvärdena är helt ointressanta. Det är inte 5% fel (gäller bara vid 20 grader ungefär) utan 20% fel eller mer. Dom vet inte ens på fabriken....

Mao, lägg ner planerna på att mäta på detta vis för det funkar inte.

Mitt bästa tips är att skaffa en http://www.exotek-instruments.se/PDF-Documents/BDD-mini(swe).pdf

Kostar cirka 700 sek om jag minns rätt. Gör mätningar regelbundet på flera ställen.

Ska du kontinuerligt långtidsmäta får du nog räkna med att det kostar ett par tusen per mätställe.
 
Jag inser, precis som du skriver, att konsumentprodukterna inte är att lita på. Jag har en fuktmätare, liknande Exotek-instrumentet, för att mäta lufthalten i tex trä men det säger kanske inte så mycket om isolering/ventilation än om när man kan måla eller tänker jag fel? Vid målning gäller ju annars att fukthalten ska vara lägre än 17% om jag inte minns helt fel men vad innebär det för luftfuktighet och mögeltillväxt?

Jag har tittat på ett annat instrument med trådlös givaren och det verkar som om det är betydligt bättre än det jag har idag men det kanske inte är tillräckligt bra ändå?

Klimatminne:
http://www.safecast.se/shop/?artnr=WS303015

Trådlös givare:
http://www.safecast.se/shop/?artnr=TX4-433

Detta klimatminne kan även kalibreras för dels temp men framförallt för den relativa luftfuktigheten varför jag tror och hoppas att de kan vara användbara.

Sedan som jag skriver så kanske det inte är hela världen om den relativa luftfuktigheten är 80% under en period? Därför vore det bra att få veta vad andra där ute har för hus/vind-konstruktion och mätvärden, även om siffrorna inte är 100% sanningsenliga.

MathiasS skrev:
Jag har mätt i två år med trådlösa sensorer som kostar drygt 300sek per styck.

[länk]

Problemet med dessa (och alla andra givare av liknande typ (konsumentprodukter) är att när man mäter under lång tid och vid låga temperaturer så mäter dom så fel att mätvärdena är helt ointressanta. Det är inte 5% fel (gäller bara vid 20 grader ungefär) utan 20% fel eller mer. Dom vet inte ens på fabriken....

Mao, lägg ner planerna på att mäta på detta vis för det funkar inte.

Mitt bästa tips är att skaffa en [länk]

Kostar cirka 700 sek om jag minns rätt. Gör mätningar regelbundet på flera ställen.

Ska du kontinuerligt långtidsmäta får du nog räkna med att det kostar ett par tusen per mätställe.
 
Redigerat:
Ett instrument liknande exotek är nog det rimligaste sättet att göra det på. Att mäta några millimeter in i träet är ju precis vad vi vill göra egentligen. Hur fuktig luften är är ju bara halvintressant. Det är inte ett problem om inte virket blivit fuktigt också.

Jag gissar att den givare du länkar till är lika dålig eller sämre än den jag provat.

När jag surfade lite nu såg jag också att Trygghetsvakten tagit fram ett diagnosinstrument. Kostar cirka 1800 sek men säljs bara till befintliga kunder. Det visar nog rätt tydligt vad det kostar (till konsumentledet) att mäta rf under lång tid.

Att du har 80% rf under en period behöver inte vara ett problem, jag vill minnas att man brukar säga att man under längre perioder ska hålla sig under 65-70% för att vara på den säkra sidan, men jag är lite osäker på den uppgiften nu.
 
Jag har hittat ett diagram som visar när det är risk för mögel. Enligt det diagrammet är både tid och temperatur avgörande för om mögel ska börja växa. Se länken till diagrammet. Sen har jag ingen aning om hur mycket vetenskap det egentligen ligger bakom men ett litet hum om hur det ligger till borde det vara.

http://frittliv.autonomtech.se/Gallery/MyClimaLog/climalog.php#MOLDRISKDIAGRAM
 
Redigerat:
Tack Spendera!
Det där var intressant läsning!!

/Hasse
 
Jag loggar med denna master och tre slavar. http://www.isn.se/luftfuktighet.htm#temr812

Vi har två bostadshus som används och eldas på samma sätt ändå har jag alarmerande värden på den ena vinden!?

Båda husen har krypgrund och kallvind och eldas dagligen med rörugn /vedspis samt elradiatorer som grundvärme.
Så både grund och vindar har en "varm" murstock helt enligt originaltanken konstruktionsmässigt.

Snittvärden under denna jul/nyårshelg:
Utomhus -4 till -22 grader och ca 74% till 80% rh

Hus 1 i originalskick från -37 med stående plank i väggar och med sågspån i väggar och på vind.
Hus 2 original från 1840 med timmer, tilläggsisolerat (glasull)vid en ombyggnad 1983 utvändigt väggar och på vind.

Båda husen:
Grunderna 4-5grader och 45-55%rh
Inomhus 18-20grader och 34-37%rh

Hus 1 vinden:
-1 till -3,6 och 70-75%rh

Hus 2 vinden:
-3,4 till -6,6 och 90-99%rh

Hus 1 både känns och luktar kärnfriskt i alla utrymmen.

Hus 2 är helt ok förutom på vinden som känns unken och fuktig, nu är det även rätt mycket frost på undersidan av taket.
Virket är inte skadat eller dåligt men ser rätt trist ut och möglet lurar nog vilken dag som helst..!

Hur kan dessa vindar skilja sig åt så mycket.??
 
Redigerat:
Anders:

1. Sensorerna på från ISN är jag lika skeptiskt till som allt annat av liknande sort. Jag ska faktiskt kosta på mig att fråga ISN vid vilket TEMPERATUR område som RF kan mätas +-5%. Det är där det brukar brista.....

2. Bara några få grader lägre temp ger en avsevärd påverkan på RF. Kanske är det så enkelt som att din andra vind är 3 grader kallare?
 
MathiasS skrev:
Anders:

1. Sensorerna på från ISN är jag lika skeptiskt till som allt annat av liknande sort. Jag ska faktiskt kosta på mig att fråga ISN vid vilket TEMPERATUR område som RF kan mätas +-5%. Det är där det brukar brista.....

2. Bara några få grader lägre temp ger en avsevärd påverkan på RF. Kanske är det så enkelt som att din andra vind är 3 grader kallare?
1. Du är nog ute och cyklar lite i din kritik..Helt klart är toleransen större med ett så här billigt instrument jmf ett proffsinstrument som i alla olika förhållanden alltid skall visa ”exakt”.Krypgrundshygrometern har ju en tröghet i mätningen pga kapslingen och skall inte påverkas av snabba förändringar. Denna typ av instrument är ju avsedd att ge indikation av typen grönt-gult-rött på fuktigheten i krypgrunden/vinden hellre än att det värde som visas skall anses som exakt.

2. Visst är vinden kallare pga bättre isolering, men jag tycker att det är omotivetat mycket fukt där uppe, tom så mycket att vi har letat efter läckor...utan resultat. Så i detta fall behövs det inte ens en mätare för att man ska reagera.
(Liksom på många andra vindar efter vad jag läst här.)

Datablad direkt från tillverkaren:
TEMPGIVARE & HYGROMETER
TOLERANSER

INOMHUS UTOMHUS

Temp Temp
0°C - 40°C +/- 1°C -20°C - 0°C +/- 2°C
40°C > +/- 2°C 0°C - 40°C +/- 1°C
40°C - 50°C +/- 2°C
50°C - 60°C +/- 3°C

Luftfuktighet Luftfuktighet
25% - 40% +/- 7% 25% - 40% +/- 7%
40% - 80% +/- 5% 40% - 80% +/- 5%
80% - 90% +/- 7% 80% - 90% +/- 7%
 
Det där dokumentet (Toleranser för sensorerna) har jag också. Jag pratade med Oregon om det idag också men dom kunde inte svara på vid vilken temperatur denna felmarginal gäller. Ej heller fanns det någon uppgift om långtidsdrift. Mao säger specen ingenting.

Jag fick dock höra att Jerker på LFS testat några av dessa sensorer med relativt gott resultat, ska försöka få tag på Jerker igen och höra hur han mätt. Det vore ju väldigt trevligt om det faktiskt går att köpa en sensor till rimliga pengar som iaf kan ge en indikation på verkligt värde....

Att mäta är att veta, men det är inte lätt att veta hur man ska mäta.....
 
Det verkar ju som en altför stor isolering av vinden leder till lägre temperatur på vinden med medföljande fuktproblem där.

Vad skulle hända om man följde upp isoleringen av golvet på vinden med en isolering av taket?

/ATW
 
ArneTW skrev:
Det verkar ju som en altför stor isolering av vinden leder till lägre temperatur på vinden med medföljande fuktproblem där.

Vad skulle hända om man följde upp isoleringen av golvet på vinden med en isolering av taket?

/ATW
Det är ju den perfekta lösningen och det är pinsamt att inte alla gör så egentligen. Isoleringen borde ligga utanför taket under takpannorna så att man slipper ha en iskall vind. Bort med isoleringen i bjälklaget och lägg den på den blöta sidan av taket istället. Finns flera sådana typkonstruktioner att använda.
 
varför den blöta sidan?
skulle men inte kunna sätta isoleringen på insidan av råsponten?

/ATW
 
ArneTW skrev:
varför den blöta sidan?
skulle men inte kunna sätta isoleringen på insidan av råsponten?

/ATW
För att då kondenserar fortfarande fuktig luft inne på din vind. Det är ju bättre om all luft inne på vinden är varm och inte någonstans kyls ner så att dagpunkten nås.

Kolla tex på Thermisols takisolering. Tycker det verkar skitsmart och har lovat mig själv att om jag någonsin bygger ett nytt hus så ska jag göra så.

http://www.thermisol.se/?gclid=CJf67cyTgpgCFQ5PQgodA2RSCw
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Kolla tex på Thermisols takisolering. Tycker det verkar skitsmart och har lovat mig själv att om jag någonsin bygger ett nytt hus så ska jag göra så.

[länk]
Jag har också kikat på det och gillar iden.

Men en sak förstår jag inte riktigt.
Om jag lägger 100mm cellplast ovanpå råsponten och sen 300-500 mm isolering under kommer ändå daggpunkten hamna innanför råsponten.
Har jag invändigt ryggåstak blir problemet ännu tydligare.

Så jag vet inte hur dom tänkt, eller hur kommer fungera ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.