Hej alla trevliga byggforumsdeltagare!

Jag har varit med i forumet ganska länge, men än så länge har jag mest följt alla goda råd samt letat inspiration.

I april/maj påbörjade jag mitt "lilla fritidsprojekt" som innebär att jag bygger om en del av en ladugård/stall till en modern funkislägenhet med rejäl takhöjd.

Tidsplanen är helt enkelt: Bygg och ha kul på fritiden så blir det klart när det blir... (i runda slängar ett år eller två.

Statusen nu är att jag har grävt ur nedre delen av ena bottenplanet, grust, dränerat, gjutit plintar och gjort grund. (en fjärdedel av bottenplan var som en carport för traktor och för 50 år sedan var det väl gödselstacken. Innanför var det bara stampad gjord och den är urgrävd en meter på egen hand.

Det är gjutet, reglat, golvat osv. Så bottenvåningen är klar fram till att den ska isoleras och dra kabelrören för elen. Ska även bila ur "stalldelen" som är ett gammalt betonggolv som ska justeras och ha ett avloppsrör nedgrävt.

Övervåningen är reglad för golv och spånet är lagt.

Det är själva statusen nu. Nästa steg är att göra trappan (grovreglad) som i ett senare skede kläs i finare trä.


Planlösning: Nedre plan består av en stor hall samt ett bad/relaxrum på ca 35 kvadrat. Tanken är att ha badrummet tvådelat med toa/handfat/förvaring osv i en del samt bastu, dusch och bubbelkar i den andra delen (stalldelen).

Ovanvåningen består av ett integrerat kök och vardagsrum med öppen planlösning samt två sovrum längs ena sidan på ett litet etage 40 cm ovan övriga delen. Högsta höjden i tak på ovanvåningen är ca 5.5 meter så det blir rymligt. Kommer eventuellt även göra ett halvt etage till på ena delen ovanför köket där man kan ha kontor/dator och lite mer förvaring samt utsikt ned mot vardagsrummet.

Vårt sovrum kommer bara ha en litem halvhög vägg vid trappen, se bild nedan.

Nåväl, nästa steg är att regla väggar på ovanvåningen och klura ut det på något smidigt sätt, speciellt taket blir lite meck. Takstolar behövs inte direkt eftersom taket redan finns, men regla måste jag ändå göra för att isolera mot tak, och bygga innertak.

Jag kommer göra det mesta själv, men svärfar som är elektriker sköter det mesta av den biten, samt viss VVS får en fackman göra.

Allt detta som ren terapi och skön kontrast. Arbetar mitt inne i Stockholm City som Key Account Manager på ett stort internationellt företag. Bygget ligger ute på landet mellan Enköping och Bålsta så det är en mysig och avkopplande miljö och det behövs....
 
Här är mina hemmasnickrade ritningar över bygget.
 
  • ritning-botten.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ritning-plan2.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ritning-loft.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer byta delar av panelen mot ny fräsch panel, men looken kommer vara densamma för att inte förstöra helheten. Givetvis kommer en del fönster att stoppas in enligt ritningen ovan, men det ska ändå kännas gammaldags utvändigt.

Ett altandäck och lite gräsmatta framför kommer givetvis....
 
  • DSC_0363.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0364.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglingen mot ovanvåningen. De gamla stockarna från stallet har gamla kalkfärgsrester på sig men de är väldigt fräscha för att vara från sent 1800-tal. De mot ytterväggen kommer bytas då de var lite mörkna och råttuppkäkade på vissa ställen.
 
  • DSC_0366.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0369.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort fönster för en ljus hall med fin utsikt...
 
  • DSC_0371.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy nere från hallen innan de sista golvspånen las på. En bit upp. Nästan 8 meter.
 
  • DSC_0373.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa mot övervåningen landar här snart...
 
  • DSC_0374.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0380.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvet på övervåningen är lagt, åtminstone spånet.... Sedan blir det valnötsgolv ovanpå....

Vyn är mot den del där sovrummen kommer vara. Det högra för oss föräldrar kommer att vara öppet, ungefär som på bilden, men en vägg mellan de två kommer givetvis upp.
Vill behålla de öppna så mycket som möjligt...
 
  • DSC_0397.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stockarna som löper i mitten kommer att vara kvar och sedan synas....
 
  • DSC_0381.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stående i lilltjejens sovrum med vy mot vardagsrum/kök.
 
  • DSC_0382.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0384.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försmak och en del av utskikten vi kommer få njuta av....
Kan tillägga att det enda som hörs här ute är fåglarnas kvitter - när inte jag är i farten förstås....
 
  • DSC_0386.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
rejälka stocker och fortfarande i superskick fast de är över hundra år...
Sågade av några på bottenvåningen för trappöppningen och öppningen i badrummet. nedan... De såg fortfarande färska ut inuti.... fast rejält hårda så motorsågen fick jobba....
 
  • DSC_0387.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom gärna med frågor och förslag om det är något ni funderar på. Jag har en del frågetecken att lösa framöver. Närmast är att konstruerara en stabil och bra trappa. Läst en del om det i forumet och på andra sidor så det ska nog gå bra. Räknar med 13 steg och ca 18 höga och 23 cm djupa steg. Frihöjden är ca 2.10 m då och bredden 90 cm. Bör väl funka?
 
Jävligt häftigt!
 
Jodå, det är häftigt och vild idé som ska bli kul att förverkliga. Budgeterat max 300 000 kr inkl allt som behövs från virke till vitvaror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.