AnneFi
jkarlberg skrev:
Köpte ni ert hus alldeles för dyrt eller vad menar du?
Nej, köpte huset 2007 när alla huspriser låg på topp och nu gör dem inte det.
Men jag vet inte. Kan ju ha helt fel och ha turen att värdet har stigit trots de sjunkande huspriserna
 
AnneFi skrev:
Nej, köpte huset 2007 när alla huspriser låg på topp och nu gör dem inte det.
Men jag vet inte. Kan ju ha helt fel och ha turen att värdet har stigit trots de sjunkande huspriserna
Du skriver att ni inte vågat ta ut en mäklare för värdering, varför? Allt ni har att förlora är kostnaden för värderingen. Ofta erbjuds kostnadsfria muntliga värderingar. :)
 
AnneFi
FredrikR skrev:
Du skriver att ni inte vågat ta ut en mäklare för värdering, varför? Allt ni har att förlora är kostnaden för värderingen. Ofta erbjuds kostnadsfria muntliga värderingar. :)
Jodå jag vet. Det blir väl att vi får göra det snart. Ska bara stänga igen allt som skriker 'renovring' först
 
Nu har sambon pratat med både mäklaren och banken. Mäklaren kunde sträcka sig till att höja värderingen med 50 000:- dvs. ligga 30 000:- över bankens schablonvärdering. Anledningen till en så låg värdering trots all lovprisning är att det inte spelar ngn som helst roll hur fin en källare är eller vad som finns i den (t ex SPA avdelning), det är trots allts en källare så det höjer inte värdet nämnvärt (jag som husköpare tycker detta låter absurt menmen). Hade detta legat på bostadsplanet så hade värdet varit ett helt annat.

Anledning 2 är som ngn var inne på att vi numera inte har ngt kök och vardagsrum som man kan använda utan problem. Detta drar ner värdet betydligt. Jag kan köpa detta argument även om jag finner det anmärkningsvärt då vi hade en diskussion om just detta med samma mäklare innan vi slet upp golvet där uppe just pga att vi var rädda för vad som skulle hända med värdet. Svaret vi fick då var att det hade ingen betydelse när det handlade om renovering..,

Banken, och jag måste säga att jag verkligen älskar vår bank, förstod vårt dilemma och är beredda att låna ut 200 000:- så att vi kan färdigställa kök och vardagsrum för att (förhoppningsvis) få en mer korrekt värdering.

200 000:- kommer man ju inte särskilt långt med så vi funderar på det här:
Vi gör vid köket så som det ska vara men ställer matbordet så att det sticker ut från köksön. Köket är ju nästan 36kvm så det borde funka. I det som ska bli matrum lägger vi bara in golvet, byter inte fönster eller ngt annat övht och så stoppar vi in en soffa där så länge. Voila vardagsrum! Vad tror ni om det?

Om vi fixar vargdasrummet där det ska vara så har vi nämligen bara ett sovrum fram tills dess att vi byggt till huset och mäklaren verkar ju enbart se till vad som finns idag. Inte vad som är nästa steg. Ett sovrum torde ju även det sänka marknadsvärdet så kan vi inte bara göra såhär i stället?
 
Skönt med en förstående bank :)
Försök att välj billiga matrl och enkla lösningar.....

Lycka till och glöm inte att lägga upp massor av bilder......
...och välj en annan mäklare nästa gång... ;)
 
Ja, det här var ju en ljusning. Med 200' så får ni prioritera och svälja att det inte blir som ni verkligen vill ha det utan fokus får bli att få det till ett skick som gör att ni får en värdering att sedan låna vidare på. Ett tips är att kolla på begagnade kök på blocket. Det finns ibland ganska nya kök att få tag på. Min syster köpte ett fint kök i ek med granitbänkar, 5 år gammalt. Nyvärde över 100', hon gav ca 20'. Vitvaror likaså, begagnat på blocket kan ni få ett komplett paket för 10' och mäklaren kommer inte värdera det lägre än om det vore nya Gaggenau eller liknande.
 
Blocket är ett bra ställe att få tag i det mesta man behöver för renoveringar, ofta kan man få det till runt halva priset jämfört med de stora byggvaruhusen. Har ni lite framförhållning kan man få tag i det mesta på blocket. Jag satte tom ut en köpes annons där jag listade upp allt jag behövde. Det finns massor med överblivet byggmaterial där ute i stugorna :)
 
Har funderat lite över Blocket men iom att vårt kök är så stort så blir det svårt att hitta ngt begagnat. Däremot så har vi funderat mellan Vedum och IKEA då dessa 2 har ett sådant kök som vi vill ha. Lutar väl åt IKEA nu om man säger som så.. Gjorde ett snabbt överslag och då landar skåpen på ca 50 000:- Inte illa för ett 36kvm kök med gigantisk köksö. Får hålla tummarna bara att de drar igång en kökskampanj snart ;0)

Bänkskiva har vi funderat på antingen en matt grå granitskiva eller en betongbänkskiva. Får väl bli en i betong då och så får vi ta oss i kragen och tillverka den själv *gulp*

Golvvärmen är redan inköpt så det är "bara" klickgolvet som ska in. Den mesta vvs:en är redan dragen och en del av elen (tur det).
 
Enk Projektet skrev:
Skönt med en förstående bank :)
Försök att välj billiga matrl och enkla lösningar.....

Lycka till och glöm inte att lägga upp massor av bilder......
...och välj en annan mäklare nästa gång... ;)
Bilder kommer. jag lovar. Kommer fler bilder på källaren också. Får se om jag hinner fota/ lägga upp några till helgen.
 
Då var det lördag dvs helg så då måste jag ju bjuda på lite bilder ;0)
Har varit på bröllopsmässa hela dagen så ni får nöja er med bilder på hobbyrummet för jag orkade bara fota det.
 
Meh...
Går inte att ladda upp dem :(
 
Eftersom det inte gick att lägga upp bilderna från mobilen så kommer de här istället.

Av någon konstig anledning så har jag inte tagit några direkta ”före” bilder i det gamla garaget som numera inhyser hobbyrum och groventré men jag tror nog ni överlever ändå.

wpid-DSC_1494.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hobbrymmet. Bilden är tagen från groventrén. Här har vi rivit ut allt, reglat upp, dragit el, isolerat samt skruvat upp OSB.

wpid-DSC_1714.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rummet från samma vinkel. Under griffel-/magnettavlan ska det stå en låg bänk/skrivbord men annars är det klart.

wpid-DSC_1713.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


wpid-DSC_1715.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


wpid-DSC_1716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Snyggt, blir inspirerad till kommande källarprojekt! :)

Har du mer belysning du kan ösa på med, eller blir de typ arbets/bänkbelysning framöver?
 
Var har du hittat belysningen?
 
noone70 skrev:
Var har du hittat belysningen?
Tror mig ha sett nå liknande i Nordlux? sortiment eller liknande som säljs på Jula, ClasO, Coop mm?
Utearmaturer? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.