Vill med denna tråd tacka samtliga direkta råd och tips till mina funderingar under byggets gång samt alla övriga som finns här på detta suveräna forum som besitter en sån total kunskap tillsammans.

jag är helt novis vad gäller bygge men med tålamod och massor av hjälp här så är jag nu nästan helt klar med mitt garage. Väntar bara på installationen av vämrepumpen.

Bifogar ett par bilder från dag ett till idag, ca 7 månaders effektivt arbete, totalt 1,5 år.

Åter igen, tack alla..

Återkommer nog till våren igen med massa nya funderingar då jag ska starta upp med bastu/relax-projekt i källaren.. :)

mvh/
Mattias

Bild 1:
Jah.. här ska det bli ett garage då..

2;
Tur man har grannar med resurser..

3:
Padda.. dammigt men roligt

4;
Alla kantelement på plats.. suveräna grejor det där..
 
  • 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 5:
Isolering, Golvvärmeslang och armering på plats..

6;
Gjutning .. det fick proffsen fixa medans jag förundrat stod passiv brevid..

7;
Kunde inte låta bli att provparkera bilen i nya "garaget". Kändes litet utan väggar.

8:
Väggsektioner resta.. Från Lövångers bygg.
 
  • 5.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
9:
Takstolar på plats.. Lyftes på plats med L70.

10:
Vet inte varför men måla är nog bland det tråkigaste jag vet så där fick hela familjen hoppa in.. även de minsta.

11:
Takläkt och plast läggs på.. detta var jag ruggigt obekväm med.. lite vingligt och lurigt att lägga ut plasten när det inte finns något stabilt att gå (läs krypa) på.. och en hård betongplatta 3,5 m ner.., men det gick.

12:
Då var det dags för fönster o isolering då..
 
  • 11.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 10.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 12.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
13:
isolering, fönster, glespanel och väv i tak klart..

14;
Utvändigt klart..

15:
Taket isolerade jag med 50 cm Termoträ.. motsvarar ca 70 cm vanlig isolering om jag förstått det rätt.. klart smidigt jämnfört med att krypa och lägga ut vanlig isolering.

16:
Eldragningen var ju ett gissel det med.. Var ska man ha alla uttag nu då..?? Lika bra att damma dit ett gäng här o var på engång..
 
  • 13.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 14.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 15.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 16.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
17:
På väggarna är det först OSD-borad sedan gips.. lika bra ifall man vill skruva upp ngt på väggen

mellan bild 17 och 18 hade jag sånt flyt med bygget så jag glömde helt enkelt bort att fota..

18:
Så nu är målning klart invändigt.. och uppsättning av udertak och armaturer återstår.. Detta var grymt skoj.. lätt, snabbt och med grymt resultat. Sånt gillar jag.

19:
Ja.. då var det klart.. har börjat med inredningen lite.. och en Audi som ska byta vattenpump kom raskt på plats.. Till höger sitter panndelen till golvvärmen, NIBE VM300

20:
Lista hurtsar är bra att ha..
 
  • 17.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 18.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 19.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
21:
Färgen på golvet är vanlg två-komponent epoxifärg.
Tanken var att det skulle bli granitkeramik klinkers men det var brådis att bli klar så jag valde färg .. Får se vad framtiden och ekonomin säger sedan..
Det skulle bli ganska dyrt upptäckte jag med 100 m2 klinkers.

23:
Denna väggdel ska så småning om prydas av svarv, fräs och pelarborr..

24:
Värmepumpen, NIBE fighter 2020 10kW.
 
  • 21.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 23.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 24.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev ju jättesnyggt till slut, och du ser ut att ha haft det roligt under tiden. Intressant att följa ett sådant bygge.

Lycka till med den fortsatta "maskinparken"! :)
 
Vad är det för hurtsar du köpt - är det verktygshyllor? Ser ut så men ser inte riktigt tydligt. Kullagrade verktygs hyllor är riktigt dyra - vad kostade dessa?//R
 
Nu är det ju nybyggt så ordningen är ju klanderfri. Dock är det ju jäkligt snyggt med lådor för verktygen istället för tavla. Men tavla är ju lättare. Men man lär sig kanske rätt så fort vart man har grejerna.
 
Det är Listas hurtsar.. har köpt dem på aktion, ganska dyra men det blev betydligt billigare än att köpa nya då dom kostar ca 5 - 8000/st beroende på storlek. men bra är dom med kullagrade lådor.

Harn haft verktygstavlor förr men jag har samlat på mig så mkt verktyg nu så det skulle bara bli kaos att ha allt på väggen. Dessutom tycker jag det är enklare att ha allt i oilka lådor uppdelat var för sig. Snyggare med.
Framför allt att ha borr-, skruv-, mutter-, oring- kabelsko-sortiment etc.... är dessa perfekta då jag har massor av småaskar som är anpassade för lådorna.
i framkant på varje låda finns en stor vit etikett där man kan skriva vad varje låda innehåller för en tydig översikt.

jag har undvikit att ha hyllor med för det blir lätt att man bara lägger ifrån sig grejor på dessa och det blir fort stökigt och fullt med "rammel" på dessa. Det är bättre med skåp så ser det mer ordningsamt ut.

Alla "bra att ha" grejor och div. prylar som lätt fylls upp i en verkstad och skapar oordning kommer jag att kunna undvika genom att jag direkt i anslutning till garaget har en stor lada där jag förvara allt sånt.
 
Du har gjort ett mycket bra jobb Hanveden! Garaget blev VERKLIGEN snyggt! :) Jag förstår att du är nöjd.

Golvet blev tjusigt med "enbart" färg! Men kan man verkligen lägga klinkers på ett sedan tidigare målat golv?

Vad har du satt för typ av garageportar?

Jag håller med dig om att skåp och hurtsar ger ett "renare" utseende än en massa verktygstavlor på väggarna... Själva satte vi begagnade köksskåp som förvaring i garaget. Ordning och reda och man slipper se "röran".
 
Mikael_L
Har du murat Lecablocken runt syllen själv?
Är det svårt?, något speciellt att tänka på? behövs det ngn armering eller så?

Det känns iaf som en mycket god ide att ha en uppmurad syll i ett garage.
Jag måste kanske köpa nån bok i hur man murar om jag ska göra det där själv... *ler*
 
Mikael_L skrev:
Har du murat Lecablocken runt syllen själv?
Är det svårt?, något speciellt att tänka på? behövs det ngn armering eller så?

Det känns iaf som en mycket god ide att ha en uppmurad syll i ett garage.
Jag måste kanske köpa nån bok i hur man murar om jag ska göra det där själv... *ler*
Köp dessa fem (5) DVD filmer från Skogsindustrierna - Byggbeskrivningar för ca 150 kr (för alla), kolla under utvändigt där ex garage finns - 13,5 timme ren underhållning - vad kan gå fel :)?//R
 
Porten är en Hörmann 4mx2.5m.. är några år gammal men jag gillade konstruktionen då den är mycket solid med regäla "gångjärn" och rullar.. dagens portar i rimlig prisklass är det för mkt plast i för mitt tycke.. denna är nog ca 7 - 8 år gammal.. har suttit på bilprovningen i stockholm.. dvs flitigt använd men av bra kvalitet.

Lecablocken har jag haft på A100 - spackel som är inte alltför enkelt att applicera men man lär sig fort.. det härdar mkt fort men när man väk kommer på tekniken så går det bra.
A100 blir mkt hårt och är enl. mig ett mkt bättre alternativ till puts då det blir snyggare.
 
Mikael_L
Hanveden skrev:
Lecablocken har jag haft på A100 - spackel som är inte alltför enkelt att applicera men man lär sig fort.. det härdar mkt fort men när man väk kommer på tekniken så går det bra.
A100 blir mkt hårt och är enl. mig ett mkt bättre alternativ till puts då det blir snyggare.
Menar du att du murat fast dom på plattan med A100, eller att du använt A100 efteråt istället för puts?
Vilket namn på fabrikatet är det på A100?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.