I en tidigare tråd skrev jag om hur tillverkare envisades med att bara sätta in ismaskin i side-by-side skåp där frysen är hälften så bred och hälften så djup vilket betyder att frysen endast är 1/4 av normalt. Detta gör skåpet helt oanvändbart om man inte är ensamstående eller har ytterligare en frys. Dessutom måste både frysen och kylen bytas ut om en av dem går sönder.

Jag gick därför runt och letade på ett ställe efter vanliga skåp med ismaskin men fick ett enhetligt svar: det finns inga vanliga frysar med ismaskin. Helt otroligt! Nej, det är inte dolda kameran utan sanningen. Inte en enda tillverkare har tänkt till.

Men så nu äntligen fick Husqvarna ändan ur vagnen (och det var på tiden) och har släppt en 60 cm frys som heter "Kristall" med inbyggd ismaskin samt en 60 cm bred kyl som heter "Diamant" där man kan få kolsyrat eller vanligt kallt vatten.
Grattis Husqvarna. Eftersom ni uppenbarligen har något mer hjärna än era konkkurenter blir valet av vitvaror i köket lätt. Nu ska här beställas!

Eftersom Husqvarna och Elektrolux numera är samma företag säljer nu även Elektrolux i sort sett samma skåp (även om jag personligen inte alls tycker de är lika snygga)

Här ser ni en bild på Husqvarnas nya skåp.
kristall_diamant.jpg

Har någon erfarenhet av dessa nya skåp från Husqvarna eller Elektrolux?
 
Spix skrev:
I en tidigare tråd skrev jag om hur tillverkare envisades med att bara sätta in ismaskin i side-by-side skåp där frysen är hälften så bred och hälften så djup vilket betyder att frysen endast är 1/4 av normalt.
Nettovolymen på en side-by-side frys ligger på ca 170-210 liter, (min egen har 211 lit. utan ismaskin) en vanlig frys har ca 200-300 lit. nettovolym så det skiljer mindre än man kan tro.

Fler tokgissningar ???
 
Blev lite sugen på ovanstående kyl/frys, var hittar man den, och vad kostar den?
 
Mmmm...bra pris det är på den!!!

Som förgående talare sa så skiljer det inte så jääätte mycket på volymen...

Meeeeen...om jag hade ett jäääätteee köööök så hade jag nog satt in ett sånt kylskåp/frys...

Nu ska jag köpa en side by side med ismaskin....en soda streamer o sätta den gamla frysen i förrådet...

;D
 
jessicaodanne skrev:
Blev lite sugen på ovanstående kyl/frys, var hittar man den, och vad kostar den?

De kostar ca 13000 kr/st och finns på nätet samt hos handlare som säljer Husqvarna. Jag tippar att priset kommer gå ner när andra tillverkare kommer med egna modeller.

Vad jag förstår ska mittendelen på dörrarna stå ut lite så innervolymen inte minskas.
 
Drygt 13000/st är ju en hel del pengar, men vad tror ni. Kan det vara värt det? Vad kostar ett motsvarande Side-by-side-skåp?
 
Fick fakturan på mina electrolux idag 12000:- /st Klart det är värt det!
 
Här är en bild på Source och Glacier från Electrolux. De är lite billigare än Husqvarnas motsvarighet.

Source%20%26%20Glacier.jpg
 
roybean skrev:
Här är en bild på Source och Glacier från Electrolux. De är lite billigare än Husqvarnas motsvarighet.
Jo, men lite extra är jag beredd att betala för Husqvarnas design. Electroluxs skåp ser så plastiga ut (Skillnaden syns mer i verkligheten än på bilderna i denna tråd)
 
Håller verkligen med, Husqvarnas är rejält mycket snyggare trots att det de facto skiljer så lite. Tänker själv köpa dessa till höstens köksombyggnad.

Dock vore det som sagt roligt att få lite feedback från någon annan än försäljarna på hur skåpen fungerar "i verkligheten". Finns det någon som äger dessa skåp och kan berätta om hur de upplever dem?
 
Har haft dessa electroluxskåp i två månader nu, funkar kanon! Kolsyrepatronen har jag bytt en gång, kostade typ en hundring. Underbart att slippa släpa på Ramlösaflaskor från affären. Ismaskinen klarade dock inte "nytt kök festen" - isen tog slut ;D Såg sen (när jag kollade i instuktionsboken :-[ ) att man kan använda snabbinfrysningsknappen för att öka kapaciteten på isproduktionen :p
 
Härligt att höra, tackar för svaret! :)
 
hallgren skrev:
Har haft dessa electroluxskåp i två månader nu, funkar kanon! Kolsyrepatronen har jag bytt en gång, kostade typ en hundring. Underbart att slippa släpa på Ramlösaflaskor från affären.
Inte för att vara petig, men det är STOR skillnad på kolsyrat vatten och mineralvatten... ;)

 
lbg skrev:
Inte för att vara petig, men det är STOR skillnad på kolsyrat vatten och mineralvatten... ;)
Det är väl inte alls så himla stor skillnad. För det första är de flesta vatten på flaska som utger sig för att avra "mineralvatten" vanligt kranvatten. För det andra innehåller vårt kranvatten mycket mineraler och salter och är från hälsosynpunkt ofta bättre än vattnet på flaska. Kranvattnet går igenom massiva kontroller, det gör inte flaskvattnet. Det kan vara gammalt och innehålla stora mängder bakterier samt att det ofta importeras från länder med sämre vatten än vad vi har. Visst finns Ramlösa och Loka m.fl men jag skulle inte tro att det är varken bättre eller godare vatten än mycket av det kranvatten som finns i Sverige idag. De är meningslöst att betala över 100 ggr så mycket för att få något man lika gärna kan få ur kranen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.