Hejsan.

Jag har en fråga om man kan ta bort en tom oljetank själv. Vad ska man använda för verktyg och måste man göra rent den innan?
Det kan ju vara lite olja kvar och hur får jag då ut den. Kan man göra detta själv?

Mvh Magnus i Orsa
 
Vi står för exakt samma val. Det lutar dock åt en firma får göra det då den ska saneras ifrån oljan.
Fyller man den med spån eller ?
 
Hej !
Jag har precis tagit bort min oljetank i källaren. Jag tippade upp den i bakkant så att den vart så tom som möjligt, sedan sågade jag upp ett hål i sidan (manluckan var för nära taket) så att jag kunde krypa in i tanken och ta ut all "gegga" och torka rent på väggarna och i botten. Efter det så sågade jag ner den i lagom stora delar. Till sågningen köpte jag en tigersåg på Biltema med Lenox bi-metal blad, Biltemas blad är inte så bra. Jag hade också två brandsläckare i beredskap (en pulver och en kolsyra)

Mvh Peter
 
Köpte en tigersåg för 295:- + 5 st blad 100:-..
Tipade upp tanken så att den gicka att tömma helt (de va kvar mindre än en dl) Kastade in sågspån genom manluckan över hela botten på tanken...
Då slutade det nästan att luckta olja så då va de bara att såga ner den i lämpliga bitar.. Tror de blev 10 st av 3 m3 tanken som va gjord i 5 mm plåt..
Började med taket sedan sidorna innan jag sopade igen spånet som jag slängde in i ved pannan så va man av med det på en gång.. (de brann bra ;D)
Doppade såg bladet i spillolja med jämna mellanrum för att kyla o smörja (första bladet rök efter en meter :-[)
Tanken va ner sågad o lastad på släp efter 4 tim..
Plåten ville några kompisar ha (bra att ha grejer om man ska svetsa lite ;))
Så nu har man en tiger såg oxå + att de bara gick på totalt 395:-.. ;D
 
Jag skulle:

1. Tömma tanken helt.
2. Skura den invändigt med lämpliga medel
3. Se till att tanken är ventilerad
4. Kapa med vinkelslip eller tigersåg.

Det är precis som med bensin - det är inte själva dieseloljan som tar fjutt om det blir gnistor utan ångorna. Om det pangar i tanken har man antagligen liten hjälp av ett par brandsläckare (iaf lär man inte kunna manövrera dom själv....).

Vi hade turen att kunna baxa ut tanken i ett stycke..... :)
 
Okej. Tack för alla svar, men ett par frågor till...

Sågspånet.?!?!? är det till för att suga upp det lilla olja som finns kvar och binda ev. ånga?

MathiasS skulle skura tanken med "lämpliga medel" vad skulle det kunna vara för medel?

Magnus i Orsa
 
Jag skrev så för att jag inte riktigt vet. Jag använde avfettningsmedel och vanligt diskmedel - kanske finns det något lämpligare för att lösa petroliumbaserad smuts.
 
Ja såg spånet suger upp de lilla som blir kvar o binder lukten (ångorna) så de luktar som i ett snickeri.. ;)

Avfettningen brinner nog bättre än eldningsoljan..
 
absol.jpg
Absol absolut rätt när du hanterar och
sanerar miljöfarliga vätskor
Absol suger upp, sanerar och neutraliserar snabbt och effektivt miljöfarliga vätskor. Produkten fungerar också som brandbekämpnings- och halkskyddsmedel.

Mångsidiga Absol platsar - kort sagt - överallt där det hanteras olja, fett, färg, lösningsmedel och syror.
Absol framställs i huvudsak av sand, kalk, cement och vatten. Absol innehåller inga hälsofarliga ämnen.
 
Oj, vad mycket bra information jag har fått. Jag tror jag skulle kunna göra detta själv nu.

Tack alla som ha velat svara på mina frågor och ha de bra ute i landets alla hus och trädgårdar.

Med varma hälsningar från Dalarnas Orsa och glad midsommar på er. ;D
 
2an skrev:
Ja såg spånet suger upp de lilla som blir kvar o binder lukten (ångorna) så de luktar som i ett snickeri..  ;)

Avfettningen brinner nog bättre än eldningsoljan..
Som sagt, jag vet inte..... :) Jag sågade inte i tanken själv utan behövde bara se till att den inte var kladdig på insidan, så det blev inte så mycket forskning i ämnet.
 
Jag gjorde enligt följande:
Lutade tanken och pumpade ur den olja som fanns kvar. Det var betydligt mer än jag tänk mig. Ca 300 liter.
Jag kunde jobba via manluckan men vågande inte klättra in i tanken utan låg ovanpå. Jag använde ett moppset och moppade ur oljefilmen som var kvar på botten. Hinken hissade jag ner i tanken med en lina. Som lösningsmedel användes diskmedel.
Tanken fick sedan stå med manluckan öppen och vädra en vecka innan jag satte tigersågen i den.
Jag började med att kapa av toppen, kapade sedan bort sida för sida. När första sidan var borta klev jag in i tanken och kapade bört stagen. För att inte sågen skulle nypa slog jag in skruvmejslar efterhand i skåran. Det hade nog varit smartare att smörja bladet inser jag nu.
Efter åtta blad och några timmar låg tanken på gården.
En av plåtarna blev stöd till en avrullare för jordvärmeslangen.

/m

 
Var köper man Absol och vad kostar det ungefär?
 
Gomma skrev:
Hej !
Jag hade också två brandsläckare i beredskap
Tror inte att du skulle ha haft så stor nytta av den brandsläckaren om något hände. Som tidigare nämnts är det ångorna som är brandfarliga, och risken är stor att om de antänder så brinner de inte utan exploderar. Då jag för många år sedan gick brandutbildning berättades som ett skämt om att Elektrolux gick in i rymdåldern då någon som skulle arbeta i en oljetank tog en dammsugare för att ordna luftcirkulation. Vet dock inte om det bara var ett skämt eller verklighetsbaserat. Hursomhelst så skulle jag spola av den invändigt med vatten och diskmedel som gör att olja sjunker till botten. Sedan är luftcirkulation A och O, dock inte med en elmotor som ej är avsett för det. Förmodligen kan du lämna den tömd och urspolad till en skrotgård eller metallåtervinning, då slipper du hugga upp den. Om den nu går att få ut i ett stycke.

Tompa

 
wertok skrev:
Var köper man Absol och vad kostar det ungefär?
Ingen som kan tipsa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.