Trådlöst eller trådbundet larm, vad är säkrast egentligen?

Hittar buset larmcentralen i ett trådbundet larm så lär det bara vara att drämma till med en ordentlig slägga för att få tyst på alla ingående sirener. :surprised:

Har man däremot ett trådlöst larm, med en trådlös solcellsladdad utomhussiren (som sitter sabotagesäkert, ex. högt uppe under taknocken), så fortsätter utomhussirenen att larma oavsett om larmcentralen är krossad med en slägga. :D

Synpunkter? ???
 
Använd sökfunktionen. Har varit många och långa diskussioner om larm!
 
Det har jag gjort, men några synpunkter på den konkreta frågeställningen går ej att finna.  ::)
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar… Vad är det som hindrar att du kopplar in en siren med egen strömförsörjning i ett trådbundet larm? Vare sig det är tråd eller inte har ju larmcentralerna sabotagekontakter. Det är ju lika lätt att slå sönder centralen i ett trådlöst larm som ett med snören.
 
Trådlöst eller trådbundet larm, vad är säkrast egentligen?
TRÅDBUNDET är säkrast. Alltid, finns proffsprylar med massa system för att känna av trådlösa enheter och synca dem konstant. Då kanske det är säkert men konsumentprylar är inte fullt så bra.
Så trådbundet!
Bygger du nytt eller renoverar så kör med tråd, mindre underhåll på anläggningen. Vill du bygga ut larmet en gång i tiden och då köra trådlösa till t.ex. ett garage så köp ett hybridsystem, dvs tråd och tråslöst.
 
BoD skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar… Vad är det som hindrar att du kopplar in en siren med egen strömförsörjning i ett trådbundet larm? Vare sig det är tråd eller inte har ju larmcentralerna sabotagekontakter. Det är ju lika lätt att slå sönder centralen i ett trådlöst larm som ett med snören.
Så du menar att sirenen i det trådbundna larmet fortsätter att larma trots att centralen är demolerad? Är det inte istället så att den trådbundna sirenen förutsätter kontinuerlig signal från centralen för att ljuda? Trådlösa enheter å andra sidan är mer autonoma.
 
Finns en hel del olika trådburna utomhus sirener som har batteribackup om något skulle hända med centralenheten eller tråden till sirenen som gör att de kan skrika länge
 
Finns sirener från alla de stora leverantörerna, med inbyggda batterier som underhållsladdas (vilket INTE trådlösa gör) och som förutsätter kontinuerlig signal från centralapparaten för att INTE tjuta. Ofta kombinerade med blixtljus i samma kapsling, för det mesta gjorda i rejäl plåt (vissa med en plastkåpa utanpå) vilket inte är fallet med de trådlösa. Går också att komplettera med skumdetektor om man är riktigt paranoid !!
Så valet är enkelt; Trådbundet rules !!
 
MrMagic, nåväl, men inget av det du nämner kräver egentligen tråd. Underhållsladdning av ett trådlöst system kan ske med solceller. Blixtljus, skumdetektor och kapsling är inte heller något som kräver tråd. Vad som är en stor nackdel med tråd är att den måste in osynligt i väggen för att försvåra för buset att följa installationen och hitta vägar att demolera larmet. Ett trådlöst system kan döljas precis var som helst.

Så frågan är fortfarande, vad har ett trådbundet system för säkerhetsmässiga fördelar?
 
Tomtebo skrev:
Så frågan är fortfarande, vad har ett trådbundet system för säkerhetsmässiga fördelar?
Ett trådburet system kan ej störas ut vilken ett trådlöst kan.
Ett trådburet system spelar ingen roll om tråden syns eller ej eftersom tjuven redan måste ha tagit sig in i huset för att komma åt tråden, då har redan larmet gått.
 
Frågan är (enligt mig) fel ställd, den bör istället vara "Vilka säkerhetsmässiga fördelar har ett trådlöst larm gentemot ett trådbundet ?", och då blir svaret enkelt: INGA !
De trådlösa jag tittat på har iaf inte klarat de krav jag anser att man ska ställa på ett bra inbrottslarm. Till detta kommer sen underhållet som är en betydande del i ett trådlöst larm. Har du tex kollat vad batterierna kostar till ditt larm ? Har sett exempel på 250:- / detektor för två Litiumbatterier (väldigt vanlig variant), det blir snabbt pengar. Lägg sedan till detta alla risker med störningar som kan slå ut sändningen vid ett inbrott, och även generera jamming-larm med onödiga kostnader som följd. Har jobbat ganska mycket med trådlösa larm (Ibland är det enda lösningen, tex en byggarbetsplats) men kan absolut inte rekommendera det. Att sen en synlig kabel kan vara en risk är ju sant om den ligger utomhus, men det finns ju ingen anledning att lägga den där. Gå genom väggen bakom sirenen så är saken biff. Tänker man till lite grand så går det att göra en trådbunden installation i princip lika osynlig som en trådlös, men klart stabilare i längden.
Men valet är upp till var och en, en del gillar Fiat, andra inte.
 
MrMagic, 250:- / detektor, måste väl rimligtvis vara ett extremfall? Mer rimligt är en tjuga per batteri gånger 5-10 batterier, det är inte så avskräckande.

Jag tvivlar också på att ett modernt väldesignat trådlöst larm behöver ha störningsproblem.

Vilka konkreta krav är det du menar att de trådlösa inte uppfyller?

"Gå genom väggen"... just det är det stora problemet och anledningen till att så många väljer trådlöst, bor man i ett äldre hus utan kabelkanaler så är det enormt svårt att göra en trådbunden installation som inte förfular.
 
Den största anleningen till att man väljer trådlöst är ju och kommer alltid vara: Enklast att göra själv.

Inget annat.

Hade det varit lika enkelt att installera Tråd.. hade ju alla gjort det..

Att störa ut en trådlös rackare lär inte vara några problem.. när jag gick El-tele i plugget kunde vi störa ut massor frekvenser.. vi hade en burk som tydligt visade vilka frekvenser som det sändes på i en XXX omkrets.. Där efter kunde vi välja en frekvens.. trycka in brusknappen.. Vipps så funkade inte den frekvensen..

Nu hoppas ju jag att Tråd lösa larm är smartare änn så..!

Ang batterier.. hur länge håller dom? trodde det var lite utav special efter som dom vad jag läst ska hålla ca 1 år.. funkar väll med billigare kanske? om man byter oftare?!

Tråd larm.. man kan ju dra in tråd när man ändå håller på att tapessera.. tänker jag göra. Fräsa lite spår, spackla... under tiden får dom ligga utan på.. eller bakom lister..

/mina åsikter.. bättre med larm änn inget..!
 
De flesta trådlösa använder idag Litiumbatterier, oftast 2 st 3V, en koll i Elfa ger ett pris mellan 70-170:-/st + moms. Någon enstaka tillverkare vet jag använt 4 st alkaliska AAA-celler, med det är ovanligt, tar mera plats och ger lägre effekt.
De flesta "nya" trådlösa har någon form av övervakning av detektorerna genom att cenralapparaten skickar ett telegram till detektorn som svarar att den lever. Då det är batteridrivna prylar vi pratar om, så är tillgången på ström begränsad, och dessa testsändningar tar givetvis på den dyrbara varan. Vad gör man då ? Jo man frågar färre gånger, allt mellan 12 minuter och 24 timmar mellan försöken. Ju längre intervall ju längre batterilivslängd. Då alla larm jobbar på 433 eller 868 MHz bandet behöver nu den listige tjuven bara lägga en brusmatta på dessa frekvenser och "dränka" ditt trådlösa larm som sänder med 10mw. Ditt larm är utslaget. I allt mellan någon minut och upp till 24 timmar, beroende på när den förra testsändningen gjordes. En del larm kan detektera denna brusmatta och ställa ut ett Jammingalarm, men tyvärr reagerar de ofta på annat också, så i verkligheten är de ofta rejält nedskuvade eller helt bortprogrammerade. Därmed faller mitt baskrav nr 1: Det skall ge larm vid ett inbrott. Jag vet inte varför du installerar ett larm, men det är iaf min bestämda åsikt.
Dessutom är det inte speciellt svårt att i pricip helt dölja en installation, det gäller bara att tänka till lite innan och lägga lite tid på utförandet. Men det är oftast inget problem, framför allt om man installerar hos sig själv.
 
Jag håller med föregående. Vill man ha ett bra larm så väljer man trådbundet, trådlöst känns lite "pellejöns"

Detta är vad jag tycker. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.