Hejsan.

Kikade lite på amazon.com och liknande sidor och de har ju ett jäkla bra pris på de flesta batterimaskiner. Men kruxet är som jag ser det att amazon tex inte levererar maskiner till Sverige utan bara dvd och annat bjäfs. Så är det någon som har erfarenhet att fynda på andra sidan pölen i det stora U S of A eller i England tex?

Mvh

Jonas
 
Finns många trådar i ämnet i detta verktygsforum. Om du inte orkar rota runt så testa http://www.coastaltool.com/. Jag har köpt en hel del Makita maskiner från dom till extremt bra priser jämfört med Sverige (inklusive alla avgifter).

Allt går på 115v men för batterimaskiner finns det billiga trafos att köpa eller om du redan har ett märke och köper mer i samma så kan du troligen använda samma 230v laddare till USA maskinens batterier. Fungerade så med mina Makita dragare jag köpte från USA.

Coastaltool skeppar till Sverige och är väldigt bra att ha att göra med. De skeppar med UPS så det går på ett par dar. Pris + moms + frakt + övriga avgifter (tull m.m) = 30-60% billigare än pris i Sverige.

Samma prisskillnad är det säkert för Bosch och DeWalt också. Jag har bara köpt Makita så jag har noll koll på de andras prisläge i USA annat än att det är ordentligt billigt.

Ex: Bosch GST135CE; 2400 i Sverige. ca 1340:- i USA hos Coastaltool (Bosch 1591). Samköper man denna med andra maskiner så blir det ordentligt billigt. Man bör dock tänka på spänningen på maskinerna. Skall du oftast använda den stationärt på en plats, typ verkstad, så är det ok med en biffig trafo på ~20kg. Skall du ha maskinen ofta ute eller på tak eller andra ställen så skulle jag nog ta maskinen i Sverige eller England eller från ett land där dom kör 230V.

Jag har tillverkat en skarvkabel för 115V bara för att kunna köra med slipmaskinerna utomhus ibland. Trafon har jag skruvat fast under arbetsbordet så den sitter där den sitter. Den möjligheten kan vara värd att fundera på.
 
Kollade Amazon på lite Makita... Coastaltool var ~$15 billigare än Amazon på den dragare jag köpte; 6935. Det kommer strax en ny modell men jag köpte min i December för $215. Amazon tar nu $229

På Bosch sticksågen har dom samma pris som Coastaltool.

Det lönar sig att kolla runt lite
 
Verkar ju som att det bara är till att handla då! ;D. Men du säger att de har 230v i England? kan man köra verktyg därifrån då eller skiljer de inte sig på nått annat sätt? . Kollade även på amazon.co.uk och de hade också bra priser men inte transport till sverige men det borde nån annan firma ha tycker man. Var har du köpt trafon som du kör dina slipmaskiner på ?

Tack för svaren!

mvh
Jonas
 
Trafon köpte jag på Elfa. Den kostade en slant men var värd det då den är byggd för att klara rätt smutsiga miljöer.

Det finns både 115 och 230v i UK. Beror på var man är.. De flesta ÅF i UK kan sälja maskiner med 115 eller 230.

Jo, kontakten ser något annorlunda ut... Väldigt annorlunda. Antingen byter man kontakt eller så byter man sladd med kontakt eller skaffar en resekonverter (vad gör man inte för att slippa betala dyrt i Sverige).

 
nej man vill ju inte göda dyra maskinhandlare om man inte behöver. Tittade på coastaltool men de hade inte det utbudet av hitachi skruvdragare som jag var ute efter. Du vet inte nån annan sida i USA som skulle passa ?

mvh
jonas
 
såg precis att du länkat lite ..tackar
 
Jamen ring till coastaltools... dom fixar det. Jag funderade på en excenter slip från Makita av bättre slag men dom hade inte den i sin lista... Jag ringde dom och frågade, han sa visst $$ (samma låga pris) och så kom den tillsammans med en bandare samtidigt. Han listar vad dom har men dom fixar det du vill ha till lika bra priser som dom annars har...

Så ring... det är värt det.
 
Sitter och kikar på skruvdragare i England. De verkar inte ha kraftigare batterier än 2.6 Ah vilket är lite tråkigt. jämför även mellan deras priser och jula..skiljer lite om man säger så

 
men det verkar som att om man inte har koll på priserna så skiljer det inte så mycket alltid emellan england och sverige. tittar på dewalts tigersåg. 500 spänn dyrare i england
 
Det bästa är att kolla upp vilket verktyg man vill ha på tillverkarens hemsida och sedan googla efter det. Då brukar man få upp lite priser runt jorden. Så gjorde jag med bandare och andra prylar. Det slutade med att jag oftast gick till Coastaltools (Makita fan som jag är)
 
argh. det är ju fan man att man inte kan köpa allt man vill ha. hittade precis en dw girsåg 707 med ! benstativ för 3650:-! på jula kostar bara sågen 4000:- och stativet 2895:-!!

*pust*
 
Vad beställde du och hur gick det med transporten med alla avgifter och liknande?

/jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.