Har varit o känt på den där sågen...Tror dom har en på Clas ohlsson oxå...men e dom inte lite rangliga ? Känns långt ifrån bra iaf tycker jag...Jag skall inte ha en sån..har gått på lågprisminorna flera gånger innan..slutar alltid med att jag köper rejäla grejer till slut iaf...Spara pengar ett par månader till o köp en rejäl ! Kika efter kampanjer, kanske kan finnas kvar någon vändbar dewalt av den gamla modellen (den utan alubord) till ett vettigt pris ? Tom bättre att köpa en beggad elu/dewalt på blocket.

/Staffan
 
Ranglig..jag vet inte..50kg väger den.
Grejen är att jag behöver en maskin nu omgående till mina projekt.

Jag har tom tittat på en ren kap/giersåg för ca 2500:- men då är det ju verkligen rangligt och klyva kan man ju glömma då.
 
Nu har jag ju inte varit i närheten av den här sågen så jag ska kanske inte uttala mig, men är inte märket Meec Julas verkliga lågprisalternativ?
När det gäller en sån här produkt skulle jag satsa på en märkessåg. Den håller ju livet ut om man sköter den och inte kör den för yrkesbruk. Hur är det förresten med reservdelar till Meec?

50 kilo är rätt mycket för den här typen av såg. Tänk på det om du ska flytta den ofta. Elu/deWalt och Makitas varianter väger drygt 30 kilo.

Såg förövrigt Makitas klyv-, kap-, gersåg för 690 euro (inkl moms) hos en lokal verktygshandlare för ett par månader när dom körde kampanj på Makita.
 
Jag har en Dewalt 743 som väger ca 32 kilo och den är TUNG när jag ska baxa den ur bilen tex. Se upp med vikten på den pjäsen om du tänker flytta runt den ofta.
 
Ok.. jag håller nog med er angående kvalitetsmaskinernas fördelar.
I mitt yrkesliv har jag bara erfarenheter från Hilti, Metabo,Bosch, Makita, Festool och Hitatchi.
Tyvärr så är ju inte den privata plånboken obegränsad.

Så om jag vänder på frågan?

Bästa köpet på lång sikt balanserat med tanke på hemmabruk i ett lantligt boende med underhåll av husfasader, lagård, mm, utbyggnation och  allmänt småsnickeri?

Kapning och klyvning minikrav!
Vikten är inte så avgörande i transport hänseende...traktor finns ;)
 
maskinspec skrev:
Har hört lite rykten om att festool ska ge sig in på kapsågsdelen. Det hade ju varit en dröm som besannas? :D
Jag tror att min Festool CS70 EB kan göra allt den där MEEC:en klarar, och en hel del till... Festoolen väger bara ca 35 kg. Den är osannolikt precis. Man kan ha den som snickerisåg.
 
M
Jo, nu var jag mer inne på kap modeller än klyvarna dock.

Kan vara grejjer på gång nån gång efter nyår tror jag.. och då är det nog mer snack om kapsågsmodeller.. kanske en vändbar också?

Vem vet :)
 
M
TorpAnders skrev:
Ok.. jag håller nog med er angående kvalitetsmaskinernas fördelar.
I mitt yrkesliv har jag bara erfarenheter från Hilti, Metabo,Bosch, Makita, Festool och Hitatchi.
Tyvärr så är ju inte den privata plånboken obegränsad.

Så om jag vänder på frågan?

Bästa köpet på lång sikt balanserat med tanke på hemmabruk i ett lantligt boende med underhåll av husfasader, lagård, mm, utbyggnation och  allmänt småsnickeri?

Kapning och klyvning minikrav!
Vikten är inte så avgörande i transport hänseende...traktor finns  ;)

Tror stenhårt på en DW743a eller något sådant i längre perspektiv.. speciellt om man en gång kört med "riktiga" maskiner.

Chansen att du blir besviken när du kommit igång med en billigare såg är nog ganska stor.
 
maskinspec skrev:
Jo, nu var jag mer inne på kap modeller än klyvarna dock.

Kan vara grejjer på gång nån gång efter nyår tror jag.. och då är det nog mer snack om kapsågsmodeller.. kanske en vändbar också?

Vem vet :)
Det är ett vanligt missförstånd att CS70 och CS50 är renodlade klyvsågar, men de kan båda kapa också, eftersom de är dragsågar. Det betyder att såg och motor och hela baletten går på kullager på skenor under bordet. Draglängden är ca 320 mm.

Personligen tror jag inte att Festool ger sig på en redan överbelamrad marknad av kap/gersågar. I så fall skulle det bli en mycket märkvärdig såg som inte liknar något som redan finns på marknaden.

Kolla gärna vilka patent som Festool har fått beviljade:
http://se.espacenet.com/search97cgi/s97_cgi.exe?Action=FormGen&Template=se/se/advanced.hts
 
M
mattiasp skrev:
Det är ett vanligt missförstånd att CS70 och CS50 är renodlade klyvsågar, men de kan båda kapa också, eftersom de är dragsågar. Det betyder att såg och motor och hela baletten går på kullager på skenor under bordet. Draglängden är ca 320 mm.

Personligen tror jag inte att Festool ger sig på en redan överbelamrad marknad av kap/gersågar. I så fall skulle det bli en mycket märkvärdig såg som inte liknar något som redan finns på marknaden.

Kolla gärna vilka patent som Festool har fått beviljade:
[länk]
Förstår hur du tänker nu :)

Jag har lite enklare syn på det hela bara ..

Klyvsåg = motor på undersidan bordet.
Kapsåg = motor på översidan av bordet.

Jag tror absolut att festool hade kunnat sälja en massa kapsågar om dom bara får fram en som inte drar iväg ALLT för mycket i priset.

När man annars kollar på deras träbearbetningssortiment så är det ju ganska komplett.. fattas väl bara i stort sett kapsågar eller rena klyvsågar. (CS50/CS70 är ju mer av en multisåg)
 
Festo har redan en kap/ger såg, Symmetric som är rätt speciell i sitt sätt att hantera vinklar...

Den tillåter att man direkt överför vinkeln från t ex en in/utvändig hörna till sågens anhåll och voila så har man den perfekta geringen utan ett enda dugg räknande eller testande.

/Kent
 
M
Jo, men om jag fått klart för mig rätt så är det mer av en listsåg än kapsåg?
 
verktygsgurun skrev:
Kom nog ifrån ämnet lite nu  :) Anders undrade ju om den var prisvärd ?
Nja kanske svaret är....hade som sagt letat en beggad maskin...Men såg att dom sålde en likadan på Clas ohlsson nu för 2995:-  kanske värt o kolla in den ??

[länk]
Det ser ju ut att vara exakt samma maskin 2995:- kan ju vara värt ett försök.

De maskiner ni snöar in på ligger ju minst 4dubbelt upp, jag behöver den som sagt nu och leta beg kan ju ta ett tag..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.