Hej

Har en konstigt hög vattenförbrukning ca 350m3/år. och så har jag sveriges dyraste vatten, inge roligt.
2 vuxna & 2 barn <3,5år. och vi är inga som spolar kranen då vi inte använder vattnet, och inga trasiga ventiler som står och rinner.
Skall försöka mäta upp vattenmätaren idag.

[move]Är det någon mer som har hög förbrukning?[/move]
 
Gör av med ca 200m3 på ett år..

 
Låter mer normalt hade själv räknat med 150 - 250 m3/år
Någon mer........ ::)
 
Vi gör av med 140m3/år med två vuxna och två barn <4.5år. När vi bara var två så använde vi 100m3/år.
 
Flyttade in i vårt nya hus i Juli och hade första månaden lite högre förbr., men nu verkar vi (2v. + 2b < 3år) ha stabiliserat oss på 7 m3/månad.
 
Vi ska byta ut den gamla toan osv.. installera diskmaskinen osv.. så snart är vi nog under 200m3 iaf...
 
Sådärja

Nu har jag testat mätarställning före: 4136,6 m3
tappade upp 2 st 25 liters hinkar = 50L
Mätarställning efter blev:4136,7 m3

Alltså diffade på 50Liter

vad kan jag nu kräva av komunen? hälften åter av vatten priset förra året och för i år?
 
ppalm skrev:
Sådärja

Nu har jag testat mätarställning före: 4136,6 m3
tappade upp 2 st 25 liters hinkar = 50L
Mätarställning efter blev:4136,7 m3

Alltså diffade på 50Liter

vad kan jag nu kräva av komunen? hälften åter av vatten priset förra året och för i år?
Tänk om det var 4136,6"3" och sen tappar du upp 0,05 = 4136.7"8"...

Så det kan vara svårt att mäta om du ej kan köra med 1000 liter. Då syns det tydligare förhoppningsvis.
 
Alternativt så kollar du när räkneverket slår om på decimalen och mäter upp hur många liter du behöver tappa upp innan det slår om igen. Då behöver du inte tappa upp 1000 liter.
 
  • Gilla
Rydetoft89
  • Laddar…
tittade även på dom små mätarna 0,01 & 0,001 när jag tappade upp.
tappade upp en liter och då stämde det på bricken med att jag läste av två liter.
Alltså inget snack om att det är fel på mätaren.

Skall ringa komun imorgon, dom lovade ju komma förra veckan och mäta upp mätaren
 
nobba skrev:
Flyttade in i vårt nya hus i Juli och hade första månaden lite högre förbr., men nu verkar vi (2v. + 2b < 3år) ha stabiliserat oss på 7 m3/månad.
Fy f-n det e inte mycke det.
Blir ju 84 m3 / år ..Hur lyckas du ligga så lågt. duscha på jobbet o kissa hos grannen o sen tvätta hos svärmor eller ?
2 barn under 3 år skitar ner mycke kläder så tvätten lär ju gå ofta. Eller har jag helt fel. HUR gör du .. Själv ligger jag på 200 m3/år har 3 kids dock.
 
Dem00niX skrev:
[quote author=nobba link=1131522077/0#4 date=1131536124]Flyttade in i vårt nya hus i Juli och hade första månaden lite högre förbr., men nu verkar vi (2v. + 2b < 3år) ha stabiliserat oss på 7 m3/månad.
Fy f-n  det e inte mycke det.
Blir ju 84 m3 / år ..Hur lyckas du ligga så lågt. duscha på jobbet o kissa hos grannen o sen tvätta hos svärmor eller ?
2 barn under 3 år skitar ner mycke kläder så tvätten lär ju gå ofta. Eller har jag helt fel. HUR gör du ..  Själv ligger jag på 200 m3/år  har 3 kids dock.[/quote]

Vi ligger på knappt 100 m3/år 2 vuxna o en 3 åring.. Tror 3 åringen kräver minst klädtvätt, byter varannan dag för att vi tycker hon ska byta inte för att hon ä skitig.. De beror bara på hur dom är dreserad.. ;)
 
ofan .. Dags att ta i med hårdhandskarna då på mina kids. Min 3 åring e smutsig varje dag efter dagis så .. suck .. skönt att man inte sköter tvätten hemma ;D
Kanske dags o se över våra toaletter. Har 3 st gamla toalettstolar. Slukar en del vatten. Är ju inte särskilt dyrt med nya heller. Lär man tjäna in snabbt.
 
Dem00niX se om du kan minska vattenmängden. jag har oxo en äldre (3-5år) som jag justerat genom att böja stålarmen som flytbojjen hängde på.
nu går det ut ca 2-3 mindre & skiten försvinner ändå :D
 
Dem00niX se om du kan minska vattenmängden. jag har oxo en äldre (3-5år) som jag justerat genom att böja stålarmen som flytbojjen hängde på.
nu går det ut ca 2-3 mindre & skiten försvinner ändå  
Men passa er om ni har äldre avloppsrör/ betongrör i backen. Hörde ett repotage på lokalradion där slamsugarna hade fått fullt upp med att rensa avlopp sedan folk börjat byta till snålspolande toaletter..... Har man plaströr (mindre friktion) borde det väl vara lugnt  

Hittade ett par länkar också.....

http://www.sr.se/cgi-bin/dalarna/nyheter/artikel.asp?artikel=690482

http://www.karlshamn.se/kommun/struktur/forvaltn/samhbygg/energiradgivning2.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.