G
Har detta år på oss att fixa avloppet,dvs infiltrationsbädd/markbädd.
Eftersom jag tar vattnet från grusåsen ca 13 m ner i backen så måste jag dra iväg markbädden ca 100 m.Måste lägga den på en annans mark.
Nu till frågan.
Minireningsverk.
Problemet som jag ser det är kostnaden att driva ett reningsverk.350-600:- i månaden.
+ att det är en relativ stor kostnad att köpa in reningsverket. Mellan 60-80000:- och en massa kringutrustning.
Men i alla fall.Om man räknar på 10 år(ungefär som markbädden håller) så blir det om man tar 500:-/mån. 120 månader x 500:-= 60000:-.Och om bädden håller i 15 år så blir kostnaden 180 mån x 500:- = 90000:-.
Då är frågan skall man satsa på infiltration/markbädd,och gräva upp den om 10-15 år.
Eller skaffa ett minireningsverk ändå.Fördelen är att jag kan ha den på min egen mark.Och att jag kan gräva ned den själv.
Nackdelen är kostnaden + att den inte sköter sig själv.Men det kan inte vara så svårt att serva den.
Fördelen med infiltrationen är att den sköter sig själv i förhoppningsvis 10-15 år.
Snälla ge oss råd hur man skall göra.Eller om någon installerat ett minireningsverk som fungerar utan denna höga kostnad.Vad har ni för månadskostnader.Obs måste vara ett godkänt minireningsverk.
Och en fråga till.Hur länge kan vi använda oss av markbädd/infiltration innan kommunen/staten/EU ändrar sig och säger att nu är det slut på att använda sig av dessa reningsmetoder.
 
Tack för att du skrev detta inlägg. Jag funderar på exakt samma sak, men nu slipper jag fråga själv... :)
 
G
Hej.Problemet är att jag inte fått något svar.Ingen som har något minireningsverk .
Funderar själv på ett miniverk som man komposterar avfallet.
Problemet är kosnaden.Nästan 80000:- + grävningen ca 25000:- + moms.Fan blir ju billigare att hyra en grävare eller köpa en billig traktorgrävare och sälja den när hålet är färdiggrävt.
Frågan är om man kan köpa det i Tyskland ???.Och hur blir det då med serviceavtalet som man är tvingad att ha.
Om man inte öppnar en egen firma och fixar sitt eget serviceavtal åt sig själv och andra.
Bara en tanke.
 
Jag har tänkt en hel del på det där, och jag måste säga att grävningen oroar mig en aning. Jag har upptäckt att min tomt består till ungefär 97 procent av sten (både lösa stenar och en rätt stor berghäll) medan de sista 3 procenten till största delen utgörs av halvmultnade tallbarr, samt ett knappt märkbart lager jord längst upp...

Visserligen är det bra att backen är torr som fnöske, men det är inte vidare skoj att gräva...

Jag visste inte att man behövde ett speciellt serviceavtal för minireningsverk, men det förvånar mig inte ett dugg om det är så.....i det här landet får man ju knappt ens fisa utan att be om lov först... >:(

Har inte kommit på hur jag ska göra i avloppsfrågan ännu, men det vore ju helt klart bekvämt att ha en riktig mugg... :)
 
G
Satsa på ett minireningsverk.Dom kommer att bli hårdare på avloppsfrågan längre fram.Var så säker på det.
Ett tips.Hyr en minigrävare.
Kolla på blocket.Där är många som hyr ut små minigrävare.Eller släng ut en annons att du vill hyra/köpa tjänst.
 
Markbädd eller infiltration är nästan alltid billigare än minireningsverk.
Även om man har reningsverk så behövs antagligen infiltration om man inte kan bli av med vattnet till trancepient eller vattendrag.

Att du måste göra om markbädden efter 10 år vad grundar du det på?

Anledningen till serviceavtalen på reningsverken är för att leverantören skall kunna garantera funktionen och kontrollera att kemidoseringen.
Minireningsverken kräver även regelbunden provtagning av vattnet efter reningsverket.

/Patrik
 
G
Problemet med markbädden är att den måste grävas upp om 10-15 år.Slammar igen.Många som har fått gjort det.Pratat med många som anläggt markbäddar och dom säger likadant.
Och priset jag fått 45-50000:- + moms.Visserligen måste jag dra iväg bädden 100 m ut på grannens mark.Tar vattnet på min egen tomt.
Minireningsverk kostar mellan 55-80000:- och då behöver jag bara gräva ett hål och stoppa ner eländet i.Använder min 3 kammarbrunn som avrinning.
Ok visserligen kostar det att driva ett reningsverk,men som sagt var,med hårdare krav på utsläpp mm så undrar jag om inte ett minireningsverk kommer att bli ett krav i framtiden eller kommunalt avlopp.
 
G
Livslängd markbädd.
Sök på livslängd markbädd så får ni se hur länge en markbädd håller.
10-15 max 20 år.Gräva upp och få en ny kostnad.Och vad kostar det då.
Så frågan kvarstår.
Är det inte bättre att gräva ner ett minireningsverk.
Sedan gäller det bara att hitta ett till vettigt pris.
 
GR B skrev:
Problemet med markbädden är att den måste grävas upp om 10-15 år.Slammar igen.Många som har fått gjort det.Pratat med många som anläggt markbäddar och dom säger likadant.
Och priset jag fått 45-50000:- + moms.Visserligen måste jag dra iväg bädden 100 m ut på grannens mark.Tar vattnet på min egen tomt.
Minireningsverk kostar mellan 55-80000:- och då behöver jag bara gräva ett hål och stoppa ner eländet i.Använder min 3 kammarbrunn som avrinning.
Ok visserligen kostar det att driva ett reningsverk,men som sagt var,med hårdare krav på utsläpp mm så undrar jag om inte ett minireningsverk kommer att bli ett krav i framtiden eller kommunalt avlopp.
Att det slammar igen så tidigt som efter 10 år tyder på dåligt fungerande slammavskiljning eller trekammarbrunn och eftersatt skötsel med tömmningar, det är viktigt att kontrollera trekammarbrunnar så att sista kammaren är hyfsat fri från slamm så att inget slamm går ut i infiltrationen.

Du skriver att du skall dra ledningen från reningsverket till din befintliga trekammarbrunn, vart leder den? infiltration eller markbädd ner i grusåsen eller rent av en gammal stenkista? Någon stans måste vattnet ta vägen.
Hur ofta har du fått gräva om den befintliga anläggningen?

Det finns även lösningar där man använder befintlig lösning med trekammarbrunn och markbädd där man doserar kemi innomhus i avloppet.

/Patrik
 
GR B skrev:
Och en fråga till.Hur länge kan vi använda oss av markbädd/infiltration innan kommunen/staten/EU ändrar sig och säger att nu är det slut på att använda sig av dessa reningsmetoder.
Här kan du läsa förslaget till nya allmänna råd om små avloppsanläggningar för hushållsspillvatten från naturvårdsverket.

http://www.naturvardsverket.se/dokument/teknik/avlopp/avloppdok/pdf/ar_till_kommerskollegium.pdf

Dessa regler är väl det kommunen kommer att rätta sig efter så snart dom att fastställts.
Hur länge dessa sedan kommer att gälla är ju svårt att säga men jag har svårt att tro att kommunerna kommer att kräva att anläggningar gjorda efter dessa regler kan krävas att dom skall göra om på grund av nya regler innom en 20 års period.

/Patrik
 
Det finns också infiltrationskasetter som man inte behöver gräva så stor yta för. T.ex Uponor har en modell där schakten bara behöver vara 6m². Men kolla med miljökontoret, vissa verkar vara tveksamma till dom.
Vi ska installera ett minireningsverk, och det krävs en mindre infiltration även för det.
Kostnaden blev dock inte så mycket högre än för dom andra alternativen.
 
G
Har idag ingen markbädd,endast 3 kammarbrunn som tömmes vid behov.
Var inne på en markbädd pris ca 50000:- + moms = 62500:-.
vid kontakt med flera firmor så sa dom att ungefär 10 - 15 år så får man byta materialet i dom.Dvs gräva upp och byta sand mm.
Huva låter inte billigt.
Låter mkt intressant det du sa om att använda kemikalier till att få slammet att falla ner till botten och inte följa med ut till bädden.
Vad jag förstår så måste jag ha en ny trekammarbrunn på 2-3 kubik + en extra behållare där slammet fälls ut.
Vad kostar brunnar och ca 90 m rör.Måste verkligen fundera på vårat avlopp.
Ett minireningsverk kostar en hel del + att dom är dyra att driva ca 500:- mån.
Kan väl inte vara så märkvärdigt att göra en markbädd själv.Polarn hyr ut sin stora grävare för 1000:- om dagen.Och min kusin är duktig på att gräva.Några förslag.
 
GR B skrev:
Har idag ingen markbädd,endast 3 kammarbrunn som tömmes vid behov.
Var inne på en markbädd pris ca 50000:- + moms = 62500:-.
vid kontakt med flera firmor så sa dom att ungefär 10 - 15 år så får man byta materialet i dom.Dvs gräva upp och byta sand mm.
Huva låter inte billigt.
Låter mkt intressant det du sa om att använda kemikalier till att få slammet att falla ner till botten och inte följa med ut till bädden.
Vad jag förstår så måste jag ha en ny trekammarbrunn på 2-3 kubik + en  extra behållare där slammet fälls ut.
Vad kostar brunnar och ca 90 m rör.Måste verkligen fundera på vårat avlopp.
Ett minireningsverk kostar en hel del + att dom är dyra att driva ca 500:- mån.
Kan väl inte vara så märkvärdigt att göra en markbädd själv.Polarn hyr ut sin stora grävare för 1000:- om dagen.Och min kusin är duktig på att gräva.Några förslag.
En trekammarbrunn avkiljer slam från avloppsvattnet i tre kammare vattnet går sedan vidare till någon form av infiltration det försvinner inte bara i trekammarbrunnen, normal förbrukar man ca 170 l/pers och dag så trekammarbrunnen skulle bli full väldigt fort om du inte har någon form av infiltration av avloppsvattnet.

Har du koll på skillnaden mellan infiltration och markbädd?

Infiltration då tar marken hand om avloppsvattnet, vattnet renas i marken och det sjunker undan (infiltreras) till grundvattnet, infiltrationen skall därför ligga nedströms i grundvattenströmmen från vattentäkten.

En markbädd är upp byggd så att avlopps vattnet leds genom markbädden och samlas sedan upp på en lägre nivå när den renats i marken och leds vidare till trancipient eller vattendrag. Markbädd kräver en kontrollbrunn så att det går att göra provtagning på vattnet innan det släpps ut.

Det råd jag kan ge är att avvakta med att bestämma vilken lösning som är bäst för dig till naturvårdsverkets nya allmänna råd om små avloppsanläggningar för hushållsspillvatten kommit till kommunerna och träder i kraft, det bore de ha gjort till sommaren 2006. Då är risken mindre att du behöver göra om avloppet i förtid på grund av änrade regler.

Dom nya allmänna råden har ännu inte kommit till de flesta entreprenörer, konsulter och sakkunnigas kännedom, Kommunerna vet att dom är på gång men ger ännu inte råd baserat på den innan den träder i kraft men kolla med din kommunts miljökontor vad dom säger.

Att bygga infiltration eller markbädd själv är nog möjligt men kommunen vill nog besikta utförandet innan gropen fylls igen.
För att dimensionera en infiltration krävs att du gräver en provgrop och skickar in markprover för analys för att ta reda på hur stor infiltrationsuta som krävs för att anläggningen skall fungera.

/Patrik
 
G
Pratade nu på förmiddagen med en entrepenör om avlopp,och han sa att om 15-20 år måste man byta ut sandfiltret då fosforen har mättat sandfiltret.Sandbädden är ca 80 cm.
Då är vi tillbaka på ruta ett.Vad kostar det att byta ut sandfiltret.
Lär väl gå på en 30-40 tusen.
Dyrt vad man en gör.
Finns det något som man kan göra så att fosforen stannar kvar i 3 kammarbrunnen.
OK man kan köpa fosforfria tvättmedel mm,men det är väl bara en liten del i det hela.
 
G
Någon som har erfarenhet om Green Rock 10 SP.
Funderar starkt på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.