Hur ska man placera golvbrunnen i en hörndusch (90x90 i mitt fall). Blir det bäst i mitten eller ärdet smart att förskjuta den åt något håll så att man slipper stå på den?
 
Det har jag också funderat på.

I JAFOs installationsinstruktion står det att:
"Golvbrunnen ska monteras så att minsta avstånd från vägg är 200 mm (golvbrunnsflänsens kant)". Såvitt jag förstår är det ett krav/regel som inte är specifikt för JAFOs golvbrunnar.

Det ger fortfarande en del utrymme för olika placeringar.
Jag lutar åt att sätta brunnen på minimiavståndet (200 mm) från båda väggarna. Jag ska ha dörrar (80 x 80 cm) i duschhörnan som kommer vara invikta mot väggarna när ingen duschar. Tycker det ser bättre ut ju längre in mot väggarna brunnen sitter i vårt lilla badrum.

Jag funderar lite på om det blir svårt att få till fallet i duschhörnan med den placeringen. Det kanske blir en alltför brant backe ner mot brunnen från väggarna.
 
Jag har också tänkt i de banor du tänker. Jag gissar på att det är lättare att få till fallet och klinkringen om man har mer än 200 mm. Frågan är om det kan vara smart att haavloppet så att det hamnar utanför dörrarna. Då skulle det kanske bli enklare att skrapa vattnet mot brunnen.
 
Menar du hela brunnen utanför dörrarna?
I så fall måste allt vatten ta sig under dörrarna för att kunna rinna ut i brunnen. Målsättningen måste väl vara att inte få ut vattnet utanför duschhörnan?

Jag tror att man ska ha hela brunnen innanför dörrarna och försöka få till någorlunda jämn höjd på underlaget under dörrarna. På så sätt kan tätlisten under dörrarna täta mot klinkern och hålla vattnet på plats. På så sätt hoppas jag slippa skrapa vatten över huvud taget.
...men så blir det förstås inte riktigt. :)

Vi kanske inte pratar om riktigt samma typ av duschhörna?
Jag menar två svängbara dörrar som fästs i varsin hörnvägg.
 
jag menar den typ av svängbara dörrar som kan skjutas in för att spara på utrymmet. Då hamnar brunnen utanför så att säga. Slarvigt beskrivet av mig ::)
 
Nu fattar jag! Lite korkat av mig... :-D

Buktar dörrarna ut mer än 20 cm när man vikt in dom mot väggen? Det har jag inte funderat på. Det beror förstås på vilken modell man väljer. En del är mer välvda än andra.
 
Något mer att tänka på när ni fixar fall mot duschen är att se till att fallet mot brunnen räcker en bra bit utanför där dörrarna hamnar. Jag missade detta lite grann så det rinner mot nästa brunn istället för tbx mot duschen om det sölas så att det kommer utanför dörrarna.
 
Snuttjulle skrev:
Något mer att tänka på när ni fixar fall mot duschen är att se till att fallet mot brunnen räcker en bra bit utanför där dörrarna hamnar. Jag missade detta lite grann så det rinner mot nästa brunn istället för tbx mot duschen om det sölas så att det kommer utanför dörrarna.
Ännu viktigare i mitt badrum eftersom det inte finns någon "nästa brunn".

Jag trodde att man la en mycket svag lutning (ska väl vara 1/200 eller nå't) fram till kanten av dushdörrarna och därefter brantare (1/50 ?) ner mot brunnen.

Snuttjulle: Hur långt utanför duschdörrarna tycker du att man ska ha ett "rejält" fall?
 
Kan tänka mig att ca 10-20 cm utanför vore nog lagom att hålla samma fall som inne i duschen. Och där är det väll 2cm/m som gäller.
 
Tack för tipset Snuttjulle!

Någon som har ett svar på den ursprungliga frågan?
fremag skrev:
Hur ska man placera golvbrunnen i en hörndusch (90x90 i mitt fall). Blir det bäst i mitten eller ärdet smart att förskjuta den åt något håll så att man slipper stå på den?
 
Ha de så nära mitten som möjlig, snyggast.... me mosaik kan man placera den var som helst, värre me större plattor pga fallet.

När ja flytspacklar den "plana" delen utanför fallet så försöker ja lixom föra spacklet lite mot väggarna för att få ett litet fall på hela golvet mot brunnen. Även för att inte få ett trist fall i nåt mot hörn el dyl som måste spacklas igen  :)
 
C
Måste säga att jag personligen tycker det är obekvämt att stå golvbrunnen och duscha och skulle placera den på sidan om om möjlighet finns. Men finns det inget alternativ så...
 
cpalm skrev:
Men finns det inget alternativ så...
alternativet heter "unidrain" ..... men vet ej om godkänd för svenska trähus :-/
En av varianter placerar man precis i själva hörnan där väggarna möts - en snygg triangel i rostfritt
gaia
 
Hemmakatten
Unidrain är godkänt. Vi håller på att sätta in 2 stycken själva i våra trähus. De har i bakkant en uppvikbara rostfri kant som sitter upp under väggmaterialet.

Deras hörnavlopp är jättesnyggt! Det borde ni ha, fremag! :)
BIfogar en bild på den. Vill du titta mera så finns de på www.unidrain.com. Har för mig att det finns att få med fler mönster.

Personligen tycker jag att det är obekvämt när man duschar att ha avloppet mitt i duschen. Dessutom blir det svårare att göra fallet. Våra avlopp sitter inte i hörnan utan mot väggen (det skulle fungera hos er också fremag) vilket gör att det bara blir en lutning mot fallet .
 
  • unidrainhorn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.