Hej,
jag har sökt men inte hittat någon lösning på om man kan göra så att en Automower 315 kan köra över en asfaltväg när den följer guidekablen, men inte går in i passagen när den klipper.

Är det någon av er som har mer erfarenhet och vet om det går?

Jag har hittat några tyska videoklipp där det ser ut att fungera, men det verkar som om det är en tysk firma som har hittat på en egen lösning? (www.der-maehroboter.de/Lösungen.html)

/Per
 
Det man kan göra är att göra passagen så smal det bara går för att minimera risken att den hittar in av slumpen men ändå klarar att följa guidekablen. Annars får man köra gräset på andra sidan vägen som en biyta och manuellt bära klipparen i mellan. Då finns det ingen risk. Alternativ köpa två robotar :)
 
Har du någon aning om hur smalt det går? På ett ungefär?
 
Enligt manualen är det minst 60cm mellan begränsningstrådarna och guidekablen mitt i mellan. Sen kör det den 35cm över trådarna. Så den fysiska passagen blir ju 130cm. Sen går det att tänja gränserna i viss mån. Men räkna med att den kan hitta in i bland på ren slump.
 
Jag har provat att dra guiden genom en fem meter lång passage med 50 cm mellan begränsningsslingorna och det var inga som helst problem. Jag skulle prova med ca 35-40 cm mellan slingorna. Då borde den inte ta sig igenom när den inte följer guiden.

Kan tillägga att trots endast 50 cm mellan slingorna lyckades den leta sig igenom emellanåt även när den inte följde slingan.
 
Redigerat:
Jag har en Automower 430X som får gå över en grusgång och två rabatter, totalt 6 m långt. Jag gjorde passagen 1,15 m: 35cm-begränsning-23cm-guide-22cm-begränsning-35cm. Alltså i strid med instruktionsboken som säger att det ska va 30 cm mellan begränsning och guide.

Har i en annan tråd här beskrivit en del problem jag haft som eventuellt kan bero på för små avstånd mellan kablarna. Klipparen har på en månad kört utanför begränsningskableln 3 gånger och fastnat. Den har även haft problem att följa guiden hem när den är bortom denna smala passagen. Den har bara följt guiden 1 m och sen vikit av.

Så min rekommendation är att lägga enligt instruktionsboken.

En annan sak med en smal passage. Jag har fått sätta korridorbredd på minsta som går. Annars tycker jag att den trasslar för mycket dels ute på smala passagen och dels har den svårt att hitta in.

Den hittar in i passagen med hjälp av slumpen ibland men det ska mycket till att den gör en sån fullträff :)
 
[video=vimeo;177305378]https://vimeo.com/177305378[/video]
Såhär såg det ut när den följde guiden utan problem.

En intressant sak som ni kan notera i videon är att korridorbredd är satt på minsta möjliga. Då ska den enligt instruktionsboken gå rakt över guiden. Guidekabeln ligger mitt under mittraden med plattor, klipparen går till vänster om mitten :)
 
Min 310 klarar då (som jag tidigare nämnt) att följa guiden genom en passage med 50 cm mellan begränsningsslingorna utan några som helst problem. Tack vare automatisk passagehantering har jag aldrig haft några problem med detta trots att jag kör med högsta korridorsbredd på guiden.

Möjligt att gränsen går där någonstans dock eftersom du verkar ha vissa problem med 45 cm mellan begränsningsslingorna. Skulle också kunna vara så att 310/315 har något lättare för trånga passager tack vare att den är något mindre?

Jag hävdar dock, tvärtemot dig, att det går bra att minska på avstånden något motför vad som står i instruktionsboken. Jag har t.ex inte på något ställe lagt slingan 35cm från fasta objekt. Min slinga ligger 28-30cm från alla fasta objekt och det fungerar väldigt bra. Och jag har inte ändrat något i fabriksinställningarna över hur långt den ska köra över slingan. Visst händer det ibland att den kan nudda en vägg men då har den hunnit bromsa in såpass mycket att den nätt och jämnt vidrör väggen och i ca 90%av fallen hinner den stanna innan väggen. Knappast ens möjligt att dessa krockar skulle kunna orsaka en repa. Om jag sänkte hur långt den ska passera begränsningsslingan med en eller två cm (32 cm enl fabriksinställningarna) tror jag inte den skulle vidröra väggarna en enda gång.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Ren spekulation ifrån min sida men skulle tro att mycket handlar om hur lång sträckan är som dom ligger för nära varandra. Ligger kablarna för nära varandra i en passage som är 10meter lång bör rimligtvis signalerna blanda ihop sig mer än om det bara en halv meter som dom ligger för nära.
 
Har en 310 med standardinställnibgar och en smal passage som är 12 m där jag har mur - 35 cm - begränsning - 30 cm - guide - 15 cm - begränsning - 30 cm - vägg. Inga problem att följa guiden. Kan ibland ta en stund för klipparen att komma ut om den smitit in i passagen.
 
@ Quick - Det tror jag också. Men min passage med 50 cm mellan begränsningsslingorna är i alla fall ca 5,5 meter lång, så den är ju inte jättekort.
 
Redigerat:
Robbalove skrev:
@ Quick - Det tror jag också. Men min passage med 50 cm mellan begränsningsslingorna är i alla fall ca 5,5 meter lång, så den är ju inte jättekort.
Nä det är den ju inte då. Ja det är nog många olika parametrar som spelar in. Det ända man vet någorlunda säkert är att från går man manualen så är det bara att testa själv som gäller.
 
Husqvarna har satt de värdena för att det fungerar i alla lägen, sen är allt beroende på hur lång slinga man har. Du kan lägga begränsningen på 30 cm och guiden i mitten och det kan fungera. Men ligger man på gränsen vad sin är rekomenderat så kommer guidesignalen att försvagas och därmed risken att den stöter på begränsningen och börjar klippa.
 
Tack för alla svar och inlägg.
Jag har efter lite testande nu lagt ut (fräst ner dem i spår i asfalten) kablarna:
40cm mellan begränsningarna och guiden 5cm från den högra begränsningen sett mot laddstationen. Det verkar som den inte använder den högra begränsningen när den kör på guiden.

Jag har kört några dagar nu och det är inga problem när den följer guiden, varken ut till område två eller när den skall tillbaks till laddstationen.

Däremot tycker jag att den lite för ofta kommer ut i korridoren när den klipper, och då kan det ta ganska lång tid innan den hittar ut.
Men hittills har den inte fastnat helt någon gång, eller hamnat utanför.

Jag har satt upp en kamera som "time lapse"-filmar korridoren hela dagarna. Jag återkommer om någon vecka när jag har tittat på de filmerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.